Gå til innhold

Sosionom vs. vernepleier


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Hei,

Jeg har veldig lyst til å bli sosionom. Søkte på dette studiet i år, men er nå nummer 15 på ventelisten.

Har fått tilbud om plass på vernepleierstudiet, og lurer på om dette kan lede til noe av de samme jobbene?

Hva er egentlig forskjellen/likheten på disse studiene?

Selv ønsker jeg en jobb der man har samtaler med de som ikke har det så lett, kriseteam og sorggrupper er også noe jeg har tenkt på.

På forhånd tusen takk til alle som kan hjelpe meg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selv ønsker jeg en jobb der man har samtaler med de som ikke har det så lett, kriseteam og sorggrupper er også noe jeg har tenkt på.

Dette kan du også gjøre som vernepleier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som vernepleier kan du fint jobbe innen psykiatrien, i barnevern og ift. til mennesker som trenger noen å snakke med f.eks. i grupper. Vær imidlertid obs på at mange vpl-studier er veldig PU-rettet. Det er jo veldig synd, i og med at vernepleiere jobber med så mye mer enn bare PU, og slik jeg har forstått det, så legger mange studiesteder opp til at minst en av praksisperiodene skal være praksis med PU. Ofte kan en se av studieplanen om studiene er veldig rettet mot PU, eller om det er et bredere perspektiv.

Dersom du ikke har noe i mot det, er det jo bare å studere i vei, så kan du evt. takke ja til plass på sosionom dersom det blir ledig.

Uansett, lykke til med studiene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Tusen takk til dere som har svart meg :)

Er det noen steder sosionomen kan jobbe med absolutt ikke en vernepleier?

Og motsatt? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til dere som har svart meg :)

Er det noen steder sosionomen kan jobbe med absolutt ikke en vernepleier?

Og motsatt? :)

Som vernepleier kan man gi medisin i tillegg (+sprøyter, kateter osv). Opplever selv at jeg blir prioritert forran en sosionom på en del jobber på pga den kompetansen.

Vernepleierutdannelsen er mye mindre fokusert på utviklingshemmede i dag enn tidligere (PU er et meget utdatert uttrykk), og man lærer mye om rus, psykisk helse og kriser. Praksis måtte inneholde medisin, pleie og utviklingshemmede. Det er mulig å ta alt dette i et jafs. Medstudenter hadde praksis i bl.a. kriminalomsorgen, forvaltning, barnevernsinstitusjoner, psykiatrien, demensomsorg, boliger, dagsenter, rusbehandling, for å nevne noe. Fåtallet ville faktisk jobbe med uviklingshemmede etter udanningen (hva jeg syns om det er en helt annen sak).

Endret av mustapippuri
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Jobber også vernepleierene på sykehuset? Jeg lurer på om jeg vil jobbe på sykehus med samtaler med pårørende, forberedelse på vanskelig sykeleie osv.. mer samtalebasert og psykisk enn fysisk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Er selv sosionom, mener å ha erfart at vernepleiere ofte foretrekkes innen psykiatri når det er snakk om døgnavdeling m.v. Dette pga medisinkompetanse som nevnt over. Når jobben primært handlder om samtaler/klinisk arbeid, nettverksjobbing m.v. mener jeg sosionomer har et fortrinn (og at det vises ved ansettelser). Som nevnt over har en del vpl.utdanninger hatt fokus på psykisk utviklingshemmede, anbefaler deg å se på studieplanene på de ulike høgskolene før du bestemmer deg.

Selv er jeg lite interessert i somatisk helse, pleieoppgaver og sånt no`, og kjenner på at sosionom var riktig studie for meg.

Må også legge til at sos/bv.ped/vpl gjerne søker og får mye av de samme stillingene, veldig mye avhegnger av personlig egnethet, interesser og hva man har av arbeidserfaring. Og det er mange spennende videreutdanninger å bryne seg på ette hvert, mulighet for å bli klinisk sosionom, ta master m.v.

Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er midt i vernepleierstudiet. Første året hadde vi stort sett forelesninger sammen med sosionomstudeneter og barnevernstudenter, det var bare litt vi hadde studievis. Siden det er såpass likt kan man velge å bytte studieretning 2. året så sant det er plass ved det studiet man har lyst til å gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man ønsker å jobbe innen psykiatri eller med barn, hva velger man isåfall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man ønsker å jobbe innen psykiatri eller med barn, hva velger man isåfall?

Som vernepleier kan man jobbe begge steder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...