Miss X Skrevet 23. juli 2009 #1 Del Skrevet 23. juli 2009 Jeg er veldig lei av mennesker som ikke kan skrive norsk, og som aldri skriver sammensatte ord på riktig måte. "trestamme", ikke "tre stamme" osv. Når skal folk lære? Er spesielt oppgitt over voksne mennesker som gjør denne feilen om og om igjen hele tiden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 23. juli 2009 #2 Del Skrevet 23. juli 2009 Jeg er veldig lei av mennesker som ikke kan skrive norsk, og som aldri skriver sammensatte ord på riktig måte. "trestamme", ikke "tre stamme" osv. Når skal folk lære? Er spesielt oppgitt over voksne mennesker som gjør denne feilen om og om igjen hele tiden. Jeg er også veldig lei av feilaktig særskriving. Jeg synes det er slitsomt å lese, fordi det ødelegger flyten i innlegget. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 23. juli 2009 #3 Del Skrevet 23. juli 2009 Jeg skjønner ikke hvorfor dette er et så utbredt problem. Man hører jo helt klart forskjell på "trestamme" og "tre stamme". I "trestamme" er det ikke noe trykk i "stamme". Det er jo en rimelig klar indikasjon på at "stamme" ikke er et frittstående ord. Jeg begriper ikke at dette kan være vanskelig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miss X Skrevet 23. juli 2009 Forfatter #4 Del Skrevet 23. juli 2009 Jeg skjønner ikke hvorfor dette er et så utbredt problem. Man hører jo helt klart forskjell på "trestamme" og "tre stamme". I "trestamme" er det ikke noe trykk i "stamme". Det er jo en rimelig klar indikasjon på at "stamme" ikke er et frittstående ord. Jeg begriper ikke at dette kan være vanskelig. Nettopp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 24. juli 2009 #5 Del Skrevet 24. juli 2009 Jeg er veldig lei av mennesker som ikke kan skrive norsk, og som aldri skriver sammensatte ord på riktig måte. "trestamme", ikke "tre stamme" osv. Når skal folk lære? Er spesielt oppgitt over voksne mennesker som gjør denne feilen om og om igjen hele tiden. Sukker biter Lenken under er veldig morsom, men du må skrive den inn selv, jeg får ikke aktivisert den. http://www.nrk.no/magasin/humor/1.3186913 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 24. juli 2009 #6 Del Skrevet 24. juli 2009 Sukker biter Lenken under er veldig morsom, men du må skrive den inn selv, jeg får ikke aktivisert den. http://www.nrk.no/magasin/humor/1.3186913 Men i alle dager! Nå virket den plutselig! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snill Skrevet 24. juli 2009 #7 Del Skrevet 24. juli 2009 Irriterer meg veldig grønn av dette selv, men innser at folk ikke skjønner forskjellen på "veskenapper" og "veske napper". Min teori er derimot at dette er Word sin skyld, siden mange sammensatte ord får rød strek, selv om de er rette. De blir da delt, den røde streken forsvinner, og man tror man har gjort det stort. Ord deling er under vurdert som første inntrykk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosenrød Skrevet 25. juli 2009 #8 Del Skrevet 25. juli 2009 Helt enig med alle over, dette irriterer meg noe forferdelig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zzyzx Skrevet 25. juli 2009 #9 Del Skrevet 25. juli 2009 Irriterer meg veldig grønn av dette selv, men innser at folk ikke skjønner forskjellen på "veskenapper" og "veske napper". Min teori er derimot at dette er Word sin skyld, siden mange sammensatte ord får rød strek, selv om de er rette. De blir da delt, den røde streken forsvinner, og man tror man har gjort det stort. Ord deling er under vurdert som første inntrykk Jeg tror det er noen undersøkelser som er gjort på akkurat særskriving, der de har funnet ut at skoleelever delte ord like mye på 70-tallet som de gjør nå. At det er mer synlig nå har jo sine åpenbare årsaker. Jeg leste om det på språkrådet sine nettsider, jeg skal legge til linken når jeg finner den. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TanteBrun Skrevet 6. august 2009 #10 Del Skrevet 6. august 2009 Må bare puste litt liv i denne, så den først nå.. Når jeg skal forklare dette for folk pleier jeg å spørre om de vil dele juletre til "jule tre", bestefar til "beste far", pannekake til "panne kake". Noen tenker seg om og sier (i alle fall) de forstår, andre skjønner ikke... En fin måte å sjekke på er å lese høyt, som en annen her vel også var inne på. Med tanke på Word/Outlook, så tror jeg mange henger seg opp i å bli kvitt den røde streken under "feilen", og dermed slutter de å tenke selv. Tror jeg. Og har erfart det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fropessor Snurre Skrevet 8. august 2009 #11 Del Skrevet 8. august 2009 Sukker biter Eller så kan man kjøpe boller med sjokolade som biter...slike boller vil ikke jeg ha. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamma1 Skrevet 14. august 2009 #12 Del Skrevet 14. august 2009 Lenken under er veldig morsom, men du må skrive den inn selv, jeg får ikke aktivisert den. http://www.nrk.no/magasin/humor/1.3186913 ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 15. august 2009 #13 Del Skrevet 15. august 2009 "Dyrene i hakkebakke skogen" og "til bake" var noen av de verste jeg så i går. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Invicta Skrevet 15. august 2009 #14 Del Skrevet 15. august 2009 Så enig her. Dette er noe av det mest irriterende jeg leser. Spesielt "til bake" er grusomt! Videre sender Fjell tur Morgen dagen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_jenta_* Skrevet 15. august 2009 #15 Del Skrevet 15. august 2009 Sukker biter Lenken under er veldig morsom, men du må skrive den inn selv, jeg får ikke aktivisert den. http://www.nrk.no/magasin/humor/1.3186913 Hihihihi! Bare synd at de som driver og skriver sånt feil ikke skjønner humoren:P Hilsen en som får fysisk vondt av ord delings feil (AU!) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
wok Skrevet 20. august 2009 #16 Del Skrevet 20. august 2009 http://no.wikipedia.org/wiki/Særskriving Særskriving og orddeling er ikke helt det samme. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Spinell Skrevet 24. august 2009 #17 Del Skrevet 24. august 2009 http://no.wikipedia.org/wiki/Særskriving Særskriving og orddeling er ikke helt det samme. Nei, det er riktig, men jeg har hørt Sylfest Lomheim omtale særskrivingsfeil som orddelingsfeil på "Språkteigen" på NRK, så da er det ikke så rart om vi på KG gjør samme blunder iblant. "Veske napper": det må da være utrolig ubehagelig! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 24. august 2009 #18 Del Skrevet 24. august 2009 Hørt om mannen som var en to barnsfar? ;-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå