Gå til innhold

Mat ombord

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Årets båtferie står for døren, og jeg er på jakt etter enkel, men god mat som kan lages på to gassbluss og med begrenset utvalg av ingredienser (god lagringsplass for tørrvarer men knøttlite kjøleskap).

Det er sikkert noen her inne i forumet som har tips?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Betasuppe på boks som sprites opp med litt friske grønnsaker.

Kjøttboller på boks og makaroni (bruk bolle-kraften som basis for passende saus)

Fiskeboller med nypoteter

Diverse posesuppe mm

Skrevet

Vi koker nesten alltid ris til hvert måltid, og noen ganger har vi fløtegratinerte poteter, fra Maggi eller Toro.

En skikkelig salat er også viktig + saus. Vi bruker ofte de posesausene som er ferdige, og som ikke trenge å være i kjøleskap.

Kikoman/Soyasaus over risen er også godt, og for mindre barn ketshup eller stekesmør.

Dere kan jo ikke handle inn for mer en 4 dager max, så fyll opp fryseren med kjøttet. Det trenger ikke ligge å oppta plass i kjølskapsbiten.

Jeg pakker alltid om kjøttet, hvis vi har f.eks. kjøttdeig, for deigen, flat i en pose tar mye mindre plass. Kjøttet blir nesten uten untak grillet. Høljer det ned, så må det i panna.

Kjøper dere nanbrøt og pitabrød, så er de supte å grille for så å fylle. Evnt. fyll dem, pakk de inn i folie og grill. Bakt potet like så.

Vi har alltid boksemat på lur, men den tar vi ut igjen hver høst.

Har dere små unger er Spagetti på boks en vinner, så kan de voksne spise det de vil.

Vi har DE gourmet måltidene i båten, med ferske urter og alt mulig av ingredienser. Scampi spiser vi ofte. Grønnsaker lagres i skutebunnen, hvor det er kjølig.

Gjest Gjest
Skrevet

Hvis jeg skulle på båtferie og hadde lite kjøleskapsplass, så ville jeg da tenkt at selvfisket fisk måtte være nærliggende å sette på menyen? Evt selvplukkede blåskjell (men sjekk med Blåskjellvarsel at de ikke er giftige).

Det meste av fisk er også ypperlig å grille, eller man kan lage gryter/supper i én gryte med friske grønnsaker, noen nypoteter i båter og som basis enten hermetiske tomater eller litt hvitvin/eplemost og litt crème fraîche (holder seg lenge i kjøleskapet), samt hvitløk og urter (tørkede fungerer fint). Surr løk/hvitløk, tilsett tomat/vin/eplemost/vann og potetbåter og grønnsaker, og la fiskestykker og/eller blåskjell de siste minuttene så alt blir ferdig samtidig. Gjerne brød til.

I stedet for suppeposer ville jeg prioritert å ha noen gode buljonger og feks hermetiske tomater i skapet - det går like raskt å lage suppe av, og er mye bedre. Eller bokser med kokosmelk pluss ingefær, hvitløk og chili om du vil ha det litt asiatisk. Vakuumpakket skivet bacon er også et lurt tips - det tar minimalt med plass i kjøleskap eller fryser, men gir masse smak til supper eller gryter (enten sammen med kun grønnsaker eller i kombinasjon med sjømat).

Dessuten er jo alt som kan være tørket fint å ha i tørrvareskapet (siden det er god plass der): pasta av alle slag, tørket chili (sammen med hvitløk og tomatboks har du da super pastasaus som kan bygges ut med ting som paprika, squash, aubergine, oliven... ), couscous (særlig praktisk til salat, la bare svelle i oppkokt vann, og bland med vinaigrette og grønnsaker), pinjekjerner/valnøtter/cashewnøtter (til både pasta og salater), rosiner/aprikoser (ha i couscoussalaten sammen med friske grønnsaker), grønne linser (supert i suppe eller til salat med vinaigrette), ris, nudler...

Kikerter og bønner på boks er også enkelt og kjapt for å gjøre suppe, gryte eller salat mer mettende.

Ellers er det nyttig med god olje (både til steking og salater) og vineddik/balsamico. Jeg ville i tillegg prioritert noen sitroner og evt lime i kjøleskapet - det er viktig for å sette den siste spissen for veldig mye av den type mat jeg har nevnt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...