Gå til innhold

Valg av hybel/hybelleilighet


martingutn

Anbefalte innlegg

Jeg har som mange av dere kommet inn på ønsket mitt og må nå finne meg en plass å bo.

Derfor vil jeg gjerne høre andres erfarninger med det å finne en bra hybel, og om det er best å bo alene eller dele bad/kjøkken med andre.

Hvordan har din opplevelse med å flytte på hybel for første gang hvert? Erfaringer fra studenthyblene rundt HiBO er jeg spesielt interessert i å vite mer om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Det kommer helt an på hvem du må dele med. Deler du med ordentlige folk så går det stort sett bra, men havner du sammen med noen svinepelser som aldri gjør rent etter seg kan det fort bli gnisninger.

Jeg har bodd sammen med "svinepelser" (søppel overalt, bomba bad/kjøkken, tok aldri sin del av fellesvasken, stjal mat osv. osv.), men jeg har også bodd sammen med folk som jeg knapt merket var der.

Det kommer også an på hvor sosial du er. Å dele fellesområder er en utmerket måte å møte nye folk på, så liker du å folk rundt deg(alltid noen å spise middag sammen med, se på tv, spille playstation osv) og ikke har noe i mot at noen tar seg en fest, så kan det være helt utmerket å bo slik.

Imidlertid ville jeg ha styrt unna de studenthyblene hvor du må dele bad med opptil 10 personer. Det kan fort bli knøl hvis alle skal dusje på morran.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil nok si jeg er ganske sosial ja. Men samtidig er det å kunne trekke seg tilbake etter en lang skoledag veldig befriende. Men jeg går utifra at de fleste til en viss grad også har det slik, og man har jo eget rom uansett.

Huff, vanskelig valg :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Ja, jeg likte og å ha en rolig plass å gå til når jeg bare ville slappe av og nyte stillheten. Det kan være vanskelig hvis du bor på en gang med 10 personer. Det er heller ikke noe særlig hvis noen på naborommet finner ut at de skal ha nachspiel dagen før du har eksamen.

Nå vet jeg ikke hvordan studentboligene i Bodø er lagt opp, men du kan jo kikke etter det som kalles dublett hvor du deler kjøkken og bad med bare en person. Da får du et roligere bosted, samtidig som du fremdeles har folk rundt deg i studentblokka/studentbyen.

Hvis du kjenner noen som studerer i Bodø så går det jo an å gå sammen om å leie en leilighet eller et hus.

Ellers har man jo kollektiv på det private markedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...