Gjest Gjest_Curious_* Skrevet 19. juli 2009 #1 Skrevet 19. juli 2009 Hei! Jeg er plaget av pigmentflekker i ansiktet som er tydligst å se om sommeren. Det har seg slik at når jeg først smører på solkrem med faktor 40-50 og svømmer i havet mens sola skinner, så vil det etter noen timer vise seg noen pigmentflekker spesielt i kinnene og rundt munnvikene. (Selvom jeg tørker ansiktet og smører på nytt lag regelmessig når jeg er i stranden eller i bassenget. Ja, det er vannfaste kremer jeg bruker.) til min store skuffelse har jeg også fått noen flekker i skulderbladene. I tillegg har jeg en stor hvit pigmentflekk i låret. Har dere brukt noe som effektivt fjerner disse flekkene? hudlegen min sier det må arbeides innenfra for at disse skal bort. han påstår at det jeg har i låret er en type sopp.. generelt er disse flekkene hudceller som ikke har seg bli brune. Jeg vil sette utrolig stor pris på alt det dere har brukt for å fjerne disse pigmentflekkene eller eventuelt jevne ut fargen - uten å se blek ut. (Ønsker ikke å bruke brunkrem)
Honesty Skrevet 20. juli 2009 #2 Skrevet 20. juli 2009 Pigmentflekker er ansamlinger av pigment, dvs. at huden har områder der den er mørkere enn huden rundt. Hvite flekker tyder heller på manglende pigment, og kan, som hudlegen antyder, også være forårsaket av en sopp. For å forhindre mørke pigmentflekker, er det eneste man kan gjøre, å bruke en krem med høy spf (gjerne 50+), men som i tillegg gir god beskyttelse mot UVA-stråling. Apotekmerker som Vichy, La Roche Posay eller Avene har gode kremer. Ellers kan slike flekker blekes med en krem med a-vitaminsyre og hydrokinon, som du får på resept, men dette anbefales å gjøre i vinterhalvåret. Laser kan også hjelpe, men det er en dyr og gjerne smertefull affære siden man fjerner lag av huden. Når det gjelder hvite flekker, vet jeg ikke helt, men jeg antar at solkrem er viktig for å beskytte huden rundt.
Gjest Gjest_Curious_* Skrevet 20. juli 2009 #3 Skrevet 20. juli 2009 Men hvis jeg bleker flekkene så blir det jo bare verre.. da blir de enda hvitere. De områdene som ikke er brune, er lysere ikke sant.. har dere noen anbefalinger på bestemte kremer som kan få det bort?
Honesty Skrevet 20. juli 2009 #4 Skrevet 20. juli 2009 Hvis det er sopp, kan hudlegen skrive ut en soppdrepende krem. Ellers er det nok bare solfaktor som hjelper, for å unngå at området rundt blir mørkt. Ingenting kan så vidt jeg vet tilføre pigmenter i områder hvor det av en eller annen grunn er forsvunnet. Her kan du lese om vitiligo, hvis det hjelper litt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå