Gjest jente93 Skrevet 23. juli 2009 #1 Skrevet 23. juli 2009 Heisann. Jeg er en jente på 15, snart 16 år som ikke har hatt mensen på omtrent 5-6 måneder. Jeg fikk den når jeg var 13, og den har i grunnen alltid vært regelmessig utenom en gang pluss denne. Sist gang uteble mensen også i ca. 2-3 måneder og kom tilbake normalt igjen. Jeg bare lurer på hvor mensenen min er blitt av? Jeg blir så bekymret jeg.. Har ikke hatt sex eller noe, så jeg kan overhode ikke være gravid! Okey, kanskje dette er et veldig teit spørsmål, men jeg spør likevel; Kan det forresten ha noe med å gjøre at jeg har lagt om kostholdet mitt fullstendig? Før brydde jeg meg overhode ingenting om hva jeg spiste, og trente ingenting. Men nå spiser jeg havregryn hver morgen, begrenset mat til middag og havregryn eller kanskje knekkebrød til kveldsmat igjen (hvis jeg ikke sløyfer det). Jeg trener også situps og armhevinger før jeg legger meg om kvelden.. Jeg har vell gått ned 6-7 kilo siden januar, og nå er jeg fornøyd med kroppen min! Men jeg trodde nå at dette var nokså normalt blant unge jenter. Altså det å spise kanskje litt sunnere og starte å bry seg om kroppen sin og hvordan den ser ut eller. Det er vel bare dem med store spiseforstyrrelser som mister mensen ?! Jeg vil overhode ikke gå opp i vekt, for nå har jeg endelig litt bedre selvtillit og er fornøyd med vekten og kroppen min. Jeg er ca. 166 cm lang og veier 48 kilo, er dette normalt? Hva skal jeg gjøre for å få mensen tilbake, hva har skjedd? Tusen takk for svar og hjelp, det setter jeg utrolig stor pris på!
Gjest Lydia1990 Skrevet 23. juli 2009 #2 Skrevet 23. juli 2009 Heisann. Jeg er en jente på 15, snart 16 år som ikke har hatt mensen på omtrent 5-6 måneder. Jeg fikk den når jeg var 13, og den har i grunnen alltid vært regelmessig utenom en gang pluss denne. Sist gang uteble mensen også i ca. 2-3 måneder og kom tilbake normalt igjen. Jeg bare lurer på hvor mensenen min er blitt av? Jeg blir så bekymret jeg.. Har ikke hatt sex eller noe, så jeg kan overhode ikke være gravid! Okey, kanskje dette er et veldig teit spørsmål, men jeg spør likevel; Kan det forresten ha noe med å gjøre at jeg har lagt om kostholdet mitt fullstendig? Før brydde jeg meg overhode ingenting om hva jeg spiste, og trente ingenting. Men nå spiser jeg havregryn hver morgen, begrenset mat til middag og havregryn eller kanskje knekkebrød til kveldsmat igjen (hvis jeg ikke sløyfer det). Jeg trener også situps og armhevinger før jeg legger meg om kvelden.. Jeg har vell gått ned 6-7 kilo siden januar, og nå er jeg fornøyd med kroppen min! Men jeg trodde nå at dette var nokså normalt blant unge jenter. Altså det å spise kanskje litt sunnere og starte å bry seg om kroppen sin og hvordan den ser ut eller. Det er vel bare dem med store spiseforstyrrelser som mister mensen ?! Jeg vil overhode ikke gå opp i vekt, for nå har jeg endelig litt bedre selvtillit og er fornøyd med vekten og kroppen min. Jeg er ca. 166 cm lang og veier 48 kilo, er dette normalt? Hva skal jeg gjøre for å få mensen tilbake, hva har skjedd? Tusen takk for svar og hjelp, det setter jeg utrolig stor pris på! Heisann Jeg er en jente på 19 år, og jeg har selv hatt det samme problemet som deg, at mensen plutselig uteble. Jeg var også i den samme alderen som du er nå. Jeg tok meg da en tur til legen, og fikk utskrevet p-piller som da skulle sette i gang mensen igjen. Jeg aner ikke hvorfor legen min gjorde dette, siden den menstruasjonen du får når du går på p-piller er uekte... Jeg har gått på p-piller en veldig god stund (har kun hatt en månedsopphold, da jeg byttet til et annet merke og kom i et fast forhold). Sluttet nå på p-piller i Januar, da jeg ikke trenger dem lenger og kroppen min tåler de veldig dårlig (humørsvingninger osv osv). Og her enda ikke fått mensen igjen. Jeg var hos legen for to uker siden for å ta opp dette, og han var overhodet ikke bekymret. Det er vanlig at det tar en stund før systemet kommer i gang igjen etter at du har gått så lenge på p-piller, men hvis jeg ikke får noen blødning i løpet av de to neste månedene skal jeg komme tilbake for å få en full sjekk. Jeg synes kanskje du veier litt lite... Jeg veier rundt 53, og er 160 høy. Det er vanskelig for meg å si noe om hva som kan ha skjedd, for jeg har jo ingen spesiell faglig innsikt i det her, kun egne erfaringer. Men det er jo mange faktorer som absolutt kan spille inn. Hvis du er stresset, trener mye, osv osv osv. Du kan jo gjøre som meg, å ta en tur til legen. Men jeg vil kanskje oppfordre deg til å være litt mer skeptisk enn hva jeg var til å få p-piller for å sette i gang menstruasjonen igjen. Men du finner nok ut av hva du vil selv I første omgang kan du jo også prate med helsesøster eller tilsvarende. Lykke til! Ble kanskje ikke mye til tips det her, men nå vet du hvertfall at du ikke er den eneste som har hatt noe slikt
Gjest jente93 Skrevet 23. juli 2009 #3 Skrevet 23. juli 2009 Tusen takk for svar. Jeg ble fakisk litt lettet nå.. Setter utrolig stor pris på det
Gjest Gjest_Ida_* Skrevet 23. juli 2009 #4 Skrevet 23. juli 2009 Det kan nok være vektnedgangen din som er årsaken. Ikke bare de med alvorlige spiseforstyrrelser kan rammes av dette, for lav vekt generelt kan føre til at man mister mensen. Du er pr. definisjon undervektig. Les litt mer om å miste mensen her.
