Gå til innhold

Mars/April 2010

Gjest Roxie Hart

Anbefalte innlegg

Gjest Roxie Hart

Jeg gledet meg til å plaske rundt i badekaret under åpningsriene, men det ble ikke helt som jeg så for meg. Fikk jo ikke lov til å ha mer vann i karet enn at det såvidt nådde over lårene mine..og jeg som hadde sett for meg en skikkelig dukkert :ler:

Men til tross for det elsket jeg fødselen min! Jeg tenker på den hver eneste dag og gleder meg stort til neste gang! Jeg er så takknemlig for at jeg fikk den opplevelsen jeg gjorde.

Prevensjon...uff, har ikke hatt bruk for det ennå.. :sukk: Er det minipillen og spiral som er alternativene for ammende?

Miss MP: Håper det går seg til med forholdet :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lenge siden jeg har skrevet her :sjenert: Godt å lese at alle har det godt! Tok noen dager før den gode morsfølelsen kom her i gården, men nå føles ikke alt som et ork lenger og ikke føler jeg meg som en melkeku heller... Forholdet går opp og ned, men absolutt mest opp, blir helt mo i knærne når jeg ser sambo kose med sønnen vår :hjerte: Så håper det bare er en periode for dere MP!

Sliter noe med ammingen (han hater å rape, prumpe derimot :fnise:), han har lagt seg på en kurve lavere enn den han ble født inn i, noe som er helt greit siden han nå ligger på gjennomsnittsguttebabyen ;) Skal veie nå igjen på tirsdag og har han lagt på seg mer enn 100 gram fortsetter jeg med ammingen, men er det under må han nok få tillegg :( Hadde håpet ammingen skulle bli kos, men det er et salig strev på dagen...natten fungerer fint da :)

Er så utrolig deilig å se ham smile og høre han prate! Sover fortsatt mye, så gleder meg til han blir mer oppvakt og kan gripe etter ting :) Hermeperioden kommer jo også snart!

Bare lurte på om noen av dere har reist med barnevogn på fly og hvordan man gjør det? Skal på to flyreiser i sommer, Budapest og London, og lurer virkelig på hvordan man fikser det? Må jo fortsatt bruke bag'en da han er for liten for sportsvognen...

:sol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vilma

Du bare pakker den sammen så godt det lar seg gjøre og har den i en slik stor plastpose de har på flyplassen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok det kommer til å ordne seg her :) Det er jo en veldig stor omveltning å få barn, og mye av problemet ligger i at samboer jobber veldig mye, han har en fysisk slitsom jobb, og en vond rygg. I tillegg jobber han mye på huset/tomta om kveldene og i helgene, så jeg ser han ikke så mye. Da blir jeg litt oppgitt over at han ikke er mer sammen med babyen, og litt sur over det. Samtidig vet jeg veldig godt at de tingene han gjør på kveldene er viktige, og syns han er flink som jobber så masse. Og følelsene er jo helt berg og dalbane hos meg enda, så det er nok ikke lett for han heller! Men vi hadde det ganske fint sammen i går kveld :) Og jeg tror nok vi begge to er innstilt på at det er litt tøft til tider men skal gå bra :)

Nå kommer det noen fridager for han også, og så kommer sommeren med sommerferie :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg vært på den første kontrollen hos helsesøstera, vesla legger godt på seg :)

Besøket på helsestasjonen ga meg nok å tenke på, må si det er mange faktorer som kan få en til å føle seg som en dårlig mor, og tårene sitter løst her i dag. Var i godt humør da jeg dro dit, men nå er jeg skikkelig trist! Hovedgrunnen er vel amminga, jeg gir morsmelk på flaske, og morsmelkerstatning som tillegg. Fikk beskjed om at jeg burde ta et valg, om jeg skal fortsette med amming eller ikke, og jeg syns det er veldig vanskelig, har ikke hjerte til å kutte ut morsmelka, men blir veldig sliten av å ikke få til amminga! Ble mye klaging det her men jeg har noe positivt å skrive også da;

Vesla smilte for første gang istad :rødme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor var det ikke bra nok at du ga morsmelk på flaske? Sånn ut i fra at de skal ha alle til å amme må de jo være strålende fornøyd om du orker å pumpe og gi mormelk fra flaske når du ikke får ammingen til å fungere?

Var bare helsesøsterstudent som hadde 6-ukerskontrollen til oss, så lite kritiske kommentarer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Vilma

Heldigvis er det høyst frivillig å høre på helsesøter ;) Gjør det som er best for deg og babyen, ikke hva som er best for helsesøster.

Legger babyene deres mye på seg? Min var litt over en kg mer på seksukerskontrollen en ved fødsel.

Endret av Vilma
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min har "bare" lagt på seg såvidt 800 gram... Men, han var stor når han ble født, 4266 gram, så han har bare lagt seg på en kurve under der han ble født inn i :) Det viktigste er at de følger en jevn kurve etter hva jeg har skjønt... Veid min ganske ofte siden helsestasjonen er nærme og siden han ikke er den som legger på seg mest, så har fått fulgt med ganske nøye :) Det er også helt vanlig at de kan gjøre store hopp i vekten!

Miss MP: Det må da være kjempebra at hun får i seg noe morsmelk? Synes du er en helt som både orker å pumpe og gi mme! Gjør det du føler for! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fødselsvekta på "Lillegutt" her var 4490 gram.

6 uker og 2 dager gammel veide han 5540 gram, så jeg nådde "målet mitt" med å få han opp 1 kg fra fødselsvekt.

Har fulgt nøye med siden jeg har slitt litt med amminga. Dessuten hadde de målt han feil, slik at det så ut som han hadde flata helt ut og ikke fulgte noen kurve i det heletatt. Gjett om jeg ble glad når han hadde lagt på seg 290 gram på akkurat ei uke :jepp: Nå slapper jeg mye mer av, og stoler 100% på puppen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsesøstera mente vel at jeg valgte den letteste løsningen, at jeg ga opp for fort. Hun sa hun kommer til å støtte meg uansett hva jeg velger å gjøre, men det virka ikke som det kom fra hjertet syns jeg, følte at jeg fikk den dårlige samvittigheten tredd over huet!

Hun mente også at jeg burde velge, enten stå på med amminga og ikke gi meg, eller gå over på mme, så jeg får roe meg ned og slutte å stresse. Ser poenget, men tror jeg fortsetter å gjøre det sånn foreløpig, vil så gjerne gi henne det jeg kan av morsmelk!

Hun har forøvrig lagt på seg 800 gram på 4 uker :)

Hvordan går det med sovemønster og rutiner hos dere andre? Rutiner har jeg fortsatt ikke, men jeg har hatt 5 netter der hun har sovet 5-7 timer! Deilig :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roxie Hart

Soverutiner har kommet litt sånn etter hvert.

Lille legger seg nå mellom sju og åtte og våkner hver tredje time for mat natta gjennom. Så er det opp igjen klokka halv sju-sju.

På dagtid har vi ingen rutiner. Da er det soving, mating og leking om hverandre. :)

Endret av Roxie Hart
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vilma

Sengetid i nitiden og så er det et salig mas med amming, bæsjing, raping og gulping til i sekstiden. Da nekter han å sove mer. Jeg foretrekker dagtid gitt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5-7 timer! Lucky you!!

Her ammes det 3-4 ganger hver natt , men han er heldigvis snill og sovner med en gang han har fått mat (takk gud for at jeg ikke må stå opp og lage MME!)

I går fikk jeg for første gang til å legge han klokken 19:00! Sto til gjengjeld opp tidligere i dag, men det gjør ingenting for det er verdt mye å kunne ha litt tid for seg selv på kvelden. Rydde litt, se litt tv og kjærestetid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soverutiner har kommet litt sånn etter hvert.

Lille legger seg nå mellom sju og åtte og våkner hver tredje time for mat natta gjennom. Så er det opp igjen klokka halv sju-sju.

På dagtid har vi ingen rutiner. Da er det soving, mating og leking om hverandre. :)

Akkurat slik har vi det også, men han har som regel litt mer enn 3 timer mellom hver gang, og gjerne en ekstra lang ala 5 timer, så nettene er gode! Lett å legge igjen i sin egen seng også, selv om han ammes liggende i min seng :)

Blir mange powernaps på dagen gitt ;)

Når skal dere begynne med fast føde? Har tenkt på den hand-to-mouth metoden, med en stor kokt gulerot som han kan leke med før vi begynner med grøt, eller er det best å begynne med velling/grøt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går fikk jeg for første gang til å legge han klokken 19:00! Sto til gjengjeld opp tidligere i dag, men det gjør ingenting for det er verdt mye å kunne ha litt tid for seg selv på kvelden. Rydde litt, se litt tv og kjærestetid :)

Ser den, her er det ikke natt før 11-01, og det blir ikke kjærestetid av det! Trøster meg med at det går seg til etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hurra! :danse: Sambo la ham etter pupp kl.18 og bad i går kveld litt etter kl.19, og han sovnet tvert om, ikke en gang smokkestapping måtte til! Så var det mat igjen kl.21 før han sov i 7! timer... Angrer litt på at jeg ikke fikk lagt meg før 12, men men... I dag skal vi på barselgruppe, noen andre som har vært? Også blir det litt shopping for mor, trenger en ammevennlig kjole til 17.mai, har bunad og brukte den i konfirmasjon for 2 uker siden, men det ble jo til at etter første amming så hadde jeg bare skjørt og skjorte på, droppet vest og sølv :fnise: Kan ikke gå slik i Oslo sentrum føler jeg :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har allerede rukket 4 treff med barselgruppen jeg. Kjempekjekt - jeg er nyinnflyttet her, og kjente lite folk i nærområdet :) Vi møtes en gang i uken, og har møttes både på cafe og hjemme hos hverandre.

Uff ja, jeg og må på jakt etter kjole til 17. mai og dåp - orker ikke å ha på bunaden i år - isåfall måtte jeg ha pumpet på forhånd og satset på flaske, men litt styr for en hel dag det også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her får jeg ikke møte barselgruppe før i slutt mai, da er lille over 2 mnd. Litt seint, men det har vært så travelt uansett. Dagene flyr, kjeder meg aldri:) Hun har fortsatt ikke sovet lenger enn 4 1/2 time i strekk, men det har hun til gjengjeld gjort to ganger! Hurra!!

Vår kveld/natt:

Her tar vi kveldsstellet et sted mellom om 19-20. Gir mat, legger henne i bag ved siden av oss i stuen. Hun små dupper og er litt halvurolig frem til 21:30-22:00. Da er det mat igjen, og da sovner hun gjerne etter en halvtime. Tar med baggen inn på soverommet når vi legger oss, står nedenfor sengen der jeg ligger. Sover da godt (!) frem til ca halv ett som oftest. Mat, sovner fort. Sover til rundt 04 (med noe smokkestapping timen før), spiser, sovner fort. Våkner 06-07 et sted, spiser, bleieskift, våken til rundt halv 8-8. Sovner og sover som oftest til 09:30. Synes egentlig det er veldig greit jeg! Vi er godt fornøyde begge to:)

På 6-ukers kontroll var lille 1190 gram mer enn fødselsvekten.

Hvordan går det med dere? Slitne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det egentlig i disse barselgruppene deres? Er det kaffe og kaker som er hovedaktivitet? Eller går dere mye turer f.eks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...