Gå til innhold

Arbeidsgiver krevde Facebook-tilgang

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg var på jobbintervju like før fellesferien etter å ha vært arbeidsledig en god stund og endelig funnet en jobb jeg føler jeg passer bra til. Jeg ringte dem for å høre om det var fremdeles mulig å søke, og en hyggelig dame sa at jeg kunne bare komme ned på intervju samme dag hvis jeg ville. Så jeg møtte opp med alle papirer og en ferdig utfylt søknad. Og selvsagt vandelsattest da dette gjelder barnehageyrket.

Jobbintervjuet gikk vledig bra, synes iallfall jeg, helt til mot slutten da hun spurte om jeg "hadde facebook". "Ja, det har jeg", svarte jeg. Hun spurte meg om hun kunne gi meg en "poke" slik at jeg kunne legge henne til som en kontakt, fordi hun føler at hun blir mye bedre kjent med søkerne dersom hun kan se på deres facebook-profil. Jeg ble veldig skeptisk til å begynne med, fordi der inne er på en måte mitt privatliv med venner, familie, private bilder, festbilder, og det kan kan trygt kalle et uformelt miljø som jeg kun ønsker å dele med nære og kjære. Når hun senset at jeg var litt usikker på dette, spurte hun "du har vel ikke noe å skjule du?" lo hun på en merkelig måte. Jeg prøvde å forklare det jeg nettopp skrev, at jeg liker at Facebook er privat, iallfall inntil videre. Hun sa deretter at tilgang til min facebook ville bli veldig avgjørende for å få jobben. Hun sa til slutt at snart vil alle abeidsgivere kreve dette. Da kunne jeg ikke dy meg og spørre hva de gjorde dersom søkeren ikke hadde facebook-konto. Hun smilte bare da, og sa at "de fleste har vel det, vi lever tross alt i det 21. århundre". Javel!

Jeg gadd ikke åpne opp for henne, eller har ikke gjort det ennå, og har heller ikke fått noe svar fra den arbeidsplassen. Jeg tror jeg kanskje bare skygger banen. Jeg har selvsagt ikke noe uetisk eller galt å skjule, men for all del, som jeg har skrevet, enkelte ting er privat.. ellers kunne jeg jo like godt ha gjort min facebook profil offentlig tilgjengelig for hele verden.. det vil jeg heller ikke.

Hva mener dere om dette? Hvordan hadde du reagert? Begynner dette å bli vanlig?? Det er en stund siden jeg har jobbet nå. :O

Videoannonse
Annonse
Gjest Miley
Skrevet

Om en potensiell arbeidsgiver hadde spurt om noe slikt hadde jeg faktisk begynt å le. Og nei, de hadde ikke fått tilgang, selv om det hadde vært en tom profil. Noe privatliv skal man da ha selv om man ønsker en jobb.

Skrevet

Uprofesjonelt, barnslig, unødvendig og irrelevant, og jeg kan ikke tenke meg at dette er vanlig praksis noe sted. Jeg hadde IKKE ønsket å jobbe for en sånn sjef.

Skrevet

Ekstremt uprofesjonelt, og ikke minst latterlig. Jeg ville nok ikke hatt noe med en slik sjef å gjøre.

Skrevet

Jeg hadde ikke funnet meg i det.

Skrevet

Det hadde vært helt uaktuelt, og jeg hadde satt store spørsmålstegn ved bedriftens seriøsitet som får seg til å spørre om slikt, og i tillegg presser på ved å nevne at tilgangen vil være av betydning for en eventuell ansettelse. Useriøst !

Skrevet

At dette er, for å si det mildt, en heller kreativ måte å analysere deg på må jo være rimelig greit, og det er vel ikke akkurat noe som kan kreves nei.

Jeg kunne derimot absolutt tenkt meg å høre hvilken forklaring arbeidsgiver ville tatt for en journalist, for dette hadde de nok garantert kikket litt nærmere på om du tipset. :)

Gjest Emera
Skrevet

Slik kommunikasjon på nett er forholdsvis nytt ennå, og temmelig grenseløst. Jeg tror dette må reguleres i lovverket. En potensiell arbeidsgiver skal selvsagt ikke kunne vurdere søkere på grunnlag av en facebookprofil. Og jeg synes heller ikke man skal kunne si opp en ansatt fordi denne skriver på FB at han i et øyeblikk kjeder seg på jobben.

Selvsagt må hver enkelt ta ansvar for ikke å legge ut for mye om seg selv på nett. Men samtidig hører dette privatlivet til, så en eller annen form for grense bør settes her.

Skrevet

Det hadde vært særdeles uaktuelt, og det ville jeg gitt klar beskjed om. Det var en sak på det i min bransje for ikke så lenge siden, hvor arbeidsgiver ga en ansatt en skriftlig advarsel fordi bilder på facebook-profilen hans "ikke var forenelig med hans stilling". Fagforeninga reagerte sterkt og var veldig klare på at facebook-profiler tilhører privatsfæren og ikke angår arbeidsgiver.

Gjest brutal_mann
Skrevet

Jeg hadde gitt beskjed om at de ikke trengte å kontakte meg da jeg ikke ønsket å tilby dem mine tjenester.

Gjest EmilyLane
Skrevet

Jeg hadde ikke lagt til henne på facebook. Greit nok at folk adder sjefer og kollegaer senere, men unnskyld meg. Dama virker smågal.

Akkurat som hu dama som tilbød meg å leie leilighet mot at hun fikk nøkkel og kunne vaske der en gang i uka....

Skrevet
Jeg hadde gitt beskjed om at de ikke trengte å kontakte meg da jeg ikke ønsket å tilby dem mine tjenester.

Jeg også!!

Synes dette var helt uhørt!

Gjest Gjest
Skrevet

Det er frekt og uhørt, ja.

Men du kunne jo fått HENNE til å adde DEG, også blokkere så hun ikke kan se bilder, veggen, venner, +++. Hehe. Da hadde hun nok blitt lang i maska ;) Hadde jo vært morro det!

Men jeg syns det er helt uakseptabel oppførsel. Uansett, om du hadde hatt ting der som du ville skjult for arb.giver, så gjør det deg ikke nødvendigvis til en dårlig ansatt. Arb.givere har ingenting å gjøre inne på sine ansattes facebook-profiler. Hva gjorde de for å sjekke sine ansatte før FB kom da tro? ;)

Gjest Gjest
Skrevet
Det er frekt og uhørt, ja.

Men du kunne jo fått HENNE til å adde DEG, også blokkere så hun ikke kan se bilder, veggen, venner, +++. Hehe. Da hadde hun nok blitt lang i maska ;) Hadde jo vært morro det!

Men jeg syns det er helt uakseptabel oppførsel. Uansett, om du hadde hatt ting der som du ville skjult for arb.giver, så gjør det deg ikke nødvendigvis til en dårlig ansatt. Arb.givere har ingenting å gjøre inne på sine ansattes facebook-profiler. Hva gjorde de for å sjekke sine ansatte før FB kom da tro? ;)

gi henne tilgang men begrenset.

Gjest Gjest
Skrevet

Hun kunne vel tenke seg at du tok med fotoalbum hjemmenfra også da eller?

Her er det bare en ting å gjøre: GÅ TIL MEDIA, DAGBLADET ELLER VG. De ville gått helt ape over noe slikt og kjørt store oppslag. Du hadde tjent 10 000 på å tipse om det.

Du kunne sikkert uten problem vært anonym.

Gjest Gjest
Skrevet
Her er det bare en ting å gjøre: GÅ TIL MEDIA, DAGBLADET ELLER VG. De ville gått helt ape over noe slikt og kjørt store oppslag. Du hadde tjent 10 000 på å tipse om det.

Signerer!

Gjest *Mim*
Skrevet

Bare dumt og pinlig. Var det flere til stede på intervjuet?

Gjest strykebrett
Skrevet

Som arbeidsgiver må jeg di at det aldri kunne falt meg inn å be en kandidat om noe slikt på intervju. Jeg hadde heller ikke satt pris på å få ett slikt spørmål om jeg ble intrevjuet.

Hva fb-profilen din skulle ha å si om dine kvalifikasjoner til å jobbe i barnehage skjønner jeg virkelig ikke..

Gjest Eliksir
Skrevet

Dette synes jeg er like tåpelig som dem som baserer sitt jobbintervju på hvilket stjernetegn jobbsøkeren har!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...