Gå til innhold

Mars/April 2010

Gjest Roxie Hart

Anbefalte innlegg

Hittil har vi vært på cafe + møttes hjemme hos hverandre og spist lunsj, men har planer om trilleturer også :)

Her gikk det 8(!!!!) timer mellom mat i natt. Etter å ha fått mat i nitiden skiftet vi bleie og tok på pysj. Hun sovnet i senga si, og våknet ikke før klokka fem og ville ha mat :overrasket: Kan kanskje ha noe med at hun spiste omtrent hver time igår ettermiddag/kveld? Deilig å få sove seks timer sammenhengende for mor også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her er det lenge siden jeg har vært innom... Men det ser ut til at det er flere enn meg som har travle dager ;)

Vi sleit med ammingen til å begynne med, så det ble mye stryr med det. Feil tak allerde fra sykehuset førte til gigantiske kratersprekker med blod, verk og streptokokker :( Kom oss da gjennom det med penicilinsalve og håndmelking. Helsesøster var imponert ovet at jeg kom meg igjennom. Ikke det at jeg er noen ammefantast, men det er jo så mye enklere med puppen. Og det at jeg var inneforstått med at det kunne ende med flaske og at det ikke er noe nederlag, tror jeg faktisk gjorde at det hele enklere. Ettersom jeg håndmelket så måtte han jo få flaske og litt tillegg og det har heldigvis gått veldig greit å kombinere med amming. Var jo redd for at det skulle ødelegg ammeteknikken når vi måtte gjøre det så tidlig.

Nå går ammingen greit, men han er så glupsk at det blir med mye luft ned i magen, og han sliter med mye magevondt :( Skal liksom alltid være noe :roll: Skal til fysioterapaut til onsdag og håper han kan utføre mirakler, men tviler vel. Tenker som så at det stort sett går over etter 3 måneder, og da er vi jo allerede halvveis.

Ellers har vi det kjempefint og koser oss masse. Måtte på et punkt, der jeg grudde meg til amming og syntes det hele var et stort pes, ta meg selv i nakken og snu den negative spiralen. Etter det føler jeg at hverdagen har gått mye bedre og det meste går greit. Selv om det aldri går ann å planlegge noe :fnise: Men det hjelper jo selvsagt på at han sover 7-8 timer hver natt :)

Ha en fin 17. mai alle sammen! Her skal junior bunadpyntes og jeg håper det har regnet seg ferdig idag, så vi slipper å gjemme ham bort i vogna under et regntrekk...

Endret av Eeyore
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her og henger bunaden klar til imorgen. Har ikke prøvd den ennå, men regner med snuppa blir kjempesøt i bunaden sin :) Verre med moren - min bunad får henge i skapet i år. Har gått til innkjøp av en skjortekjole som får duge som 17. mai-antrekk i år. Her må det være lett tilgang til puppene :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke tenkt tanken på bunad til meg selv jeg heller. Tror nok den hadde passet, men det er uansett ikke veldig ammevennlig. Har kjøpt en kjole som har stoff i kryss over puppene akkurat som ammetoppene, men om det blir samme været som idag, blir det nok dress med ammetopp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at Eeyore skriver at dette med luft i magen og magevondt ofte går over etter 3 mndr, er det derfor det heter 3-måneders kolikk? Eller får de ofte kolikk ved 3 måneders- alderen? jenta mi har veldig mye luft. Det virker ikke som jeg kan spise noenting nesten! Og jeg syns så grusomt synd på henne når hun har vondt :(

Hvordan går det med dere andre? Jeg har litt trøbbel med å få henne til å sove når jeg skal legge henne om kvelden. Må alltid legge henne ned en 3-4 ganger før hun sovner for kvelden! Noen som har noen gode råd? Blir sjeldent natta før 11-01 her og jeg skulle ønske vi kunne legge oss i 10 tiden sammen med pappaen hennes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen gode råd å komme med angående legging, men det som har fungert greit her de siste ukene har vært å legge henne i nitiden (pluss/minus etter som det passer med mating). Bader noen kvelder, ellers skifter vi bare til pysj, og så ammer jeg henne liggende i senga i mørket. Pleier å ha med dynen hennes slik at den blir varm. Legger henne i sprinkelsengen etterpå og setter gjerne på musikken på babycallen. Noen ganger kan det være hun gråter litt, men som regel pludrer hun 15-20 minutt før hun sovner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gjør det slik som Chica også. Noen kvelder funker det, andre ikke (slik som de siste tre-fire kveldene, da har det vært mye herjing og gråting og ekstrapupp). Vi varmer også opp sengen med varmeflaske slik at overgangen fra å ligge inntil en varm kropp ikke blir så stor.

Miss MP: Angående luft og magesmerter ser det ut til at jeg produserer for mye melk, så hun får i seg for mye formelk i stedet for den fete ettermelken. Står mer om det her bl.a. Kanskje du kan få noen tips derfra? Det ser ut til at det hjelper litt hos oss iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som regel går kollikk over etter 3 måneder ja Miss MP ;)

Prøver å få litt leggerutiner her, men det er ikke så lett... Ettersom han har mye magevondt, er det ikke mulig å bare legge ham ned og la ham pludre :( Så han må gås med eller sovne i armkroken vår i sofaen, før vi legger ham i senga. Har som mål å være ferdig med amming og være i pysj til kl 22, men han sovner sjelden før 23-24... Men jeg ska vel ikke klage ettersom han da sover til kl 07 uten mat :fnise: Det går seg vel uansett til etterhvert ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men han sovner sjelden før 23-24... Men jeg ska vel ikke klage ettersom han da sover til kl 07 uten mat :fnise: Det går seg vel uansett til etterhvert ;)

Sånn er det her også. Det er igrunn veldig deilig :) Men nå på sommeren har jeg tenkt å trille på kveldene, sånn i 9-tiden. Håper da at hun sovner og sover 5-6 timer, så jeg kan legge meg sammen med pappa'n hennes, savner samlivet noe veldig! Bare det å kunne sovne sammen er jo ren luksus.

--------------------------

Hvordan kler dere på babyene nå som det er så varmt? Og hva sover de i om natta? Jeg er bestandig usikker på hva som er for mye/for lite. Da vi trilla i dag hadde jeg body, bukse, sokker og lue på henne, og bare et helseteppe over, lagt dobbelt. Og da var hun varm. Men jeg syns det var litt lite egentlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også påkledningen er vanskelig. I dag sov hun ute i i skyggen vogna i bukse, body, tynn lue og sokker. Lue kunne jeg nok droppet pga temperaturen, men det blåste såpass innimellom at jeg ikke turte la være. :sjenert: Helseteppe over, og lammeskinn under. Jeg synes lammeskinn regulerer varmen godt. Jeg synes hun var litt varm da jeg tok henen opp, så lue kunne jeg helt sikkert droppet. På natta sover hun på lammeskinn, med pysj og inntullet i helseteppe. Jeg legger dyna lett over, og pakker den evt. rundt om det blir for kaldt. Jeg vurdere imidlertid å bare ha på body på natta etterhvert, og/eller bare legge et helseteppe over henne etter å ha tullet henne inn i det andre helseteppet. Evt. bare lage babywrap med tynt ullpledd. :klø:

Jeg liker egentlig å bruke tynn ullbody og -strømpebukse når det er varmt også, siden ull regulerer varmen godt. Men jeg tror jeg må kjøpe noe i ull/silkeblanding, det er litt svalere enn ren ull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vilma

Jeg prioriterer lue framfor mye annet, ørene er så vare enda og unger med vonde ører har jeg hatt nok av.

I varmen har han body og bukse, sokker og muligens en tynn, tynn jakke eller genser. Og lue. Om natten må han ha mer, da er han en skikkelig frossenpinn stakkars.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at min lille gutt er veldig varm i forhold til de andre små ;) Her prioriteres også tynn lue foran mye annet. I de siste varme dagene har han hatt body+strømpebukse/bukse+sokker og et helseteppe, supplerer med et tykt ullteppe om kvelden/natten. Inne her det ikke er trekk blir det kun bleie under lek, koser seg stort da!

Bruker ikke dyne eller bagtrekk ute på tur, og kuttet ut dynen helt i 17.mai helgen.

----------------------------------------------------

Vi sliter med ammingen :( Han vil ikke suge lenge, så etter 5min får han helt noia og skriker seg helt rennende varm! Legger ikke på seg i det hele tatt, men virker fornøyd heldigvis... Prøver å amme lenger på hver pupp, men han nekter :( Sitter gjerne en time med 30 sek. suging før han skriker og må roes ned før vi prøver igjen. Har nok melk, men han vil ikke suge når det ikke kommer like mye og går derfor glipp av den energirike melken. Når han blir utslitt hender det han kan suge i 10 min. på den ene puppen, men vi får jo ikke gjort annet enn å være hjemme siden han skriker sånn under amming :/

Skal veie neste uke og er det ingen stor forbedring blir det flaske på oss :sukk: Får se på det positive at vi klarte å fullamme i 10 uker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Huff da Serenity! Men jeg syns du er kjempeflink som har fått det til så lenge, strevde veldig selv, og ga opp tilslutt... :( trøster meg med at hun får morsmelk, selvom det er på flaske. Styr med den pumpingen også :sukk: nå er natta her, og atter en gang lurer jeg på hva jeg skal ha på henne. 25 grader på soverommet, og hjelper ikke å åpne vinduet! Vurderer body og helseteppe over bare, usikker! evig problemstilling ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er sommerferien bestilt:) 2 uker til Kreta i begynnelsen av juni. Var på rema i stad og kjøpte swimpants til lillemann, så nå kan han bade litt i bassenget hvis det er varmt nok!

Ellers har vi faktisk begynt så smått med litt grøtpulver i kveldsflaska, han spiser nesten hver time på kvelden så da fant jeg ut at jeg ville prøve med velling selv om han bare er ti uker.

Har gått bra foreløpig, men har lite pulver i da.

Noen flere her som skal til syden i sommer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er sommerferien bestilt:) 2 uker til Kreta i begynnelsen av juni. Var på rema i stad og kjøpte swimpants til lillemann, så nå kan han bade litt i bassenget hvis det er varmt nok!

Ellers har vi faktisk begynt så smått med litt grøtpulver i kveldsflaska, han spiser nesten hver time på kvelden så da fant jeg ut at jeg ville prøve med velling selv om han bare er ti uker.

Har gått bra foreløpig, men har lite pulver i da.

Noen flere her som skal til syden i sommer?

Ååå så heldig du er! Jeg har kjempelyst, men du er nok litt tøffere enn meg :) Tror ikke jeg tør! Hehe. God tur da, en fin ferie er velfortjent nå syns jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvordan går det forresten med babyene deres om natta nå, sover de lenge i strekk? Jenta mi sover mellom 5-8 timer nesten hver natt nå, og jeg er kjempefornøyd! Men hun forferdelige helsesøstra syns at det var jo ikke bra, for hun måtte da få mat? Hadde heldigvis med samboeren som satte henne på plass denne gangen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan går det forresten med babyene deres om natta nå, sover de lenge i strekk? Jenta mi sover mellom 5-8 timer nesten hver natt nå, og jeg er kjempefornøyd! Men hun forferdelige helsesøstra syns at det var jo ikke bra, for hun måtte da få mat? Hadde heldigvis med samboeren som satte henne på plass denne gangen :)

Trodde de var så opptatt av selvregulering jeg:) om du ikke liker helsesøster, bytt! Så slipper det å bli en "kamp". Her sov snuppa plutselig mellom 4-6 timer 4 netter på rad, hurra! Men i natt spiste hun hver time og jeg er så trøtt! Nesten bedre å ha de slik hun gjorde før, spise fast hver 2-3 time. Nå hadde jeg jo forhåpninger om å sove lenge i strekk, da var det tungt:) Ellers synes jeg nettene er herlige egentlig. Hun er helt rolig, griner aldri. Så det er bare kos! Hun har begynt å bli litt mer grinete på ettermiddag/kveld nå, så det er godt med rolige netter. Ellers skal vi ha barnevakt en hel kveld i helgen for første gang, gleder meg! Håper bare de som skal passe klarer å slappe av og takler litt gråt uten å ringe oss - for vi gleder oss bare! :)

Så deilig med sydentur da! Jeg hadde nok blitt gal, fordi jeg allerede nå synes det er vanskelig med baby og varme. Er litt lost når det gjelder sånt kjenner eg. Og snuppa hater å bli varm!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bare-bare å bytte, bor på et veldig lite sted, med valget mellom 2 helsesøstere og de er like spesielle begge to, jordmora og. Så her får man bare bite tennene sammen! Men det skal nok gå bra. Er litt mindre hormonell nå, så jeg tåler litt mer :)

Skjønner godt at du er sliten etter mating hver time ja!

Jenta mi blir kanskje storesøster i mars neste år da.. hehe. Vi hadde visst ubeskyttet sex i el-perioden uten at det var helt bevisst :sjenert: men hvis det blir en baby til så er den hjertelig velkommen, en del av meg håper faktisk at det blir det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bare-bare å bytte, bor på et veldig lite sted, med valget mellom 2 helsesøstere og de er like spesielle begge to, jordmora og. Så her får man bare bite tennene sammen! Men det skal nok gå bra. Er litt mindre hormonell nå, så jeg tåler litt mer :)

Skjønner godt at du er sliten etter mating hver time ja!

Jenta mi blir kanskje storesøster i mars neste år da.. hehe. Vi hadde visst ubeskyttet sex i el-perioden uten at det var helt bevisst :sjenert: men hvis det blir en baby til så er den hjertelig velkommen, en del av meg håper faktisk at det blir det :)

Ok, da skjønner jeg at det kan være vanskelig å bytte ja...

Wow! Barn allerede? Så tøff du er!! Blir så imponert av sånt jeg, hadde aldri aldri kunnet gjort det selv.. Er redd for å ha et lignende svangerskap som sist - hvordan ta vare på baby da? Og så er jeg redd fødsel. Men dæven, du håper:) Så flott!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...