Gjest Lydia1990 Skrevet 23. juli 2009 #5 Skrevet 23. juli 2009 Tusen takk for svar. Jeg ble fakisk litt lettet nå.. Setter utrolig stor pris på det Bare hyggelig!
Norbertine Skrevet 23. juli 2009 #6 Skrevet 23. juli 2009 Det kan absolutt være vektnedgangen som er årsaken, det er en kjent sak at slanking kan gjøre at man mister mens. Du har vel en BMI på ca 17,5, og når du i tillegg trener er dette veldig lite. Du bør absolutt ta en prat med lege.
Avalon Skrevet 23. juli 2009 #7 Skrevet 23. juli 2009 Det kan absolutt være vektnedgangen som er årsaken, det er en kjent sak at slanking kan gjøre at man mister mens. Du har vel en BMI på ca 17,5, og når du i tillegg trener er dette veldig lite. Du bør absolutt ta en prat med lege. Jeg signerer denne. Jeg hadde selv en kraftig vektnedgang som overhodet ikke var planlagt. Men fikk beskjed av lege at så lenge jeg ikke kom under 50kg hadde jeg ikke noe å bekymre meg for. Jeg er 1.63 høy, og veide på det minste 52kg. Hadde jeg kommet under 50 kg, altså rundt på din vekt, ville både jeg og legen vært ganske bekymret.
Gjest Gjest Skrevet 23. juli 2009 #8 Skrevet 23. juli 2009 Med tanke på dette "Ta-vare-på-kroppen-utsagnet" ditt, så vil jeg si at dette absolutt ikke er noe du driver med. Det ser ut til at du hardkjører både forbrenningen og helsen din, så du bør ta en prat med lege før det går for langt. Spiser du frukt? For det første du må passe på er vitaminbehovet ditt! Det er kjempeviktig at du får i deg kalsium, jern, c-vitaminer og B-vitaminer(blant annet). B-vitaminer tar vare på hår, hud og negler(du kan risikere å miste mye hår hvis ikke...). Kalsium er veldig viktig for skjelettet ditt, folk med spiseforstyrrelser har store muligheter for å utvikle beinskjørhet i tidlig alder! Du må spise frukt, drikke appelsinjuice, melk, fisk, kylling osv. Du legger ikke på deg de uønskede kiloene igjen, bare fordi du begynner å spise. Hold deg til sunn mat, hold deg i form. Kroppen din vil bli underutviklet dersom du stopper nå. Husk at selv om du kanskje føler deg "utvokst" i hodet nå, så er ikke kroppen din det. Du skal få mer kvinnlige former og gjerne bli høyere. Begynner du å ødelegge i så tidlig alder, kan du risikere å ødelgge kroppen din for resten av livet! Det er ikke noe du vil leve med... Ha lykke til!
Avalon Skrevet 23. juli 2009 #9 Skrevet 23. juli 2009 Med tanke på dette "Ta-vare-på-kroppen-utsagnet" ditt, så vil jeg si at dette absolutt ikke er noe du driver med. Det ser ut til at du hardkjører både forbrenningen og helsen din, så du bør ta en prat med lege før det går for langt. Spiser du frukt? For det første du må passe på er vitaminbehovet ditt! Det er kjempeviktig at du får i deg kalsium, jern, c-vitaminer og B-vitaminer(blant annet). B-vitaminer tar vare på hår, hud og negler(du kan risikere å miste mye hår hvis ikke...). Kalsium er veldig viktig for skjelettet ditt, folk med spiseforstyrrelser har store muligheter for å utvikle beinskjørhet i tidlig alder! Du må spise frukt, drikke appelsinjuice, melk, fisk, kylling osv. Du legger ikke på deg de uønskede kiloene igjen, bare fordi du begynner å spise. Hold deg til sunn mat, hold deg i form. Kroppen din vil bli underutviklet dersom du stopper nå. Husk at selv om du kanskje føler deg "utvokst" i hodet nå, så er ikke kroppen din det. Du skal få mer kvinnlige former og gjerne bli høyere. Begynner du å ødelegge i så tidlig alder, kan du risikere å ødelgge kroppen din for resten av livet! Det er ikke noe du vil leve med... Ha lykke til! Jeg signere denne også! Du er ikke ferdig utviklet før du er i 20-årene
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå