Gå til innhold

Stress

Gjest Gjest_Snorkfrøken_*

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Snorkfrøken_*
Skrevet

Hei og hopp. :goodbye:

Jeg er en jente som sliter en del med stress. Det kommer i sammenheng med både små og store problemer, og tynger kraftig på sinnet. Tidligere har det forårsaket nedstemthet, og dermed gått ut over forholdet med kjæresten.

Atter en gang sliter jeg med stresset, og er redd for konsekvensene. Det jeg ønsker er et sterkere sinn som ikke blir så kraftig påvirket. Er det noen som har noen tips for hvordan jeg kan jobbe med dette? Jeg snakket med legen forrige gang, men ettersom jeg ikke har noen klar psykisk sykdom, fikk jeg verken medfølelse eller hjelp der. :snurt:

Jeg er bekymret for å måtte gå igjennom en slit nedstemt periode igjen. Jeg lurer derfor på om det er noen der ute som kan hjelpe meg?? Kanskje noen som har erfaring med det samme??

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Kan du si noe om hvordan stresset virker på deg (fysisk og psykisk) og i hvilke situasjoner du føler reaksjonene blir utløst og forsterket? Det kan ha noe å si for hvordan du bør gripe det an. Kanskje det å konkretisere dette er nok til at du ser hvilke ender du kan begynne i?

Noen ganger en gå helt konkret til verks, selv om det er lett å prøve å skille det mentale fra det fysiske. Blir du stresset fordi du er ustrukturert og føler du ikke får gjort det du skal? Så skriv lister, følg dem, GJØR det du skal og lær deg å sette grenser så du ikke tar på deg for mye. Når det gjelder å snakke med legen kan det være en fordel å ha sine egne problemer ganske klart for seg, for da er det lettere å snakke om noen bestemte utfordringer - min fastlege kan i hvert fall hjelpe til med slike ting, men melder pass om det blir for vagt eller et for stort problemområde. Det finnes nok også mange selvhjelpsbøker med dette som tema, noe er sikkert elendig, men det går an å lete litt. Legen kan også henvise deg til psykolog selv om du ikke har en konkret lidelse, men du må regne med å stå på venteliste en tid...

Du skriver at sinnet ditt blir så påvirket, men av hva og i hvilke situasjoner? Dersom du allerede er stresset er du gjerne mer mottagelig for alt mulig enn om du klarer å stresse ned, så det er en litt ond sirkel. Er det noen som påvirker deg, eller blir du stressa av bestemte situasjoner pga tanker som engstelse og bekymringer?

Gjest Lydia1990
Skrevet

Som det blir skrevet over her, så er det absolutt nødvendig med mer informasjon om type stress, ja... Jeg hadde tenkt å foreslå f.eks akupunktur, det hjalp meg da jeg slet med stress (som satt i hodet, følte at jeg måtte gjøre noe hele tiden og klarte ikke å slappe av). Men det er kanskje ikke den typen stress du sliter med :)

Gjest Marlo
Skrevet

Nå vet ikke alt om din situasjon da, siden du ikke forteller så mye.

Har sliti en del med stress selv - jeg fikk et bedre liv etter at jeg satte meg ned og fant ut at jeg var nödt for å endre livet mitt.

Ikke bare rutiner og vaner, men også kosthold, det mentale og mitt syn på verden.

Meditasjon ble en stor del av livet mitt - det hjalp meg å takle situasjoner mye bedre. (de siste månedene har jeg prövd en slik matte, og det har gjot underverker for meg)

Finn ut eksakt hvilke situasjoner som gjör deg stressa, finn lösninger som passer til deg for hvordan man kan unngå stress.

Gjest Gjest_snorkfrøken_*
Skrevet
Nå vet ikke alt om din situasjon da, siden du ikke forteller så mye.

Har sliti en del med stress selv - jeg fikk et bedre liv etter at jeg satte meg ned og fant ut at jeg var nödt for å endre livet mitt.

Ikke bare rutiner og vaner, men også kosthold, det mentale og mitt syn på verden.

Meditasjon ble en stor del av livet mitt - det hjalp meg å takle situasjoner mye bedre. (de siste månedene har jeg prövd en slik matte, og det har gjot underverker for meg)

Finn ut eksakt hvilke situasjoner som gjör deg stressa, finn lösninger som passer til deg for hvordan man kan unngå stress.

Jeg er ikke nøyaktig helt sikker på hva det er som stresser meg, men det begynte med en gang eksamensperioden var over, og jeg ikke lenger var begravd i bøkene. Akkurat nå har jeg sommerjobb hvor jeg tusler rundt i en butikk hele dagen, uten store utfordringer. Jeg tror det er en kombinasjon av dette, samt at jeg føler meg litt ensom ettersom det ikke blir så mye tid til venner, samt at tiden sammen med kjæresten er veldig preget av rutiner. Problemet er bare det at når jeg har forsøkt å endre på disse situasjonene så hjelper det ikke 100%. Jeg forsvinner på en måte inn i stresset mitt likevel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...