Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
De hadde prøvd det men fått beskjed om at hotellet var overbooket.

Jeg tolket det som at de bare trodde at de ikke ville få noe annet rom fordi hotellet var overbooket. Det kan leses slik.

Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet
De hadde prøvd det men fått beskjed om at hotellet var overbooket.

Når man ser hvor varmt det blir og at aircon ikke virker da prøver man igjen.

Jeg har fått beskjed "nei vi har dessverre ikke noe annet" og når jeg likevel etter å ha sett rommet har spurt om de kan gi beskjed om det skjer noen endringer så har det ordnet seg.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Hotell er egentlig aldri fullbooket som i at ingen rom er ledige, det er bare et begrep de bruker. De aller fleste hotell har alltid et par rom i baklomma i tilfelle det ene eller andre skulle skje.

Nå vet ikke jeg hvor mange hoteller du har jobbet på, men min erfaring etter flere år som resepsjonist om sommeren er at overbooking er noe som skjer rett som det er. Jeg har flere ganger gått fra vakt kl 22 og krysset fingre og tær for at de siste gjestene ikke dukker opp fordi det rett og slett ikke er flere rom. Jeg har opplevd gjester med gyldig booking som har blitt innlosjert på møterom på ekstrasenger mang en gang. Jeg har også fått mang en telefon fra andre hoteller som ringer rundt for å høre om vi kan overta noen gjester fordi de selv har overbooket. Dette gjelder hoteller innen de store kjedene i Norge. Så at overbooking/fullbooking er noe som aldri forekommer stemmer ikke. Om sommeren skjer det mange ganger i måneden.

Gjest Gjest
Skrevet
Det er dette jeg også reagerer på. Hva hvis det skulle oppstå brann. Jeg trodde man måtte ha en alternativ rømningsvei hvis det skulle bli brann, jeg.

Edit: Når jeg tenker over det, så er det vel ikke lov å leie ut f.eks hybler uten godkjente rømningsveier. Det samme må da gjelde hotellrom?

Nå står det da at det er et vindu i rommet som vender ut i en konferansesal - det er nok rømningsveien. Ikke noe problem det, forutsatt at det er to veier ut fra konferansesalen.

Skrevet

Bare for å oppklare, vi hadde ikke gjort noe som helst fremstøt for å få bytte rom her før damen kom for å fikse internett. Vi ønsket ikke klage så lenge vi ikke hadde et lovverk å vise til. Vi ville ikke være brysomme gjester. I natt har vi sovet som konger i en diger ballsal, eneste som mangler i denne digre leiligheten er et kjøkken he he. Men nå skal vi ned til frokost :)

Gjest Gjest
Skrevet

Det ville vært meningsløst og veldig tafatt å ikke kontakte resepsjonen for å gjøre oppmerksom på problemene og velge å sende en klage etterpå i stedet. Forbløffende hvor pysete enkelte voksne er! Setter seg og skriver klageinnlegg på Kvinneguiden i stedet for å snakke med dem som jobber på hotellet... hjelp.

Skrevet

Nå var det vel ikke snakk om å sende klagebrev da, men å skrive en kommentar i feltet for "andre opplysninger" på tilbakemeldingsskjemaet som lå der. Ikke alle som har behov for å banke i bordet bestandig vettu :)

Men når vi nå først snakker om hotell, finnes det noe regelverk som sier noe om når på ettermiddagen et rom skal være disponibelt for deg...? Jeg mener, når kan du forvente at rommet ditt er klart? Klokka to? tre ? fire? fem? Hva sier regelverket?

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet
Men når vi nå først snakker om hotell, finnes det noe regelverk som sier noe om når på ettermiddagen et rom skal være disponibelt for deg...? Jeg mener, når kan du forvente at rommet ditt er klart? Klokka to? tre ? fire? fem? Hva sier regelverket?

Det varierer fra hotell til hotell, og pleier stå på nettsidene deres. Ofte er det rundt kl 14, men har vel variert fra 12-15 de stedene jeg har bodd. Man kan selvsagt være heldig og få rommet før.

Gjest Gjest
Skrevet

Et fastsatt regelverk rundt dette er jeg ikke kjent med, men normalt sett åpnes det for innskjekk rundt kl 15. Dette kan selvsagt variere fra hotell til hotell, men utsjekk innen 12 og innsjekk fra kl 15 er vanlig.

Kommer man før og et passende rom er klargjort er det sjelden et problem å få sjekke inn tidligere, men det er ikke noe man kan kreve. Enkelte hoteller er også strenge og krever betaling for dagleie ved tidlig innsjekk.

Har man sagt at man har sen ankomst og forventet ankomst er f.eks. kl 20, og så dukker man likevel opp kl 16 kan man også oppleve å ikke få sjekke inn med en gang, selv om man er etter normal innsjekkingstidspunkt. Dette fordi det aktuelle rommet man har fått tildelt ikke nødvendigvis er klargjort enda.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har jobbet på et hotell i Oslo og der hadde vi et "kriserom" som kun ble benyttet ved overbooking ettersom det ikke hadde ordentlig vindu (om noe, husker ikke helt). Uansett brukte vi det aldri dersom vi hadde andre rom, var du heldig fikk du heller en av suitene. Vi fordelte rommene dag for dag, kom det noen ekstra hyggelige mennesker var det gjerne de som ble oppgradert, så vær snill mot resepsjonisten ;) Ellers gikk det gjerne på hvem som hadde betalt mest for rommet (nei, det er ikke alltid fast pris på like rom). Suitene sparte vi på helt til slutt, vil ville jo gjerne ha best mulig pris, men det var heller ikke lønnsomt å la dem stå tomme.

Et par små tips:

Husk at det er enkelt å prute på pris på hotellrom!! Særlig hvis de har stående rom dagen før eller samme dag som du skal komme.

Sjekk gjerne både direkte med hotellet og f.elks Hotels.com, de har spesialpris mange steder, samt at det holdes av rom frem til dagen før ankomst. Det er mulig hotellet sier de er overbooket, men så frigjøres de rommene som var holdt av, og så er de ikke fullbooket likevel. Ring alltid først, mange hoteller er skeptiske til såkalte walk-ins, dvs at du kommer rett til hotellet og vil ha et rom samme dag (de ser deg alltid an, men det er jo enkelt å ringe i forkant). Må du likevel spørre i resepsjonen gå til hotellet først, og pass på å se ordentlig ut, ikke vent til du er småpussa med slipset på snei (eller rundt hodet) ved midnatt :)

Gjest Gjest
Skrevet

Og vær så snill!! Ikke bli pottesur fordi det ikke står et rom klart når du kommer kl 1230 og vil inn. En ganske standard tid for ut/innsjekk er 12.00/15.00, har man hatt fullt hotell natten før og utsjekk kl 12.00 sier det seg selv at det er få rom som er klare kl 1230. Det er lov og spørre selvfølgelig, om ikke annet har de gjerne et rom og sette fra seg kofferten i :)

Skrevet

men det er vel å forvente at rommet er klart før klokken 16....?

Vi kom til hotellet kvart på tre i går og fikk beskjed om at det ikke ville være klart før om en drøy time. Det syns jeg er i seneste laget.

Skrevet

Vil du ikke si hvor det var? Er det ikke lov?

Jeg opplevde det samme i Kr. Sand, svært varmt, mørkt rom uten vanlig vindu. Det vinduet var også ut mot konferansearealet/spisesalen, og kunne ikke åpnes. Hvis det skulle være alternativ rømningsvei så hadde det måttet knuses - hvis det hadde gått?

Alle ganger jeg har fått et virkelig elendig rom pga. at hotellet liksom har vært fullt, så har det ikke vært fullt likevel. Kanskje den type rom, enkeltrom, lite familerom ol. er fullt, men da bør de tilby en annen type rom framfor "kriserommet" ja.

Gjest Gjest
Skrevet

Vi kom til hotellet kvart på tre i går og fikk beskjed om at det ikke ville være klart før om en drøy time. Det syns jeg er i seneste laget.

Hva med å nyte ferien i stedet for å klage over og kverulere på alt de stakkars hotellansatte gjør for dere? :)

Gjest Gjest
Skrevet

Tja, jeg kan være enig i at normalt sett bør man kunne forvente at et rom er klart etter kl 15. Men det er ikke et strengt regelverk rundt dette.

Som flere har nevnt tidligere kan det være mange grunner til at rommet først var klart kl 16. Såvidt jeg forstår er dere 4 personer som skulle dele ett rom. De fleste hoteller har flere dobbeltrom enn familierom. Sen utsjekk fra disse rommene kan skape forsinkelser til de neste som skal inn på rommet. Er det snakk om et vanlig dobbeltrom er det lettere å bytte om på hvem som skal bo hvor, men familierom er det gjerne bare noen få av og man må rett og slett vente til rommet er klart. Om det så er fordi rommet var veldig skittent og tok lengre tid å vaske enn normalt, sen utsjekk av tidligere gjester, sykefravær blandt renholderene slik at alt tar lengre tid den dagen - eller rett og slett at dere kom før hotellet forventet og at rommet først sto på planen for å bli vasket om ettermiddagen.

Jeg ville ikke klaget på å først få rommet kl 16 så sant jeg hadde fått tilbud om å få lagret bagasjen. Selvsagt er det ønskelig å få rommet med en gang man kommer uansett når man dukker opp, men 16 synes jeg ikke er uholdbart sent.

Skrevet

Som regel når et hotell er fullbooket så ender det opp med at noen ikke kommer. Men det får man ofte ikke vite før sent på kvelden/natten så da kan det faktisk være en mulighet å gå ned senere for å spørre etter et nytt rom hvis det skulle være veldig ille.

Når det gjelder rømningsveier tror jeg det er regler på at så lenge det ikke er noen vinduer eller andre rømningsveier ut av rommene så må de ha brannsikre dører. Det har i alle fall vi på de konferanserommene som ikke har vindu eller annen rømningsvei. Disse dørene skal helst være igjen hele tiden.

Det er i alle fall uansett greit å klage på ting som ikke fungerer der og da. Det er helt utrolig hvordan folk klager i ettertid på ting som kunne blitt løst der og da hvis de hadde gitt beskjed om problemet. Men det var supert at det var en serviceinnstilt resepsjonist som løste problemet for dere! :)

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
hm takk for svar :) skulle gjerne visst litt mer om lovverket her. jeg kan ikke forstå at det skal være lov å leie ut rom uten vindu ut jeg da. hva hvis det blir brann?

Hvis det er vindu mot et konferanserom, er det vel lovlig, for da er jo det en rømningsvei i tilegg til utgangsdøren fra hotellrommet deres, hvis ikke døren ut fra konferanserommet er låst slik at dere ikke kommer ut.

Jeg mener å huske at Royal Garden Hotel i Trondheim har massevis av rom som kun har vindu ut mot atriumet inne i selve hotellet.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Nå vet ikke jeg hvor mange hoteller du har jobbet på, men min erfaring etter flere år som resepsjonist om sommeren er at overbooking er noe som skjer rett som det er. Jeg har flere ganger gått fra vakt kl 22 og krysset fingre og tær for at de siste gjestene ikke dukker opp fordi det rett og slett ikke er flere rom. Jeg har opplevd gjester med gyldig booking som har blitt innlosjert på møterom på ekstrasenger mang en gang. Jeg har også fått mang en telefon fra andre hoteller som ringer rundt for å høre om vi kan overta noen gjester fordi de selv har overbooket. Dette gjelder hoteller innen de store kjedene i Norge. Så at overbooking/fullbooking er noe som aldri forekommer stemmer ikke. Om sommeren skjer det mange ganger i måneden.

Hvis gjestene ikke er ankommet før klokken 22.00, er det vel forlengst no show: det pleier å være fra etter klokken 18.00. Da har gjesten ikke lenger krav på rommet, hvis ikke gjesten har økonomisk garantert for sen ankomst.

Gjest Gjest
Skrevet
Vi har booket et familierom denne helgen, på et relativt stort hotell i en stor by i Norge. Vi er to voksne og to tenåringer.

Vi har fått tildelt et rom på rundt 20 kvm. Og det er forsåvidt greit, det er akkurat plass til fire senger her. Men det er ikke noe vindu her... Er det i det hele tatt lovlig??

Vi fikk beskjed om at hotellet var overbooket, så de har ikke noe annet rom ledig til oss... Altså, det er et vindu her, men det vender inn i en konferansesal. Så det er ikke mulig å lufte her. Airconditionen har stått på fullt siden vi kom hit klokka seks, og temperaturen står på minimum, men det er 28 grader her inne... og null luftemulighet...

Skal man finne seg i sånt? Vi kom akkurat inn her etter å ha vært ute, og jeg kan si med en gang at det ikke blir mye soving her i natt. Noen som vet?

Det er ikke lov nei. heller ikke hjemme hos deg selv har du lov til å ha soverom uten vindu. vindu skal du bruke som rømmningsvei om annet er umulig. det er også krav til størrelse på vinduene.

hotellet burde vert anmeldt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...