Gå til innhold

Hvor mye smertestillende kan man ta?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Hei! Kjæresten min har fjernet visdomstanna si og har visst veldig vondt. Han har Ibux-tabletter både à 200, 400 og 600 (milligram?), og nå tar han de sterkeste, men de hjelper visst ikke nok.

Jeg har hørt det kan hjelpe å blande ibumetin og paracetamol, og foreslo at han kunne ta en paracet i tillegg, men spørsmålet er da om dette blir en skadelig dose med mindre han går ned i styrken på ibimetin. Dvs, er ibux (600) + vanlig paracet for mye? Hvis ikke, hvor mye kan han ta av denne blandingen i løpet av døgnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest tannlege

Går fint å ta 600mg opp til fire ganger døgnet. Kan prøve med en 500mg paracet i tillegg. Lenge siden tannen ble trekt? Viktig å skylle med f.eks corsodyl morgen og kveld i ei uke, men ikke skyll for mye, da renses blodkoagelet ut - og sårtilhelingen forsinkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2x400mg Ibux + 2x500mg paracet har legen anbefalt meg ved flere tilfeller

Endret av Chiquita
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Tusen takk! Han trakk den i dag, så det kan jo være at det ligger en sånn antibiotikaremse der inne nå - vet ikke om det er så lurt med Corsodyl da? Jeg tror forresten ikke han har det heller. Men skal si at han kan prøve med paracet til!=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tannlege

Han kan ta ut antibiotikaremsen i morgen tidlig, evt i kveld - om smerten er veldig stor. Det vil nok redusere smerten en del. Skal være enkelt å dra ut denne selv.

Corsodyl vil jeg anbefalle å kjøpe (på apoteket), for å unngå infeksjon i etterkant. Skyll kun første uken.

Og - ta det rolig, så går dette helt fint ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tar 600 mg ibux sammen med paralgin forte når jeg har smerter. har jeg ille smerter ville jeg tatt dobbel dose, altså 1200 mg ibux og 2 paralgin. Men det kommer jo an på hva man er vant til å ta da. Mine doser er legens anbefaling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest tannlege
jeg tar 600 mg ibux sammen med paralgin forte når jeg har smerter. har jeg ille smerter ville jeg tatt dobbel dose, altså 1200 mg ibux og 2 paralgin. Men det kommer jo an på hva man er vant til å ta da. Mine doser er legens anbefaling.

Ganske heftig dose, jeg regner med dette da maks er 2 ganger om dagen.

Maksdosen ibux bør ikke overskride 4x600mg iløpet av ett døgn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SmallTalk

Det er forskjellige virkestoffer i Ibux (Ibumetrin) og Paracet (Paracetamol), så han kan ta opptil 4x2 Ibux og 4x2 Paracet iløpet av døgnet uten at det er farlig. Faktisk så anbefales det ofte å blande disse pga forskjellige funksjoner og virkemåter. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest87
Det er forskjellige virkestoffer i Ibux (Ibumetrin) og Paracet (Paracetamol), så han kan ta opptil 4x2 Ibux og 4x2 Paracet iløpet av døgnet uten at det er farlig. Faktisk så anbefales det ofte å blande disse pga forskjellige funksjoner og virkemåter. :)

Antallet ibux per dag er jo avhengig av styrken på dem. Det er stor forskjell på å å ta 4x2 av 200mg og 4x2 av 600mg....

Jeg tar daglig 200 mg ibux, men i perioder tar jeg 3-4 600mg daglig etter en "startdose" på 2x600.

Ofte tar jeg 1-2 500mg paracet i tillegg, siden kombinasjonen virker fint for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske heftig dose, jeg regner med dette da maks er 2 ganger om dagen.

Maksdosen ibux bør ikke overskride 4x600mg iløpet av ett døgn.

Nei jeg har ikke maxdose pr døgn, jeg har pr måned :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...