Gå til innhold

Beholde min ex sitt etternavn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg er separert og har ikke byttet etternavn selvom vi ikke lenger er gift. Synes det er greit, vårt barn har hans etternavn (har alltid hatt dette)Barnet er 7 år. Men andre har reagert på at jeg ikke har byttet til mitt gamle etternavn. Jeg synes det er så mye pes med papirer (pass, bankort og alt annet)og jeg synes etternavnet passer meg godt:)

Ex mann synes ikke det er noe problem for han at jeg har beholdt etternavnet hans. Hva mener dere? Hvor uvanlig er det egentlig å beholde etternavnet som man hadde som gift?

En ting til, hva skal man egentlig kalle seg når man er separert? Frøken? Høres litt feil ut for meg, jeg ser jo på frøken som noen som er unge og ugifte..men er det slik det er i dag?På forehand takk for svar alle sammen.

Videoannonse
Annonse
Gjest Smaragd
Skrevet
Jeg ville nok ha byttet.

Min mor gikk tilbake til pikenavnet sitt da hun skilte seg fra min far, og så har hun i ettekant igjen tatt sin nye manns navn.

Har du samboer nå, og vet dere skal gifte dere om et år eller mindre, ville jeg nok kanskje ventet, men utenom det så hadde jeg nok bare gått gjennom alt styret når det kommer til alt som må ordnes i den forbindelse.

Du vil vel ikke at folk skal tro du ønsker deg tilbake til ham?

Lett å tenke at du klamrer deg fast til noe kanskje? og fortsatt håper?

Tja... jeg syns iallfall det er unaturlig å beholde navnet til en X

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg ville beholdt navnet for å ha samme etternavn som mine barn.

Skrevet

Jeg hadde ikke byttet heller. Og så lenge du har vært gift er du Fru.

Skrevet

Hvis navnet hadde blitt en del av min identitet, så ville jeg ikke byttet.

Gjest Purple Haze
Skrevet

Jeg byttet tilbake til pikenavnet mitt da jeg ble skilt. Om ungene mine og jeg har forskjellige etternavn, spiller ingen rolle for meg.

Skal innrømme at jeg har tenkt tanken om at hvis jeg noen gang gifter meg igjen, så vet jeg ikke om jeg vil ta navnet hans. Av den enkle grunn at hans eks fortsatt har etternavnet hans. Jeg skjønner ikke hvorfor hun ikke bytter, men lite jeg kan gjøre med det. Hun er jo i sin fulle rett til å beholde det.

Jeg syns det er rart at folk beholder etternavnet etter en skilsmisse, men dem om det.

Skrevet

Jeg synes også det er rart at folk beholder etternavnet til sine ekser. Det ville jeg aldri ha gjort, barn eller ikke.

Skrevet

Jeg beholdt og kommer til å beholde etternavnet til eksen...

Både fordi vi har et barn sammen, og også pga styr med papirer og diverse, og også fordi jeg nå har blitt vant til det, selv om jeg ikke har hatt det så fryktelig lenge.

Moren min beholdt etternavnet til faren min da hun skilte seg fra han for snart 35 år siden...

Skrevet

Jeg synes du bør beholde ditt nåværende etternavn da du er fornøyd med navnet :) Det viktigste er jo ikke hva andre synes, det er jo deg selv og barna dine. Det er jo kjekt av deg å ha samme navn som barna dine også.

Men du bør bytte navn dersom du gifter deg på nytt. Ikke til "pikenavnet" ditt, men til din nye ektemanns etternavn.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg synes det å beholde sin manns etternavn er veldig Hollywood/Trump.

Den eneste forbindelsen man har til navnet er jo ærlig talt gjennom ekteskapet, og når det ikke eksisterer lenger synes jeg det er rart å beholde navnet.

Hvis en av venninnene mine hadde ønsket det hadde jeg derimot ikke tenkt noe videre på det, men hvis noen spør så er svaret som ovenfor.

Gjest annemor30
Skrevet

Jeg synes det å beholde sin manns etternavn er veldig Hollywood/Trump.

Den eneste forbindelsen man har til navnet er jo ærlig talt gjennom ekteskapet, og når det ikke eksisterer lenger synes jeg det er rart å beholde navnet.

Hvis en av venninnene mine hadde ønsket det hadde jeg derimot ikke tenkt noe videre på det, men hvis noen spør så er svaret som ovenfor.

[/quote

jeg tok tilbake pikenavnet mitt og ungene ønsket mitt navn.. ingen problem rundt dette! Nå er jeg gift på nytt og har pikenavnet mitt fortsatt..

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg ville definitivt byttet navn. Selv om det ikke er et problem nå, kan det være litt rart for evt. nye partnere, både dine nye, og hans.

I tillegg ville jeg lagt mitt eget navn til barnets navn, slik at barnet får begges navn, uten at du trenger å beholde et navn som ikke er ditt opprinnelig.

Jeg gir mine barn også mitt etternavn i tillegg til hans, nettopp av denne grunn, skal noe skjære seg en gang med mannen min, har jeg lyst å ha samme etternavn som barna. Og selv om jeg ikke tror ting vil skjære seg, så er jo prosentsjangsen såpass stort, at jeg syns det er litt blåøyd av meg å ikke tenke så langt.. jeg syns det er hyggelig at barna også har min families navn.

Gjest trudelise
Skrevet
Hei. Jeg er separert og har ikke byttet etternavn selvom vi ikke lenger er gift. Synes det er greit, vårt barn har hans etternavn (har alltid hatt dette)Barnet er 7 år. Men andre har reagert på at jeg ikke har byttet til mitt gamle etternavn. Jeg synes det er så mye pes med papirer (pass, bankort og alt annet)og jeg synes etternavnet passer meg godt:)

Ex mann synes ikke det er noe problem for han at jeg har beholdt etternavnet hans. Hva mener dere? Hvor uvanlig er det egentlig å beholde etternavnet som man hadde som gift?

En ting til, hva skal man egentlig kalle seg når man er separert? Frøken? Høres litt feil ut for meg, jeg ser jo på frøken som noen som er unge og ugifte..men er det slik det er i dag?På forehand takk for svar alle sammen.

min manns ex beholdt hans navn til hun giftet seg på nytt. kan ikke si at det har voldt noen av oss særlig mye bekymring.

Skrevet

Jeg syns nå det er litt rart av andre å reagere på det du velger å gjøre eller ikke gjøre i denne sammenhengen. Det er mye styr å bytte navn, man kan ha et ønske om å hete det samme som barnet, og man kan ha utviklet en identitetsfølelse til navnet. Jeg syns du skal gjøre det som føles rett for deg, og jeg syns ikke det er det minste rart å beholde eksens navn. Det er ikke sånn at det bare er hans navn. Når du har hatt dette navnet, er det faktisk ditt navn. Selv om det har opphav i hans familie.

Skrevet
Jeg syns nå det er litt rart av andre å reagere på det du velger å gjøre eller ikke gjøre i denne sammenhengen. Det er mye styr å bytte navn, man kan ha et ønske om å hete det samme som barnet, og man kan ha utviklet en identitetsfølelse til navnet. Jeg syns du skal gjøre det som føles rett for deg, og jeg syns ikke det er det minste rart å beholde eksens navn. Det er ikke sånn at det bare er hans navn. Når du har hatt dette navnet, er det faktisk ditt navn. Selv om det har opphav i hans familie.

Enig i dette. :)

Gjest regine ii
Skrevet

Og jeg skjønner i utgangspunktet ikke hvorfor man skiftet navn i det hele tatt.... Hadde også kvinner beholdt navnet sitt når de gifter seg, så ville man sluppet hele denne diskusjonen. Det er også litt merkelig når så mange bruker begrunnelsen "jamen, jeg har ingen sterke følelser for mitt etternavn" for å skifte til sin nye ektemanns, for så - når skilsmissen er et faktum, å skifte tilbake igjen. Dersom navnet betyr så lite - så kan det da ikke spille noen rolle å beholde det man har giftet seg til?

litt på siden, men kunne ikke dy meg...

til trådstarter: du gjør det du er komfortabel med.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har samme mening som siste her. Har selv etternavn etter både mamma og pappa.

Samboeren vil at jeg skal ta hans navn, men jeg har selv sagt at det ikke kommer til å skje. Da får han i verste fall ta det siste av mine, dersom det er så viktig for han at vi "matcher". Ser ikke poenget med å begynne å blande. Argumenterer for at mitt etternavn er mye mer sjeldent enn hans ene, og at jeg heller vil være unik;)

Skrevet
Og jeg skjønner i utgangspunktet ikke hvorfor man skiftet navn i det hele tatt.... Hadde også kvinner beholdt navnet sitt når de gifter seg, så ville man sluppet hele denne diskusjonen. Det er også litt merkelig når så mange bruker begrunnelsen "jamen, jeg har ingen sterke følelser for mitt etternavn" for å skifte til sin nye ektemanns, for så - når skilsmissen er et faktum, å skifte tilbake igjen. Dersom navnet betyr så lite - så kan det da ikke spille noen rolle å beholde det man har giftet seg til?

Det jo to svært ulike situasjoner da. Jeg kan også si på generelt grunnlag at jeg syns det er fint med kvinner som velger annerledes enn tradisjonene. Men så kommer virkeligheten, og det blir en rekke ulike faktorer å forholde seg til. Og så er det ikke så lett å være prinsippfast likevel. Hvor sterke følelser man har for pikenavnet henger da tett sammen med hvor mye annet som evt. lokker. Man lever da ikke i et vakum.

Gjest Gjest_Olsen_*
Skrevet

litt på siden, men kunne ikke dy meg...

til trådstarter: du gjør det du er komfortabel med.

Dette er jeg helt enig i.

Folk får gjøre som de vil, men jeg har i grunnen aldri forstått behovet for å skifte navn fordi man gifter seg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...