Gå til innhold

Søker asyl for å selge narko


ViljaH

Anbefalte innlegg

Dagbladet idag har et oppslag om at 180 asylsøkere har blitt arrestert for å selge dop i Oslo de siste 108 dagene.

Det som overrasker meg er UDIs håndtering av saken:

De sier at vanlig behandling av en asylsøknad er 7 mnd. Hvis en person er tatt for selge dop, så er behandlingstiden 5 dager. I mellomtiden slippes personen ut på gata igjen. De aller fleste som tas påstår de er mindreårige, og har ikke ID.

Jeg ser ikke hva problemet er her - hvorfor tas søknaden om asyl seriøst når personen etter 2 dager i landet selger dop?? Jeg ville ha forventet at personen ble holdt innelåst i en eller annen arrest, søknadsprosessen ble avsluttet, og personen sendt hjem (problemet med mangel på ID er fortsatt utfordring). Jeg synes ikke folk som er igang med dopsalg med en gang de kommer hit, kvalifiserer til å få søke asyl. Om de har et seriøst behov for beskyttelse, så forventer jeg at de ikke ødelegger sine muligheter selv.

Så, jeg skjønner ikke hva UDI skal sjekke for noe med søknaden deres...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

De skal da ikke sendes noen steder, om søkbaden blir behandlet etter 2dager, 5 dager eller 7mnd. Enten får de innvilget, og blir med full sosialstønad ved siden av dopsalget - ellers får de avslått, og da må de leve av dopsalget uten sosialstønader. Uansett skal de være her, de skal ikke sendes noen steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De skal da ikke sendes noen steder, om søkbaden blir behandlet etter 2dager, 5 dager eller 7mnd. Enten får de innvilget, og blir med full sosialstønad ved siden av dopsalget - ellers får de avslått, og da må de leve av dopsalget uten sosialstønader. Uansett skal de være her, de skal ikke sendes noen steder.

Poenget mitt var nettopp at de BØR ikke få innvilget søknad om de driver med dopsalg. Søknaden deres bør tas ut av søknadsprosessen.

Jeg skjønner ikke hva du mener med at "de skal ikke sendes noen steder" - er det sarkasme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vi bør gjøre, er å sørge for at disse vennene til dopselgerne som sitter i UDI, ikke får fortsette med denne galskapen etter valget til høsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagbladet idag har et oppslag om at 180 asylsøkere har blitt arrestert for å selge dop i Oslo de siste 108 dagene.

Det som overrasker meg er UDIs håndtering av saken:

De sier at vanlig behandling av en asylsøknad er 7 mnd. Hvis en person er tatt for selge dop, så er behandlingstiden 5 dager. I mellomtiden slippes personen ut på gata igjen. De aller fleste som tas påstår de er mindreårige, og har ikke ID.

Jeg ser ikke hva problemet er her - hvorfor tas søknaden om asyl seriøst når personen etter 2 dager i landet selger dop?? Jeg ville ha forventet at personen ble holdt innelåst i en eller annen arrest, søknadsprosessen ble avsluttet, og personen sendt hjem (problemet med mangel på ID er fortsatt utfordring). Jeg synes ikke folk som er igang med dopsalg med en gang de kommer hit, kvalifiserer til å få søke asyl. Om de har et seriøst behov for beskyttelse, så forventer jeg at de ikke ødelegger sine muligheter selv.

Så, jeg skjønner ikke hva UDI skal sjekke for noe med søknaden deres...

Helt enig med deg. Men hva skjer med de som mangler ID? Får de asyl til slutt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er jo selvsagt ingen sammenheng mellom at asylsøkere ikke har rett til arbeidstillatelse og det at de må selge riotrvil til tjuefempris for å overleve.

Forresten har ikke asylsøkere rett på sosialpenger heller. Er det meningen at folk på flukt skal sulte ihjel da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt enig med deg. Men hva skjer med de som mangler ID? Får de asyl til slutt?

Nei, de får ikke asyl, men "opphold på humanitært grunnlag" som det så fint heter. Det betyr i praksis at de får bli her fordi myndighetene ikke vet hva de skal gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er jo selvsagt ingen sammenheng mellom at asylsøkere ikke har rett til arbeidstillatelse og det at de må selge riotrvil til tjuefempris for å overleve.

Forresten har ikke asylsøkere rett på sosialpenger heller. Er det meningen at folk på flukt skal sulte ihjel da?

De må lære norsk og jobbe eller lære norsk, ta noen utdannelse og jobbe. Også må de betaler skatt og respektere lovene. Som de vanlige invandrerne gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I oslo bor det anslagsvis 25000 mennesker uten lovlig opphold. Det vil si mennesker som ikke går til legen i frykt for å bli hjemtransportert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampen
De må lære norsk og jobbe eller lære norsk, ta noen utdannelse og jobbe. Også må de betaler skatt og respektere lovene. Som de vanlige invandrerne gjør.

Nå er det strengt tatt ikke så lett å jobbe når man ikke har arbeidstillatelse.. Og det kan ta en stund fra man kommer til landet til man får den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det strengt tatt ikke så lett å jobbe når man ikke har arbeidstillatelse.. Og det kan ta en stund fra man kommer til landet til man får den.

Ja, når man ikke reiser hjem etter å ha fått søknaden avslått. Mens man er på asylmottaket får man dagpenger og kost og losji.

En som har fått innvilget søknaden får automatisk rett til trygd. Begynner han å studere får han studielån.

Nå gjaldt denne tråden forresten om narkoselgere som som kun har vært i landet i noen dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden gjaldt asylsøkere som ikke har arbeidstillatelse. Og da blir det til at man må overleve på andre måter.

Ingen som tror vel at det er lykkelige 16 åringer som står på plata og selger utblandet pepper og resepten på angstmedisinen sin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, de får ikke asyl, men "opphold på humanitært grunnlag" som det så fint heter. Det betyr i praksis at de får bli her fordi myndighetene ikke vet hva de skal gjøre.

OK, men hvordan blir de registrert hvis de mangler ID? Navn, statsborgerskap? Det er bare dumt, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå gjaldt denne tråden forresten om narkoselgere som som kun har vært i landet i noen dager.

De må ut av landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden gjaldt asylsøkere som ikke har arbeidstillatelse. Og da blir det til at man må overleve på andre måter.

Ingen som tror vel at det er lykkelige 16 åringer som står på plata og selger utblandet pepper og resepten på angstmedisinen sin?

Feil, denne tråden gjelder nyankomne asylsøkere som selger dop, men likevel bruker UDI tid på å sjekke deres behov for beskyttelse. Det mener jeg er bortkastede ressurser når asylkøene er så lange. Hvis asylsøkerne starter med kriminalitet i søknadsperioden, så avvis søknaden deres.

Asylsøkere skal selvfølgelig ikke ha arbeidstillatelse, de har kost, losji og dagpenger fra staten. Når man har fått innvilget søknad får man arbeidstillatelse. Uten innvilget søknad er man pr def ikke del av det norske samfunnet, men en som søker om å bli det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, men hvordan blir de registrert hvis de mangler ID? Navn, statsborgerskap? Det er bare dumt, tror jeg.

Det er en veldig dyr prosess for staten. De må først begynne med undersøkelser av tenner for å etablere om personen er mindreårig eller ikke. Mindreårige får spesiell beskyttelse, så alle uten grått hår vil hevde de er mindreårige. Så må de begynne med å kartlegge ID på personen, i det minste kunne etablere hvor denne kommer fra. Språkprøver osv. Så må de forhandle retur med landet de kom fra, få de til å ta imot dem. Ikke alle land vil ta imot retur uten ID-papirer. Så da blir det kamp om trenering - asylsøkerne får avslått søknaden sin, får ikke innvilget oppholdstillatelse, får ikke arbeidstillatelse. De blir boende på asylmottak og nekter hjemreise. Måned etter måned, år etter år. Stifter familie, og ender iblandt opp med opphold på humnitært grunnlag pga barna. Helt vanvittig egentlig at ikke myndighetene gjør mer for å sikre ID, når det er så enormt ressurskrevende å finne ID etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er en veldig dyr prosess for staten. De må først begynne med undersøkelser av tenner for å etablere om personen er mindreårig eller ikke. Mindreårige får spesiell beskyttelse, så alle uten grått hår vil hevde de er mindreårige. Så må de begynne med å kartlegge ID på personen, i det minste kunne etablere hvor denne kommer fra. Språkprøver osv. Så må de forhandle retur med landet de kom fra, få de til å ta imot dem. Ikke alle land vil ta imot retur uten ID-papirer. Så da blir det kamp om trenering - asylsøkerne får avslått søknaden sin, får ikke innvilget oppholdstillatelse, får ikke arbeidstillatelse. De blir boende på asylmottak og nekter hjemreise. Måned etter måned, år etter år. Stifter familie, og ender iblandt opp med opphold på humnitært grunnlag pga barna. Helt vanvittig egentlig at ikke myndighetene gjør mer for å sikre ID, når det er så enormt ressurskrevende å finne ID etterpå.

Takk for forklaringen :) Jeg syns Norge tar inn for mange asylsøkere. Hvem som helst kan snike seg i landet uten ID og bli her. Noe må gjøres mot den ulovlige mennesketrafikken. Selv om jeg er utlending også, ser jeg at innvandringspolitikken må forandres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
I oslo bor det anslagsvis 25000 mennesker uten lovlig opphold. Det vil si mennesker som ikke går til legen i frykt for å bli hjemtransportert.

Så lenge de er her ulovlig så kan de selvsagt ikke gå til legen. Da blir de avslørt.

Skulle vi ha gitt dem alle muligheter (sosialstønad, helsesjekk, språkskole osv) uansett, ja da kunne vi like gjerne tillatt alle som ville å komme hit da. Latt hver enkelt fått bestemme om de ville være i Norge.

Der går selvsagt ikke an.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Max_*

Det er tilnærmet fri innvandring til Norge. Myndighetene har for lengst mistet kontrollen, og bryr seg heller ikke.

De neste årene vil det komme anslagsvis 40.000 asylsøkere til Norge årlig, og nesten ingen blir sendt ut, de stikker stort sett av fra asylmottakene.

Norge om 20 år blir et interessant sted, det kommer til å ligne på Libanon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kunne jo for eksempel har lukkede asylmottak, da ville man sluppet problemet med asylsøkere som kommer bare for å selge dop.

Det ryktes ganske fort i verden .

Det ville kanskje ikke vært så attraktivt å komme dersom man ikke kunne gå rett ut i samfunnet .

Man burde heller ikke komme ut av asylmottaket dersom man ikke arbeider aktivt for å avklare egen identitet.

Det ville også bedre situasjonen for dem som faktisk trenger asyl og , de ville selvfølgelig komme uansett.

De er jo i den situasjonen at de må for å redde livet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...