Gå til innhold

Fuglelopper - hva nå?

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Har etter det jeg har funnet ut via nettet, fått fuglelopper. Har jobbet mye under et tre og oppunder hustaket de siste dagene, og antar det er slik disse loppene har kommet.

Har fått masse røde klumper på armer, rygg og lår - og det ser helt forferdelig ut! I tillegg klør det en del til tider.

Hvordan i alle dager blir jeg kvitt dette? (hjelper ikke på at jeg skal i bryllup om noen dager, og ser ut som om jeg har et kviseutbrudd over halve kroppen!)

Dette er altså krise - hva gjør jeg?

Videoannonse
Annonse
Gjest Lancelotte
Skrevet
Har etter det jeg har funnet ut via nettet, fått fuglelopper. Har jobbet mye under et tre og oppunder hustaket de siste dagene, og antar det er slik disse loppene har kommet.

Har fått masse røde klumper på armer, rygg og lår - og det ser helt forferdelig ut! I tillegg klør det en del til tider.

Hvordan i alle dager blir jeg kvitt dette? (hjelper ikke på at jeg skal i bryllup om noen dager, og ser ut som om jeg har et kviseutbrudd over halve kroppen!)

Dette er altså krise - hva gjør jeg?

Lukk vinduer, ta en tur rundt huset og fjern evt. gamle reder og så har jeg hørt det skal hjelpe å fryse ned sengtøyet, for så å riste det ute. Evt. støvsuge det.

Gjest Lancelotte
Skrevet

Ang. bittene ville jeg forsøkt å ikke klø på dem i alle fall. Og smøre på slik salve man smører på myggstikk (husker ikke hva den heter).

Skrevet

Støvsuge senga og kaste ut posen, vaske eller fryse ned dyna/puta og bytte på senga. Vaske resten av soverommet og riste madrassen

Skrevet

Fuglelopper kan ikke formere seg på menneskeblod, så de forsvinner greit.

Smør stikkene med Eurax eller annet kløstillende middel, da blir de ihvertfall ikke verre.

Ellers er det viktigste å støvsuge. Støvsug grundig i hele rommet, loppene liker fuktighet, så vaskingen kan du gjerne droppe.

Fuglelopper er ikke farlig, bare irriterende. :)

Skrevet

Å fryse sengetøyet har ingen hensikt. Disse loppene overvintrer i gamle fuglereir og tåler fint 20 - 30 minusgrader. Da har støvsuging og vasking mer for seg.

Skrevet

Smør med kløstillende krem/salve og la vær å klø. Det ser tross alt bedre ut med noen lyserøde små klumper enn med masse åpne sår etter kløing.

Selv har jeg ikke hatt det siden jeg var barn da kattene lå i sengene og sov på dagene...

Gjest Gjest
Skrevet

Takk for mange tips! Smører med Eurax for harde livet, men synes kløingen har forverret seg (jeg er allergisk mot mygg/klegg - tror kanskje at dette utløser noe av det samme)

Selv har jeg ikke hatt det siden jeg var barn da kattene lå i sengene og sov på dagene...

Jeg tror katten er den store synderen her, for hun har begynt å snike seg inn på rommet mitt så fort hun kan dersom en av ungene har glemt å lukke døren. Hun har til og med lært seg å åpne klesskapet mitt og sover inne på noen gensre! ARG! Hengelås på døren!!

Hvordan i alle dager får jeg fjernet dette på katten da? (type langhåret og ikke samarbeidsvillig når det gjelder stell...)

Gjest Marlo
Skrevet

Ta med katten til veterinär og få et middel som sprayes på katten hos veterinären.

Bruk aloevera krem på bittene da dette kjöler ned og dermed stilner klöen

Skrevet

Hva med å ta cyrtec i noen dager? Det virker iallfall mot myggstikk og får kanskje klumpene etter fuglelopper også til å roe seg?

Gjest Gjest
Skrevet
Hva med å ta cyrtec i noen dager? Det virker iallfall mot myggstikk og får kanskje klumpene etter fuglelopper også til å roe seg?

Det skal jeg prøve ut! Er det reseptfritt?

Gjest Gjest
Skrevet
Ta med katten til veterinär og få et middel som sprayes på katten hos veterinären.

Bruk aloevera krem på bittene da dette kjöler ned og dermed stilner klöen

Vet du om det middelet kan kjøpes (evt. kjøpes hos vetrinær?) og sprayes på hjemme? Katten blir så sinnsykt bilsyk....

Gjest Marlo
Skrevet
Vet du om det middelet kan kjøpes (evt. kjøpes hos vetrinær?) og sprayes på hjemme? Katten blir så sinnsykt bilsyk....

En halv evighet siden jeg jobbet på veterinärklinikk, så er usikker på hva slags midler som brukes pr i dag. Men du kan jo ringe din veterinär, fortelle hva problemet er og spörre om det er noe du kan gjöre hjemme.

Skrevet

Jeg syns Xylocain fungerer veldig bra mot kløen.

Ellers gjorde vi aldri noe med det da vi var små, gikk rundt med 20-30 bitt på kroppen til stadighet :sjenert:

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg kjøpte spray mot dette i dyrebutikk for mange år siden. Sprayen var beregnet på katten, teppet, senga... you name it.

Skrevet

Huff, stakkars deg! :klemmer: Jeg hadde dette for noen år siden fordi katten hadde lagt i sengen og jeg hadde svære harde kuler over hele meg. Det klødde grusomt, og det eneste som hjalp meg var å ta zyrtec. Men det kan være lurt å ta dem når du ikke skal noe spesielt, i tilfelle du reagerer. Jeg blir nemlig helt fraværende og trøtt av dem.

Skrevet (endret)
Det skal jeg prøve ut! Er det reseptfritt?

Zyrtec får man uten resept, ja.

(beklager stavefeilen i forrige innlegg)

Endret av Mixelite

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...