Gjest Mclingen Skrevet 22. juli 2009 #1 Skrevet 22. juli 2009 Jeg har nettopp flyttet til byen i en liten leilighet. Jeg måtte ta med meg katten min, fordi de hjemme ikke kunne passe på den.. Snart begynner jeg på studiene mine og da vet jeg at jeg ikke kommer til å være mye hjemme, så jeg får ikke gitt henne den oppmerksomheten hun trenger. Jeg merker også på katten at den ikke trives så godt, på grunn av str på leiligheten og at den ikke kan gå ut :S Så jeg lurer på om jeg skal avlive den, kansje det blir det beste for den, siden den ikke trives...( jeg vil ikke gi den bort, fordi det er jeg ikke sterk nok til) Noen som har vært i samme situasjon?
Gjest Gjest Skrevet 22. juli 2009 #2 Skrevet 22. juli 2009 Jeg har nettopp flyttet til byen i en liten leilighet. Jeg måtte ta med meg katten min, fordi de hjemme ikke kunne passe på den.. Snart begynner jeg på studiene mine og da vet jeg at jeg ikke kommer til å være mye hjemme, så jeg får ikke gitt henne den oppmerksomheten hun trenger. Jeg merker også på katten at den ikke trives så godt, på grunn av str på leiligheten og at den ikke kan gå ut :S Så jeg lurer på om jeg skal avlive den, kansje det blir det beste for den, siden den ikke trives...( jeg vil ikke gi den bort, fordi det er jeg ikke sterk nok til) Noen som har vært i samme situasjon? Hva?! Du har tenkt å ta livet av katten din fordi du ikke har lyst til å gi den bort..? Seriøst? Ser du virkelig ikke hvor feil det er? Tror du katten vil foretrekke at du dreper den fremfor å prøve å finne en ny eier?
Gjest Gjest Skrevet 22. juli 2009 #3 Skrevet 22. juli 2009 Du er ikke sterk nok til å la katten din få et nytt hjem hos noen som kan gi den det den trenger, og som den kan trives hos, men du er sterk nok til å ta livet av den? Skjønner ikke helt tankegangen her.
Sheenaca Skrevet 22. juli 2009 #4 Skrevet 22. juli 2009 Du må bare innse at du må la kattens behov gå foran dine egne. Selv om ikke du ønsker å se din egen katt hos fremmede mennesker, så vil nok gjerne katten få leve ut livet sitt, selv om det blir på en ny plass. Først og fremst ville jeg annonsert etter et godt hjem som kan overta den, aller helst hos noen du kjenner litt eller som bor innen rimelig avstand, hvis det er mulig. Presiser at du er svært glad i katten, og forsøk å få til en avtale der du kan passe den mens de nye eierene er på ferie, for eksempel. Da får du fulgt opp katten din og ser at den har det bra, mens katten får et godt hjem. Husk at det ikke er kattens feil at dere anskaffet katt uten å vite at dere kunne gi den det den trengte de neste femten årene. For å generalisere litt; dere burde ikke skaffet katt i det hele tatt når ikke "de hjemme" (foreldrene dine, regner jeg med?) kan ha katt uten at du bor hjemme. Dere visste jo sannsynligvis at du kom til å flytte en gang. Katten skal ikke miste livet bare fordi dere ikke tenkte langt nok!
Gjest gjest- silje Skrevet 22. juli 2009 #5 Skrevet 22. juli 2009 Du må bare innse at du må la kattens behov gå foran dine egne. Selv om ikke du ønsker å se din egen katt hos fremmede mennesker, så vil nok gjerne katten få leve ut livet sitt, selv om det blir på en ny plass. Først og fremst ville jeg annonsert etter et godt hjem som kan overta den, aller helst hos noen du kjenner litt eller som bor innen rimelig avstand, hvis det er mulig. Presiser at du er svært glad i katten, og forsøk å få til en avtale der du kan passe den mens de nye eierene er på ferie, for eksempel. Da får du fulgt opp katten din og ser at den har det bra, mens katten får et godt hjem. Husk at det ikke er kattens feil at dere anskaffet katt uten å vite at dere kunne gi den det den trengte de neste femten årene. For å generalisere litt; dere burde ikke skaffet katt i det hele tatt når ikke "de hjemme" (foreldrene dine, regner jeg med?) kan ha katt uten at du bor hjemme. Dere visste jo sannsynligvis at du kom til å flytte en gang. Katten skal ikke miste livet bare fordi dere ikke tenkte langt nok! Heeeeelt enig! Hadde jeg klart å skaffet et skikkelig hjem til katten, så hadde jeg heller gjort det enn å avlive den. Jeg hadde aldri vært sterk nok til å avlive en pus, bare fordi jeg ikke kunne ha den selv.
tineline Skrevet 22. juli 2009 #6 Skrevet 22. juli 2009 Jeg kjenner noen som har hatt utekatt og bodd i fjerde etasje på Torshov, så det trenger ikke være noe problem å slippe den. Du går bare ut og roper på den når du regner med at den har vært ute lenge nok (du har jo bodd sammen med den mens den har vært utegående, så du vet vel sånn ca?). Kommer den ikke da, går du ut igjen litt senere. En venninne av meg hadde katten sin ute hele dagen - rundt Iladalen - mens hun var på studiet, ikke noe problem.
Rosenrød Skrevet 22. juli 2009 #7 Skrevet 22. juli 2009 Skikkelig egoistisk av deg dersom du velger å avlive i stedet for å finne et nytt hjem til pus!
Troyamin Skrevet 22. juli 2009 #8 Skrevet 22. juli 2009 Jeg har negativ opplevelse ved omplassering. Hjemmet dyret kom til var absolutt ikke optimalt, og dyret ble raskt omplassert videre uten at jeg fikk vite hvor. Det er også vanskelig å omplassere voksne katter, desverre. Men jeg synes likevel du skal forsøke å finne et godt hjem. Husk kontrakt! Siste utvei er selvsagt avliving.
Gjest Gjest Skrevet 22. juli 2009 #9 Skrevet 22. juli 2009 Jeg kjenner noen som har hatt utekatt og bodd i fjerde etasje på Torshov, så det trenger ikke være noe problem å slippe den. Du går bare ut og roper på den når du regner med at den har vært ute lenge nok (du har jo bodd sammen med den mens den har vært utegående, så du vet vel sånn ca?). Kommer den ikke da, går du ut igjen litt senere. En venninne av meg hadde katten sin ute hele dagen - rundt Iladalen - mens hun var på studiet, ikke noe problem. Ble bare litt nysgjerrig her, for jeg bor også i 4. etasje og har katten min ute. Men når den er ute hele dagen, blir jeg litt bekymret for at hun kanskje går sulten og blir tynnere. Eller lager jeg problem ut av ingenting?
Gjest Gjest Skrevet 22. juli 2009 #10 Skrevet 22. juli 2009 Så jeg lurer på om jeg skal avlive den, kansje det blir det beste for den, siden den ikke trives...( jeg vil ikke gi den bort, fordi det er jeg ikke sterk nok til) Hva ER dette for slags innlegg??? Se og gi bort katten din. Du tar ikke livet av din egen katt fordi du ikke klarer tanken på at noen andre skal overta henne. Synd at det ikke stilles noen krav for å bli katteeier, tenker jeg når jeg leser sånt som dette.
rox Skrevet 22. juli 2009 #11 Skrevet 22. juli 2009 Ble bare litt nysgjerrig her, for jeg bor også i 4. etasje og har katten min ute. Men når den er ute hele dagen, blir jeg litt bekymret for at hun kanskje går sulten og blir tynnere. Eller lager jeg problem ut av ingenting? Kjære deg, katter fanger og spiser mat ute i det fri. Om den mot all formodning ikke gjør det, ville dem nok kommet hjemmom en tur for å få seg litt mat.
engel med sorte vinger Skrevet 22. juli 2009 #12 Skrevet 22. juli 2009 Du tar i hvertfall ikke livet av den! DET er egoisme det!! Prøv å ha den i leiligheten en stund, katter trenger som oss, tid til å venne seg til ting. Andre nevner det også lenger opp her, muligheten for å ha den som utekatt der du bor? Få den id merket.
Gjest Gjest Skrevet 22. juli 2009 #13 Skrevet 22. juli 2009 Nei, jeg har ikke vært i tilsvarende situasjon, men jeg har vært i en situasjon der jeg har hatt katten inne i en slags omflyttingsperiode. Her i huset har vi det klart for oss at vi ikke flytter noen steder om katten ikke kan gå ut - det reduserer selvfølgelig mulighetene våre når vi skal flytte (og det skal vi i løpet av noen år), men det var et valg vi tok da vi valgte å ha katt tenker jeg. Kanskje du ikke trenger å bo der hele studieperioden? Kanskje du kan se deg om etter et sted hvor pusen vil trives og har mulighet til å gå ut? Det går fint an å ha katt i byen. Som alle andre her, så skjønner jeg heller ikke logikken din - du foretrekker å drepe katten fremfor å gi den et nytt hjem, for det er et så mye enklere valg å ta... Nei, hadde det vært et slags barnevern for katter, så hadde jeg anmeldt deg! Du vet hva du bør gjøre. Vær litt mindre egoistisk og gi bort katten til noen som virker genuint glad i dyr!
Aurora M. Skrevet 22. juli 2009 #14 Skrevet 22. juli 2009 Jeg må si at hele dyreholdet ditt virker litt lite gjennomtenkt.. Hvis jeg forstår deg rett er dette en utekatt som har hørt til hele familien som du nå har tatt med deg til en liten leilighet hvor den plutselig er tvunget til å være inne hele tiden? For å ha det første helt klart: Det å gjøre en katt som er vant til å være ute, om til innekatt, er i seg selv umulig (med mindre katten er veldig, veldig gammel og at den fra før av ikke har vært glad i å være ute). Du KAN forsøke å venne katten til å være ute der du bor nå, men det krever lang tilvenning om den fra før av ikke er veldig lydig (kommer når du roper, er vant til faste innetider etc.). Men det høres ikke ut som du er helt der at du har tid og tålmodighet til å gjøre den innsatsen som kreves (for det er en del) for at dette skal lykkes. Det er litt vanskelig å lese ut ifra innlegget ditt, om grunnen til at du ikke ønsker å omplassere katten din, er at DU ikke orker tanken på at andre skal ha den (at den skal bli knyttet til andre), eller om det er det at du mener at katten er så knyttet til deg at den ikke kan få det godt hos andre. Hvis det er det siste, så¨kan jeg på sett og vis forstå tankegangen din. Men etter å ha drevet med omplassering av katter i en årrekke, så vet jeg at katter ofte er mye mer tilpasningsdyktige enn det eierne ofte tror. Så lenge katten får et godt hjem hos eiere som er glade i den, masse kos, god mat og utemuligheter så kan den trives og ha et lykkelig liv i mange år til! Jeg synes du skal sette deg ned å skrive en liste over kriterier til nye eiere ut i fra sånn du kjenner katten din. Hvis du vet den ikke liker andre katter f.eks, så setter du som kriterie at den skal være alenekatt o.s.v Når du har det klart for deg, annonserer du den f.eks på Finn.no med disse kriteriene. Du kan også kontakte Kattens vern eller Dyrebeskyttelsen som mulighens (litt avhengig av hvor du bor) kan hjelpe deg med omplassering. La de nye eierne komme og besøke katten og prate med deg en gang før de tar den med seg om avstanden tillater det. Lag en avtale om at dere holder en viss kontakt den første tiden så du får høre hvordan det går etter flyttingen, og som en over her sa, tilby deg å passe den i ferier o.l. Jeg håper du velger å gjøre denne innsatsen for pusen din, og at den får en sjanse til!
yggdrasil Skrevet 22. juli 2009 #15 Skrevet 22. juli 2009 Husk at det ikke er kattens feil at dere anskaffet katt uten å vite at dere kunne gi den det den trengte de neste femten årene. For å generalisere litt; dere burde ikke skaffet katt i det hele tatt når ikke "de hjemme" (foreldrene dine, regner jeg med?) kan ha katt uten at du bor hjemme. Dere visste jo sannsynligvis at du kom til å flytte en gang. Katten skal ikke miste livet bare fordi dere ikke tenkte langt nok! Helt enig! Alt for mange skaffer seg dyr uten å tenke langt nok frem i tid.
Kakee Skrevet 22. juli 2009 #16 Skrevet 22. juli 2009 Unnskyld meg, men er du helt dust? Du tar ikke livet av katten i stedet for å gi den bort!
Gjest Volven Skrevet 22. juli 2009 #17 Skrevet 22. juli 2009 Jeg har nettopp flyttet til byen i en liten leilighet. Jeg måtte ta med meg katten min, fordi de hjemme ikke kunne passe på den.. Snart begynner jeg på studiene mine og da vet jeg at jeg ikke kommer til å være mye hjemme, så jeg får ikke gitt henne den oppmerksomheten hun trenger. Jeg merker også på katten at den ikke trives så godt, på grunn av str på leiligheten og at den ikke kan gå ut :S Så jeg lurer på om jeg skal avlive den, kansje det blir det beste for den, siden den ikke trives...( jeg vil ikke gi den bort, fordi det er jeg ikke sterk nok til) Noen som har vært i samme situasjon? Du kan kanskje få noen tips av å lese denne linken om innekatter http://www.fod.no/pdf/katt/innekatt.pdf En venninne av meg var i samme situasjon som deg. Hun tok med seg katten og først viste den litt misnøye og ville ut, men så roet den seg. Gi katten din tid så går det seg nok til skal du se. At leiligheten er liten er ikke det viktigste, men at hun får kjærlighet og stell når du er hjemme. Når du er ute vil hun sitte og kikke i vinduet og sove eller leke litt med lekene sine osv. Katter er mye mer omstillingsdyktige enn det mange forstår! Å gi henne bort ville ikke jeg gjort. Senere vil du sikkert få mer plass og kanskje også utemuligheter til pusen. Gi det tid, det er mitt råd. Å avlive synes jeg ikke du skulle gjøre. Da heller gi bort og bruke tid på å finne et godt hjem i så fall. Ønsker deg og pusen lykke til!
Gjest Mclingen Skrevet 23. juli 2009 #18 Skrevet 23. juli 2009 Som sagt så er dette et vanskelig valg! og ikke noe jeg velger å gjøre fordi jeg plutselig ikke har lyst på katte! Grunnen til at jeg vil avlive henne isteden for å gi henne bort er fordi man aldri vet hvordan hjem hun havner i.. pluss at vi har hatt henne lenge.. det er ikke snakk om en kattunge jeg nettopp har kjøpt også angret på.. så dere som er utrolig kritiske, kan slutte å svare!! jeg spurte ikke om det var riktig av meg, nei jeg spurte om flere hadde vært i samme situasjon så.. Jeg kjenner noen som har gjort det samme med sitt husdyr fordi der hvor de flyttet, så kunne de ikke ha dyr.. noe som man ikke vet 8år i forveien når man skaffer seg dyr!! Takk til dere andre som har gitt meg et seriøst svar.. jeg har tenkt til å prøve å ha henne ute litt, se om det fungerer.. Det som kan være et problem med det, er at hun er veldig skvetten.. så hvis hun blir skremt, kommer hun ikke når jeg roper:S Men jeg skal ta henne med ut sammen med meg, akkurat som man gjør med kattunger for første gang.
Gjest Gjest Skrevet 23. juli 2009 #19 Skrevet 23. juli 2009 Du får tåle kritikk når du formulerer og fremlegger et så idiotisk innlegg som viser mangel på respekt for katten.
Gjest Mclingen Skrevet 23. juli 2009 #20 Skrevet 23. juli 2009 Du får tåle kritikk når du formulerer og fremlegger et så idiotisk innlegg som viser mangel på respekt for katten. Det er greit! min feil at jeg skrev det på feil måte, skjønner at det vekket feil oppsikt her! - beklager
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå