Gå til innhold

Jeg skal til Hong Kong


gard

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har nettopp fått meg billetter til Hong Kong for mine SAS Eurobonus poeng og jeg kommer til å stikke innom Hong Kong i 3 dager i september. Hovedformålet vil nok bli å klatre i masten på Macau tower men ikke si det til min kone ;-) Jeg har vært i Hong Kong en gang før (se reisebrev på http://gardkarlsen.com/china_xian_hong_kong.htm ) men det var ikke en bra opplevelse ettersom jeg ble litt syk i Beijing og ettersom SARS viruset kom til HK mens vi var der. Vel, hvis du har noen generelle tips om hva en bør se og gjøre i Hong Kong, kule barer med utsikt, restauranter som er verdt et besøk etc så er det bare å gi beskjed :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ingen selvopplevde tips, men fant følgende i Arild Opheims "topp 10 sære severdigheter":

"I Hongkong skryter de av å ha "verdens lengste overbygde utendørs rulletrapp". (det kan ikke være langt unna tittelen "verdens lengste tittel") Rulletrappa er 800 meter lang. Det pussige er at den bare går én vei; ned mot bykjernen om morgenen, og opp igjen på ettermiddagen. Du kan hoppe av og på underveis, og det har visst oppstått en rulletrappkultur med trendy kaféer og barer langsmed rulletrappen."

Ellers god tur, gleder meg til reisebrev :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dim Sum til lunsj på Maxim's Palace ved City Hall er å absolutt å anbefale. Traller som kjøres rundt og rundt, men du kan også be om konkrete ting fra menyen. Enkelte ting er avbildet så det er enklere å vite hva det er. Jeg fikk meg bare én overraskelse i form av en temmelig rå eggeplomme innbakt i noe jeg ikke vet hva er. God mat og veldig populært. Beregn tid til å måtte vente på bord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde ta den lille, røde trikken "Peak tram" opp på høyden. Derifra har du en fantastisk utsikt, og ser virkelig hvor stor og tettbygd Hong Kong er. Besøk markedene, de er utrolig fascinerende. Og pass på å være på havnepromenaden på Kowlon, med utsikt til Hong Kong øya, en kveld (husker dessverre ikke klokkeslettet) og få med deg deg fantastiske lysshowet over skyskraperne på øya!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for forslagene så langt. Jeg har gjort noen av tingene som nevnes men de mmå nok prøves igjen. Jeg er klar for å prøve dim sum...jeg prøver å se om jeg kan få noen fra couchsurfing.com til å møte meg slik at jeg kan få litt "inside information"....alltid greitt å få f.eks. mattips fra de som bor i byen og vet hvor en bør gå og hva en bør spise :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er to ting som ikke er nevnt tidligere. Det er en slags park, tror den rett og slett heter Hong Kong Park, som er veldig fin. En del av den er sperret av med en giga-netting, og der inne har de masse forskjellige fuglearter som man kan se, og med mye info. Parken i seg selv er og fin, da vi var der var det bl.a. et bryllup, og masse annet morro som skjedde der.

Vil også anbefale en tur ut til Lantau Island! Jeg trodde Hong Kong var bare skyskrapere og bybebyggelse, men denne lille øya er virkelig en oase, spesielt om du har befunnet deg i mye store byer og forurensede deler av Kina i forkant. ;) Øya har en kjempestatue av Buddha (lurer på om det er verdens største, sittende Buddha), templer og nydelig natur. Mye flotte stier innover i skogene som definitivt er verdt å få med seg! En liten tur som kalles "The wisdom Path" er kort og grei, man går ut til et platå med store tresøyler med kinesiske visdomsord på.

God tur! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest reiseglad, ikke innlogget

Er du leken, Gard?

I så fall har de disney world i Hong Kong, der kan du fint tilbringe en dag eller to...

Parken åpnet for fire år siden, tror jeg. Så den er ganske ny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du leken, Gard?

I så fall har de disney world i Hong Kong, der kan du fint tilbringe en dag eller to...

Parken åpnet for fire år siden, tror jeg. Så den er ganske ny.

Jeg er leken når det gjelder store berg og dalbaner iallefall ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er leken når det gjelder store berg og dalbaner iallefall ;-)

Er et par år siden jeg var der, men om det er store berg og dalbaner du er ute etter er Disney i Hong Kong ikke rette stedet ihvertfall! Tusenfryd er 10 ganger bedre. Det nærmeste du kom en berg og dalbane var noen vogner som gikk opp og ned langs en bane, litt som barneversjonene av berg og dalbanene i andre parker... ;)

Men som sagt, det er noen år siden jeg var der, så godt mulig de har oppgradert siden den gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...