Afaia Skrevet 21. juli 2009 #1 Skrevet 21. juli 2009 Min lillebror fikk påvist kyssesyken i dag, han er 20 (om det har noe å si). Vi bor ikke sammen, men han var på besøk hos meg på søndag og vi ga hverandre 2-3 klemmer. Såvidt jeg kan huske hosta han ikke på/mot meg, vi drakk ikke av samme glass eller spiste av samme bestikk. Hvor stor er sjansen for at jeg ble smittet? Leser på nett at det smitter mest (eller kun?) via spytt. Jeg er 24, om det skulle ha noe med saken å gjøre... *nervøs*
angeleyes Skrevet 22. juli 2009 #2 Skrevet 22. juli 2009 Kyssesyken kan være veldig smittsomt og man er mest smittsom ofte i de to ukene før det virkelig bryter ut. Når det er sagt tror jeg ikke du har blitt smittet kun ved å klemme han noen ganger
Morrille Skrevet 22. juli 2009 #3 Skrevet 22. juli 2009 Det er helt riktig at kyssesyke smitter via spytt. Det kan være ved kyss - derav navnet "kyssesyke". Men det kan også være hoste. Kyssesyke kan man bare få en gang i livet. Det kan gå 2-8 uker ETTER smitte før man får symptomer - så du kan desverre ikke føle deg helt sikker ennå. Du kan lese mer her: Helsedoktoren.no - kyssesyke
Afaia Skrevet 22. juli 2009 Forfatter #4 Skrevet 22. juli 2009 Takk for svar. Jeg føler meg ikke trygg heller, så jeg får bare krysse fingrene. Mannen kom fra Tyskland på lørdag, og lillebror med kyssesyken. Er jeg riktig heldig får jeg både svineinfluense og kyssesyken samtidig
tineline Skrevet 22. juli 2009 #5 Skrevet 22. juli 2009 Jeg hadde normalkontakt med familien min når jeg hadde kyssesyken, men passet nøye på glassene mine osv. Jeg fikk den først 3 mnd etter at jeg klina med en som hadde hatt det, og man kan være smittsom i opptil 1,5 år, så vær litt varsom i framtiden. Og man kan faktisk ha det flere ganger. Jeg kjenner en som har hatt det hele 3 ganger etter at hun fylte 40.
Morrille Skrevet 22. juli 2009 #6 Skrevet 22. juli 2009 Og man kan faktisk ha det flere ganger. Jeg kjenner en som har hatt det hele 3 ganger etter at hun fylte 40. Det høres veldig rart ut! Kyssesyke er jo en virus og kroppen vil derfor danne antistoffer mot den så man ikke får den igjen. Derfor får man heller ikke vannkopper, røde hunder o.a. flere ganger. Desuten er det ekstra sjeldent at man får den etter 40 år. Er du sikker på hun fikk den påvist på en blodprøve??
Avalon Skrevet 23. juli 2009 #7 Skrevet 23. juli 2009 Den gangen jeg var med min eks, før han ble min eks, hehe. Han ble syk mens han var hos meg, da han reiste hjem fikk han påvist kyssesyken. Vi hadde kysset x-antall ganger, men jeg ble ikke syk. Så da har jeg nok hatt kyssesyken mens jeg var ganske liten uten at jeg selv eller noen andre har visst om det
Gjest Gjest Skrevet 24. juli 2009 #8 Skrevet 24. juli 2009 Jeg fikk kyssesyken første dagen i årets sommerferie og har det nok enda. Skal ta ny prøve neste uke. For det første tror jeg ikke du skal være redd for å få kyssesyken. Legen min sa at det regnes at ca 80% av den voksne befolkningen har blitt smittet men at det er ytterst få av disse 80% som faktisk blir syke. Mange har fått viruset, men så har det aldri slått ut. Det er også veldig stor forskjell på hvor syke folk blir. Jeg har sluppet veldig "billig" unna og selv om jeg var veldig dårlig en uke så slapp jeg unna forkjølese. Jeg hadde kraftig heving i lymfekjertlene (så ut som jeg hadde kusma), høy feber og ellers veldig lavt aktivitetsnivå. Jeg dro til legen med en gang jeg ble dårlig pga de enorme lyfmeknutene på halsen og den første prøven min var faktisk negativ. Jeg måtte ta en ny test, når jeg var på bedringens vei (og sendt videre til ultralyd) og først da var den positiv. Jeg tror ikke du skal være redd for å ha fått det. Det er like stor sjanse for å få det hvis du er ute på byen og danser en kveld.
Afaia Skrevet 24. juli 2009 Forfatter #9 Skrevet 24. juli 2009 Nå er jeg invitert hjem til mamma og pappa hvor også brodern bor, men jeg veit nesten ikke om jeg har lyst. Småredd for å bli smitta ja... Brodern merka heller ingenting før halsen hans var enormt stor. Det var ubehagelig å se på, stakkars.
Gjest Gjest Skrevet 24. juli 2009 #10 Skrevet 24. juli 2009 Det høres veldig rart ut! Kyssesyke er jo en virus og kroppen vil derfor danne antistoffer mot den så man ikke får den igjen. Derfor får man heller ikke vannkopper, røde hunder o.a. flere ganger. Desuten er det ekstra sjeldent at man får den etter 40 år. Er du sikker på hun fikk den påvist på en blodprøve?? For det første kan man få mononukleose etter smitta av to ulike virus (Epstein Barr og CMV), ergo kan man få det to ganger uten at det er noe mystisk ved det. For det andre kan viruset (som ligger i kroppen etter tidligere smitte) reaktiveres dersom man har lavt immunforsvar, slik at man blir syk igjen. Det er altså fullt mulig å få mononukleose tre ganger - eller til og med flere. Ja, det er sjeldent at noen får mononukleose som godt voksen. Det er ikke fordi voksne ikke kan smittes, men fordi de aller, aller fleste smittes allerede i barnehage eller barneskole (små barn blir sjeldent særlig syke av disse virusene, så ofte diagnostiseres det ikke) og de fleste andre får det i ungdomsåra et sted. Men de få som er blitt voksne uten å ha vært utsatt for smitte, kan altså fint få mononukleose senere i livet. Som regel rammer mononukleose hardere jo eldre man er, uten at dette er noen absolutt regel.
Morrille Skrevet 24. juli 2009 #11 Skrevet 24. juli 2009 For det første kan man få mononukleose etter smitta av to ulike virus (Epstein Barr og CMV), ergo kan man få det to ganger uten at det er noe mystisk ved det. For det andre kan viruset (som ligger i kroppen etter tidligere smitte) reaktiveres dersom man har lavt immunforsvar, slik at man blir syk igjen. Det er altså fullt mulig å få mononukleose tre ganger - eller til og med flere. Ja, det er sjeldent at noen får mononukleose som godt voksen. Det er ikke fordi voksne ikke kan smittes, men fordi de aller, aller fleste smittes allerede i barnehage eller barneskole (små barn blir sjeldent særlig syke av disse virusene, så ofte diagnostiseres det ikke) og de fleste andre får det i ungdomsåra et sted. Men de få som er blitt voksne uten å ha vært utsatt for smitte, kan altså fint få mononukleose senere i livet. Som regel rammer mononukleose hardere jo eldre man er, uten at dette er noen absolutt regel. Det er korrekt at CMV kan gi en form for mononukleose. Men man regner med at CMV er ansvarlig for maksimalt 5% av alle kyssesyker. Og det er bare et fåtal av dem som får symptomer. Langt de fleste smittes med CMV som barn. Og de virus som re-aktiveres som du sir gir ikke alle symptomer på kyssesyker. Så selv om du i prinsippet kan ret i det du sir vil jeg fortsatt mene at det hører til ekstremt sjeldne tilfeller at samme person skulle få kyssesyke 3-4 ganger i livet. Men nå blir det litt off-topic
Hermula Skrevet 3. august 2009 #12 Skrevet 3. august 2009 De fleste får kyssesyken før elles siden. Det er større sjanse tror jeg for at du ikke merker noe til sykdomsforløpet dersom du er ung.
Gjest Kilo Skrevet 31. oktober 2012 #13 Skrevet 31. oktober 2012 Jeg har et veldig lavt inmunforsvar og hadde kyssesyke for et år siden, nå har jeg fått det igjen. Så det et fullt mulig å få kyssesyke flere ganger.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå