Gå til innhold

Vennligst

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Er det flere enn meg som har lagt merke til at det tilsynelatende snille ordet "vennligst", nesten alltid blir brukt i uvennlige sammenhenger? "Vennligst flytt deg, vennligst gjør ditt og datt"... det høres jo alt annet enn vennligsinnet ut når man bruker det ordet. Er det noen som kan komme på om det i det hele tatt kan brukes på en snill måte? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Eurodice
Er det flere enn meg som har lagt merke til at det tilsynelatende snille ordet "vennligst", nesten alltid blir brukt i uvennlige sammenhenger? "Vennligst flytt deg, vennligst gjør ditt og datt"... det høres jo alt annet enn vennligsinnet ut når man bruker det ordet. Er det noen som kan komme på om det i det hele tatt kan brukes på en snill måte? :)

Nei, når du sier det, har jeg faktisk ikke hørt det. Den måten "vennligst" blir brukt på, er nærmest en ordre, etter mitt syn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de andre her. Men man kan jo bruke basen i ordet i en hyggelig sammenheng, for eksempel "vennlig hilsen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vennligst forbinder jeg med ordrer og ikke som et positivt ladet ord. Vennlig derimot synes jeg er positivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...