Gjest Gjest Skrevet 19. juli 2009 #1 Skrevet 19. juli 2009 Har vært småsår i halsen noen dager nå, og nå kjenner jeg feberen gjøre sitt inntok. Det er tredje eller fjerde gangen med sår hals og småvondt i øra siden mai, både med og uten feber. Jeg har ikke ttid til å bli syk nå, og i alle fall ikke sykemeldt, er nødt til å jobbe to uker til før jeg tar ferie. Er det teit å dra ned til legevakta når man strengt tatt ikke er alvorlig syk? Jeg går liksom med et barnslig håp om at legen gir meg noe som kan holde meg gående et par uker til....
Anaconda Skrevet 19. juli 2009 #2 Skrevet 19. juli 2009 (endret) Har vært småsår i halsen noen dager nå, og nå kjenner jeg feberen gjøre sitt inntok. Det er tredje eller fjerde gangen med sår hals og småvondt i øra siden mai, både med og uten feber. Jeg har ikke ttid til å bli syk nå, og i alle fall ikke sykemeldt, er nødt til å jobbe to uker til før jeg tar ferie. Er det teit å dra ned til legevakta når man strengt tatt ikke er alvorlig syk? Jeg går liksom med et barnslig håp om at legen gir meg noe som kan holde meg gående et par uker til.... Hei! Jeg synes personlig at fastlege er et bedre alternativ med mindre det er noe veldig akutt! (legevakt er liksom siste utvei etter mitt skjønn, selv om det også må være akutt for å få hjelp hos fastlege) Ang. tid til å bli syk eller ikke: Jeg vet ikke hvilken jobb du har, men hvem har tid til å være syk egentlig? Blir man syk så blir man syk...dersom man har feber el andre ting som smitter synes jeg nesten det er egoistisk å dra på jobb, særlig dersom jobbem innebærer at man er i nærkontakt med andre mennesker. Jeg vet at mange er uenig med meg i dette! Ikke misforstå: Selvsagt er det en vurderingssak - og man kan jo ikke bure seg inne fordi man snufser litt, men jeg tenker noen ganger at "du burde ha holdt deg hjemme".. en siste kommentar: har du lyst å være syk i ferien din? Har man sykmelding får man jo ferie tilgode, men kjipt hvis du har planer om en tur eller noe! God bedring anyway! Endret 19. juli 2009 av annipanni
Miel Skrevet 19. juli 2009 #3 Skrevet 19. juli 2009 Er det teit å dra ned til legevakta når man strengt tatt ikke er alvorlig syk? Jeg går liksom med et barnslig håp om at legen gir meg noe som kan holde meg gående et par uker til.... Et veldig enkelt svar: Ja, det er ganske teit. Legevakten er ikke til for såre halser, kontakt heller fastlegen din.
Gjest Gjest Skrevet 19. juli 2009 #4 Skrevet 19. juli 2009 Takk for svar, Annipanni! Nei, ingen har vel egentlig ikke tid til å være syk. Greia er at jeg forpliktet meg til disse to ukene for noen måneder siden, og jeg får klekkelig med ekstrabetaling for disse ukene. Da føler jeg at arbeidsgiver blir sittende med skjegget i postkassa om jeg blir sykemeldt og likevel får pengene, men kan ikke møte opp. Disse to ukene innebærer liten arbeidsbelastning men noen må være tilstede, og har ikke kontakt med andre utenom ved avløsningen. Er vel enig i at det er egoistisk i forhold til kolleger som jeg avløser og som avløser meg, men er sjansen for å bli smittet egentlig så stor? Samtidig føler jeg meg egoistisk overfor arbeidsgiver, om jeg ikke får stilt opp. Om jeg blir syk i ferien gjør egentlig ikke så mye. Har mange muligheter til å ta ny ferie etter disse to ukene.
Gjest Gjest Skrevet 19. juli 2009 #5 Skrevet 19. juli 2009 Et veldig enkelt svar: Ja, det er ganske teit. Legevakten er ikke til for såre halser, kontakt heller fastlegen din. Ja, forsåvidt rett.... se an til i morgen
Gjest Grafica Skrevet 19. juli 2009 #7 Skrevet 19. juli 2009 Må bare kommentere annipanni... Feber er da virkelig ikke smittsomt! Mange sykdommer som innebærer feber er smittsomme, men ikke feber alene... Ellers er jeg enig i at legevakta er for akuttilfeller God bedring!
Anaconda Skrevet 19. juli 2009 #8 Skrevet 19. juli 2009 Takk for svar, Annipanni! Nei, ingen har vel egentlig ikke tid til å være syk. Greia er at jeg forpliktet meg til disse to ukene for noen måneder siden, og jeg får klekkelig med ekstrabetaling for disse ukene. Da føler jeg at arbeidsgiver blir sittende med skjegget i postkassa om jeg blir sykemeldt og likevel får pengene, men kan ikke møte opp. Disse to ukene innebærer liten arbeidsbelastning men noen må være tilstede, og har ikke kontakt med andre utenom ved avløsningen. Er vel enig i at det er egoistisk i forhold til kolleger som jeg avløser og som avløser meg, men er sjansen for å bli smittet egentlig så stor? Samtidig føler jeg meg egoistisk overfor arbeidsgiver, om jeg ikke får stilt opp. Om jeg blir syk i ferien gjør egentlig ikke så mye. Har mange muligheter til å ta ny ferie etter disse to ukene. hmmm...jeg ser greia! skjønner det med samvittigheten også, men man kan jo ikke bestemme når man skal bli syk, og sånn er det liksom bare! Er redd legen ikke kan gjøre annet enn å be deg ta det med ro evt få resept på noe hostesaft. Vidundermedisin er vel for mye og håpe på dessverre! Akkurat når det gjelder forkjølelse så er vel ikke det kriise å omgås andre, men man bør jo være litt ekstra nøye med håndhygienen, vaske seg etter å ha pusset nesen etc. Situasjonen er jo straks en annen dersom man har høy feber og fullstendig utslått. Ellers passer det jo bra at det sannsynligvis blir rolig på jobben da - man bør jo holde seg i ro når man syk. Ellers kan du jo ta paracet og prøve å tyyyne deg gjennom disse to ukene. Dersom du ikke har planlagt noe tur i ferien så kan den jo utsettes ja! ;o) Natta
Anaconda Skrevet 19. juli 2009 #9 Skrevet 19. juli 2009 Må bare kommentere annipanni... Feber er da virkelig ikke smittsomt! Mange sykdommer som innebærer feber er smittsomme, men ikke feber alene... Ellers er jeg enig i at legevakta er for akuttilfeller God bedring! hehe...nei, det har du fullstendig rett i! Uttrykte meg kanskje litt dårlig der.. men grunnen til at man har feber er at kroppen forsøker å beskytte seg mot et angrep som ofte skyldes bakterier eller virus..og det er disse som smitter/ overføres til andre mennesker dersom det er "rom" for det!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå