Twink Skrevet 23. juli 2009 #1 Skrevet 23. juli 2009 Jeg er egentlig ganske glad i fisk, men det blir lite fiskeretter til daglig. Tror grunnen til det er at jeg rett og slett har for lite erfaring med å tilberede fisk på forskjellige måter, og at det derfor alltid blir det samme. Blir enten sushi, stekt laksefilet med båtpoteter eller stekt makrell med potet og rømme. Nå har jeg bestemt meg for at jeg skal begynne å spise fisk 2-3 ganger i uken, og trenger derfor litt inspirasjon! Tenke jeg skulle prøve meg på lakseburgere og hjemmelagede fiskepinner ihvertfall, noen som har noen gode oppskrifter å anbefale? Alle andre forslag mottas med takk!
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 24. juli 2009 #2 Skrevet 24. juli 2009 Fisk kan varieres i det uendelig. Kokt laks m/ poteter og agurksalat er en klassiker Stekt fisk (gjerne fersk, hvit fisk som vendes i mel/salt/pepper) med poteter og saus Kokt eller stekt kveite Forskjellige fiskeformer Foliebakt fisk (favoritten her er laks med div. grønnsaker) Fiskegrateng osv Flere forslag på godfisk.no Min favoritt er lettsaltet torsk med poteter, saus, gulrøtter og bacon!
Nelly Pelly Skrevet 24. juli 2009 #3 Skrevet 24. juli 2009 Mariner laks i soyasaus, ingefær, hvitløk og litt sukker. Stek i ovnen og server med ris og salat. Bland sammen 3ss fiskesaus, 2ss vann, saften fra en lime, litt sukker og masse hakket cilli, la stå en liten stund, og server dette som "dressing" til risen Fyll en form med det du har av grønnsaker (tomat, gulrot, løk, potet i skiver ol), Legg fiskeskiver på toppen, krydre med salt og pepper og hell i litt hvitvin(over grønnsakene) eller sitronsaft(over fisk og grønnsaker). Surr evt fisken inn i parmaskinke, eller legg litt pesto på toppen. Denne oppskriften kan varieres i det uendelige og man kan lett ha den en gang i uken, uten å bli lei.
Twink Skrevet 24. juli 2009 Forfatter #4 Skrevet 24. juli 2009 Fisk kan varieres i det uendelig. Kokt laks m/ poteter og agurksalat er en klassiker Stekt fisk (gjerne fersk, hvit fisk som vendes i mel/salt/pepper) med poteter og saus Kokt eller stekt kveite Forskjellige fiskeformer Foliebakt fisk (favoritten her er laks med div. grønnsaker) Fiskegrateng osv Flere forslag på godfisk.no Min favoritt er lettsaltet torsk med poteter, saus, gulrøtter og bacon! Takk for svar! Er vant med vanlig kokt fisk med poteter og grønnsaker hjemmefra, og synes det fort kan bli litt kjedelig. Men hjemmelaget fiskegrateng er jo rågodt, og lenge siden jeg har smakt, så det skal ihvertfall prøves ut!
Twink Skrevet 24. juli 2009 Forfatter #5 Skrevet 24. juli 2009 Mariner laks i soyasaus, ingefær, hvitløk og litt sukker. Stek i ovnen og server med ris og salat. Bland sammen 3ss fiskesaus, 2ss vann, saften fra en lime, litt sukker og masse hakket cilli, la stå en liten stund, og server dette som "dressing" til risen Fyll en form med det du har av grønnsaker (tomat, gulrot, løk, potet i skiver ol), Legg fiskeskiver på toppen, krydre med salt og pepper og hell i litt hvitvin(over grønnsakene) eller sitronsaft(over fisk og grønnsaker). Surr evt fisken inn i parmaskinke, eller legg litt pesto på toppen. Denne oppskriften kan varieres i det uendelige og man kan lett ha den en gang i uken, uten å bli lei. Disse så kjempegode ut, takk for tips!
Gjest Miley Skrevet 24. juli 2009 #6 Skrevet 24. juli 2009 Stekt sei, som snus i hvetemel og karry før steking er veldig godt.
skrue Skrevet 24. juli 2009 #7 Skrevet 24. juli 2009 Et par som brukes nå og da Fiskekaker: http://mat.espen.me/?p=675 Ovnsbakt hel ørret: http://mat.espen.me/?p=713
Rosenrød Skrevet 24. juli 2009 #8 Skrevet 24. juli 2009 Er også godt å bruke fisk i wok, på samme måte som en vanligvis bruker kjøtt.
Twink Skrevet 24. juli 2009 Forfatter #9 Skrevet 24. juli 2009 Stekt sei, som snus i hvetemel og karry før steking er veldig godt. Hva pleier du å ha som tilbehør til? Er veldig glad i karri!!
Twink Skrevet 24. juli 2009 Forfatter #10 Skrevet 24. juli 2009 Et par som brukes nå og da Fiskekaker: http://mat.espen.me/?p=675 Ovnsbakt hel ørret: http://mat.espen.me/?p=713 Den hele ørreten skal jeg prøve!
Gjest Miley Skrevet 24. juli 2009 #11 Skrevet 24. juli 2009 Hva pleier du å ha som tilbehør til? Er veldig glad i karri!! Grønnsaker, gjerne wok-grønnsaker og potet. Lite kreativt kanskje, men veldig godt. Man kan sikkert ha noe annet til og
Twink Skrevet 24. juli 2009 Forfatter #12 Skrevet 24. juli 2009 Er også godt å bruke fisk i wok, på samme måte som en vanligvis bruker kjøtt. Kan jeg bruke alle typer fisk? Ser for meg at laks o.l. kan dette litt fra hverandre om det kuttes i biter?
Rosenrød Skrevet 24. juli 2009 #13 Skrevet 24. juli 2009 Jeg har brukt både sei, torsk og salmalaks. Har funket bra det, i hvert fall!
Gjest Miley Skrevet 24. juli 2009 #14 Skrevet 24. juli 2009 Kan jeg bruke alle typer fisk? Ser for meg at laks o.l. kan dette litt fra hverandre om det kuttes i biter? Laks er perfekt i wok, men du må røre forsiktig
Twink Skrevet 24. juli 2009 Forfatter #15 Skrevet 24. juli 2009 Grønnsaker, gjerne wok-grønnsaker og potet. Lite kreativt kanskje, men veldig godt. Man kan sikkert ha noe annet til og Ok takk, denne var jo veldig rask og enkel, så den skal jeg prøve til uka!
Twink Skrevet 24. juli 2009 Forfatter #16 Skrevet 24. juli 2009 Da blir det ihvertfall karrisei og laksewok til uka, tusen takk for gode tips alle sammen!
rox Skrevet 24. juli 2009 #17 Skrevet 24. juli 2009 Torsk, f.eks den fryste fra First Price (men den skal være tint når du bruker den) Gulrøtter Brokolli - og egentlig alt av hva du måtte ønske som grønnsaker en liten smørklatt salt og pepper Alt dette legges på en bit aluminiumsfolie i porsjonsstørrelser: I rekkefølgen smør, fisk, grønnsaker. Sett inn i en ovn som holder ca 225 grader, i ca 20 min. Kok nypoteter eller noe til, og voila! En herlig, rask fiskemiddag som passer enten man er en eller 5 til middag. Og det smaker helt fantastisk! ♥
Gjest Miley Skrevet 24. juli 2009 #18 Skrevet 24. juli 2009 Da blir det ihvertfall karrisei og laksewok til uka, tusen takk for gode tips alle sammen! Da blander du bare hvetemel, karry, salt og pepper i sammen, slenger fisken oppi og så steker du den
Kenneth199 Skrevet 24. juli 2009 #19 Skrevet 24. juli 2009 Signrerer Rox sin måte å tilberede fisken på. Spiser selv mye fisk i løpet av uka. Enten det er laks/ørret fileet eller nyfiska makrell/torsk/whatever så pleier jeg å legge fisken i aluminiumsfolie. Krydres godt med spennende saker og settes inn i ovnen. Serveres med poteter/ris/paste, grønnsaker/salat og en snadder saus. Anbefaler å prøve dette på det sterkeste! Mvh en glad hobbyfisker.
Gjest Gjest Skrevet 24. juli 2009 #20 Skrevet 24. juli 2009 "kjapp-fisk" vi pleier lage: De frosne ferdig marinerte laksefileetene, en pr pers, halvtines i mikro mens du setter på pasta Skinnet skjæres av og fisken skjæres i terninger. Brun fisken, forsiktig slik at den ikke blir most. Blan krydderost og litt melk med gaffel i et glass. Hell over fisken og spe evt med mer melk. Kryst over sitron, eller bruk ferdig sitronsaft Sleng i krydderurter (dill, gressløk, oregano el lignende) Dryss over litt revet gulost om du har. Serveres med brød og grønn salat hvis du har nydelig!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå