Gjest Ts Skrevet 18. juli 2009 #1 Skrevet 18. juli 2009 Vil ikke kuppe en eksisterende tråd, så jeg skriver en ny. Jeg har i lengre tid vært syk (flere år og ikke noe med tennene å gjøre) Men har mest sannsynlig hatt et elendig kosthold i perioder. Er bla. påvist mangelsykdom på B-vitamin og fått kur for dette. I denne perioden, ca 1 1\2 år siden begynnte jeg å få belegg på tungen. Gult belegg. Har en følelse av at det kom etter at jeg startet med hard biteskinne (Har forsøkt kloss og myk skinne før det som jeg gnagde i stykker iløpet av få mnd) Tannlegen fortviler over at kjeven er svært spent. Hun hadde ikke vært borte i lignende tilfelle tidligere og problemet mitt har vist blidt tatt opp på noen kurs hun har vært på. Har også vært til ortoped for kjeven pga. spenningene, tatt bilder og fått laserbehandling for muskelspenningene samt øvelser. (bildene fant ikke så mye annet en at kjeven delvis går ut av ledd, slitasje på kjevebenet) Spenningen har løst seg noe, men er ikke borte. Har snart gnagd istykker den harde skinnen på under et år. Det gule belegget jeg har, mente tannlegen var munnsopp og skrev ut mykostain kur på 6 uker. Tok hele kuren (fikk dertil alle bivirkninger og) uten bedring. (Legen mente det ikke var munnsopp... men han har vist seg svært fraværende\sløv på andre ting så jeg stoler ikke helt på han) Har fremdeles gult belegg. Svie og sår følelse i gommen, under tungen og på innsiden av kinnene. Periodevis svie\ sårhet et stykke nedover halsen også. Halve tungen og litt i kjeve og hals kjennes hovent ut til tider. Men kan ikke se noe merkbart. Kan av og til få røde og hvite prikker på tunge og innside av kinnene, men det varierer hvor mye. Har i senere tid oppdaget at tannhalsene på en god del tenner ser ut til å bli borte. Ser ut som stykker nederst ved tannroten har gått stykker av. Bruker en neggelen eller tannpirker\tråd på disse områdene iser det veldig. Disse partiene har og blidt en god del mørkere. Har også fått mørke flekker (nesten sort) på enkelte tenner. Både forran og mellom tennene. Ser ikke veldig pent ut. Iser en god del i enkelte tenner også. Og noen tenner ser ut til å være hull i, men tannlegen har ikke gjort noe med det sist jeg var der. Har ikke fått merkbar kommentar fra tannlegen med disse problemene. Var der sist for ca 1\2 år siden. Skal tilbake for å ta et hull etter sommeren. Jeg er nøye med tannpuss og skylling. Biteskinnen blir svært gått rengjort både med gebiss rens 1 gang i uken + blir lagt i munnskyll + pussing med tannkrem vær dag før bruk. En alternativ behandler mente jeg hadde for mye syre i kroppen og at det var årsak til tann skadene og belegget på tungen. Og ba meg kjøpe noe aloveradrikk som skulle bedre på dette. Det jeg lurer på er HVA er dette, kan det bli bra igjen og hva skal til for å få det bra ? Virker denne aloveradrikken på tennene \tungen ? Om jeg har for mye syre i kroppen vil jeg tro det kanskje kan ha noe med kostholde å gjøre. Hva bør jeg unngå og hva kan jeg spise\drikke for å redusere syrenivået (om det er det) ? Har forresten gått over til sensodym tannkrem uten såpe.
Gjest Gjest Skrevet 18. juli 2009 #2 Skrevet 18. juli 2009 Står en del om syre/base i kroppen her: http://senseoflife.blogg.no/
Gjest tannlege Skrevet 19. juli 2009 #3 Skrevet 19. juli 2009 Hei. Dette var mye på en gang. For å prøve å forklare de ulike punktene i samme rekkefølge: Tanngnissing er tydeligvis et stort problem for deg. Bittskinnen vil kunne være til hjelp for å avspenne muskler, samt skåne tennene dine om natten. Skinnen bør ha minst 5 mm bittheving i front. (5 mm avstand mellom tennene dine foran). I tillegg til dette kan et muskelavspenningsprogram være behjelpelig, men alt dette har jo blitt tatt tak i. Det er dessverre ikke noen mirakelkur mot dette, disse tingene pleier å hjelpe folk flest, men noen ekstreme tilfeller er det verre med. Du bør ha et godt samarbeid med kjevekriurgisk avdeling på sykehuset ditt. Det gule belegget høres ut som en soppinfeksjon. Dette kan være svært vanskelig å bli kvitt. Renhold og antimykotikum er de hjelpemidlene en har. Du bør spørre om en ny kur fra tannlegen din. Også viktig å pusse tungen. Kan være du har dype furer i tungen din (?), dette kan gjøre at du er ekstra disponibel for soppinfeksjon, da bakterier let kan gjemme seg her nede. Å skylle med f.eks corsodyl en periode, kan også være til hjelp for dette. (misfarger dessverre tennene, men kun overfladisk - så dette får du pusset vekk hos tannlegen) Svien og sårene du har på tunge og kinn, er trolig sammenheng med soppinfeksjonen. Såpefri tannkrem kan være behjelpelig, men også her har du tatt tak i dette selv. Vær forsiktig med alkoholholdig munnskyll, da dette kan irritere slimhinnen din. Det samme med sterk mat og drikke. Dette med tannhalsene er såkalte børsteskader. En sammenheng med surt innhold i munnen din - lav pH - og børsting. Den lave pHen løser opp tannemaljen din, og børsting på dette tidspunkt vil slipe vekk tannsubstans. Typisk å få dette ved tannhalsene, da det er tynnere emalje her. Vær derfor forsiktig med å pusse rett etter måltider, unngå mye frukt, juice og brus. Spesielt rett før tannpuss. Evt drikk noe melk i forkant av puss, for å nøytalisere syren noe. Isingen kommer som følge av dette. Fluorskyll vil være behjelpelig for å opphøre isingen, og anbefalles på det sterkeste for deg generelt. De mørke områdene er sansynligvis karies i tidlig stadige. Det ble nok ikke så mye ekstra informasjon her, enn du allerede vet. Men dette er ikke enkelt, det finnes dessverre ikke noe fasitsvar. Du må rett og slett ha et tett sammarbeid med tannlegen din. Aloveradrikken ville jeg forøvrig vært forsiktig med. Hvis denne er sur eller sukkerholdig frarådes det.
Gjest Ts Skrevet 20. juli 2009 #4 Skrevet 20. juli 2009 Takker for svar. - Har fått eget "trenings program" for å løse opp spenningen i kjeven. (fikk en behandling med laser. Men pga. lang og svært trafikert vei var jeg like stram da jeg kom hjem igjen. Er ingen behandlere som driver på med slikt nærmere) - Byttet tankrem til såpefri for ca 1 år siden. - Myk børst (elektrisk) - Børster\ skraper tungen nesten vær dag (har forresten ikke dype porer) - Munnskyll med fluor bruker jeg også. Men colgate sin, siden den tannlegen annbefalte var litt vel for mye sterk for meg (reagerer på stramme lukter) - Har også prøvd 2 kurer med mykostain. Men det ble 6 uker med kvalme og oppkast. (ikke lysten på en runde til med det) Tannlegen synes jeg er flink med å følge opp tannskinnen. Regner med ny skinne etter sommeren siden den jeg har begynner å bli ganske slitt. Får gjerne slik sandblåsing på tennene da jeg er hos henne også. Drikker ikke mye brus, jus eller søtholdig drikke (noe kaffe blir det, men har redusert kraftig på det) Melk drikker jeg en god del av. Og nå på sommeren går det gjerne i sukkerfri iste eller vann. Er glad i vin, men det blir helst bare noen glass på lørdag (kanskje litt oftere på sommeren) (Skal prøve ut det med å vente litt med tannbørst og drikke melk en stund før tannpussen.) Søtsaker spiser jeg lite av. Er mer glad i saltholdig godterier (potetgull på lørdag) Er det noe annet en mykostain som ikke har så mye bivirkning en kan prøve ut ? Har hørt om at nåler kanskje kan løse opp muskelaturen i kjeven, men har ikke hørt om noen som har forsøkt og har hatt langtidvirkning. Men kan det være noe å forsøke ? Blir lei og sliten av den konstante sviingen og strammingen i kjeven. Gjør jeg ikke øvelsene minst en gang om dagen, ender det gjerne med hodepine på kvelden. Er det noe annet en melk som kan nøytralisere\redusere syreskadene ? Tenker da helst på mat og drikke. (Har tro på at det er mye man kan gjøre med kostholdet slik at en ikke blir avhengig av medisinering og eventuelle bivirkninger. Orker bare ikke 6 uker med oppkast og diare en gang til)
Gjest tannlege Skrevet 20. juli 2009 #5 Skrevet 20. juli 2009 Hei igjen. Som sagt virker det som du har fått god oppfølging, og at motivasjonen din er på topp. Vedrørende andre ting for å nøytralisere syren, kan f.eks å tygge litt ost hjelpe. Alle baiske matvarer forøvrig, men ost og melk er det jeg kommer på i farten Du kan prøve Fungizone. Finnes i flere varianter, salve, skyll og tabletter. Det er standard utskriving. Og som sagt corsodyl, men denne kan være litt sterk til dine såre slimhinner. Colgate fluorskyll mener jeg det er alkohol i (sjekk innholdsfortegnelsen), da anbefaller jeg heller Flux, som kjøpes på apoteket (dobbeltsjekk alkoholinnholdet, men mener det ikke er tilstede). Av alternativ behandling kan faktisk akupunktur være en god løsning, det samme gjelder fysioterapi. Jeg ville gitt det et forsøk. En kollega av meg er akupunktør i tillegg til tannlege, og benytter dette flittig i praksisen sin - med godt hell. Ta kontakt med en akupunktør og hør etter. Sliter du med sure oppstøt? i så fall kan det være verdt å prøve medikamenter som demper dette. Selv om du vil unngå medisiner, kan vinningseffekten være stor. Med konstant syre i munnen din, er det ikke merkelig at slimhinnen blir sår (men dette er bare antagelse fra min side). Du plages ikke med sår i munnen, og mageproblemer, tilfeldigvis?
Gjest tannlege Skrevet 20. juli 2009 #6 Skrevet 20. juli 2009 og.. jernmangel, B12mangel og diverse andre mangeltilstander kan forårsake soppinfeksjon. Kan være lurt å ta en blodprøve
Gjest Ts Skrevet 21. juli 2009 #7 Skrevet 21. juli 2009 Takk igjen for svar. Skal høre med den alternative behandleren min om han kan prøve nåler på kjeven også. Går til gjevnlig behandling med nåler og vakum for smertelindring for noe annet. (langtids skadet) Kanskje han kan prøve det samtidig med det andre. Flux har jeg ikke prøvd. Er ikke det det samme som en gir til barn også ? (mener jeg har hørt det navnet før) Jo jeg har til tider sure oppstøt. Mye og sterk kaffe har jeg redusert kraftig. Ser ut til å hjelpe for oppstøtet. (drikker mindre kaffe i tillegg til at jeg vanner den ut eller koker svakere kaffe) Har hatt manko på B-vit og gått på kur for dette. Har og vært plaget med jernmangel, men siste prøver på dette + blodprosenten var veldig bra for noen mnd siden. Er det andre mangeltilstander som bør testes ? Jeg unngår medisiner i og med at jeg er blidt svært allergisk for veldig mye. (betennelsesdempende, bedøvende, smertelindrende medikamenter ++) Ser derfor helst å finne noe som er mer naturlig. (Har hatt akuttbehandling flere ganger pga. alvårlig reaksjoner) Tannlegen må bla. bruke annen form for bedøvelse, siden jeg ikke tåler vanlige typer. (Tannlegen mener er det adrealin her jeg reagerte på) Aner ikke hva jeg reagerte på med mykostain, men ble kvalm, diare og oppkast i 6 uker av det,, ikke så veldig koreselig akkurat. Jo hender jeg får sår i munnen. Har en uvane med å tygge meg i tannkjøttet om jeg stresser mye, men prøver være obs på å ikke gjøre det. Blir og en del bitt pga. bruk av skinnen, disse blir fort småbetente virker det som. Og at det av og til kommer blanke blemmer. Munnsår (røde roser både i munn og på leppene) har jeg heldigvis ikke så mye av, men var plaget mye av det som liten. Har og ustabil mage, ofte diare eller forstoppels. Men har pga.skade hatt svært mye og store smerter, problemer og stress. Har gått ut fra at det kom av det. Har disse andre tingene en sammenheng ? Huff.. har "tullet på seg" mye di siste årene, var frisk og uten noen plager for få år siden. Prøver nøster opp og gjør noe med en ting omgangen, for frisk igjen skal jeg bli igjen
Gjest tannlege Skrevet 21. juli 2009 #8 Skrevet 21. juli 2009 Flux har jeg ikke prøvd. Er ikke det det samme som en gir til barn også ? (mener jeg har hørt det navnet før) Flux finnes også til barn ja. Vanlig flux fluorskyll er det greieste fluorskyllet synes jeg, ikke så "fancy" som mye annet (Listerine f.eks - denne har mye alkohol og lite fluorinnhold, anbefaller den ikke), men er enkel og veldig grei. Jo jeg har til tider sure oppstøt. Mye og sterk kaffe har jeg redusert kraftig. Ser ut til å hjelpe for oppstøtet. (drikker mindre kaffe i tillegg til at jeg vanner den ut eller koker svakere kaffe) Sure oppstøt kan som sagt gi såre slimhinner. Det kan også soppinfeksjon gi. Det finnes dessuten andre sykdommer, ved persisterende munnsår - som ikke foråndrer seg (har du hvite raderende linjer i munnen?) Har hatt manko på B-vit og gått på kur for dette. Har og vært plaget med jernmangel, men siste prøver på dette + blodprosenten var veldig bra for noen mnd siden. Er det andre mangeltilstander som bør testes ? Disponerende faktorer for sopp kan være (ramser opp her) Nedsatt immunforsvar, lokalt eller systemisk Hematologiske forstyrrelser Diabetes Munntørrhet Dårlig proteserenhold Annen alvorlig sykdom Bivirkning til antibiotikabehandling Bivirkning til inhalerte eller systemiske steroider anemi eller vitaminmangel Jeg unngår medisiner i og med at jeg er blidt svært allergisk for veldig mye. (betennelsesdempende, bedøvende, smertelindrende medikamenter ++) Ser derfor helst å finne noe som er mer naturlig. (Har hatt akuttbehandling flere ganger pga. alvårlig reaksjoner) Tannlegen må bla. bruke annen form for bedøvelse, siden jeg ikke tåler vanlige typer. (Tannlegen mener er det adrealin her jeg reagerte på) Aner ikke hva jeg reagerte på med mykostain, men ble kvalm, diare og oppkast i 6 uker av det,, ikke så veldig koreselig akkurat. Jo hender jeg får sår i munnen. Har en uvane med å tygge meg i tannkjøttet om jeg stresser mye, men prøver være obs på å ikke gjøre det. Blir og en del bitt pga. bruk av skinnen, disse blir fort småbetente virker det som. Og at det av og til kommer blanke blemmer. Munnsår (røde roser både i munn og på leppene) har jeg heldigvis ikke så mye av, men var plaget mye av det som liten. Har og ustabil mage, ofte diare eller forstoppels. Men har pga.skade hatt svært mye og store smerter, problemer og stress. Har gått ut fra at det kom av det. Har disse andre tingene en sammenheng ? Huff.. har "tullet på seg" mye di siste årene, var frisk og uten noen plager for få år siden. Prøver nøster opp og gjør noe med en ting omgangen, for frisk igjen skal jeg bli igjen Det er sandynligvis ingen sammenheng, men man har noe som heter Chrons sykdom. Dette rammer hele spisesystemet, og kan gi munnsår. Sammen med diare. Det er dog ganske sjelden, og dermed tvilsom at du har dette. Du kan jo google det selv, og se om det sammenfaller. Men da hadde du trolig vært plaget i tidligere år. Ellers kan det være et herpesutbrudd som kommer med jevne mellomrom. Dette er relativ vanlig, men viser seg som oftest på lepper (du sier du var plaget med det som liten), men kan også komme inne i munnen. Jeg ville tatt opp disse problemene med tannlegen din. gjerne mens du har slike sår i munnen, så kan det tas biopsi av dette - og de kan finne ut hva problemet er. Antimykotikum - medisiner mot soppinfekjson vil ikke være løsningen på sikt, da behandlingen går i å finne problemet som fører til infeksjonen. Får man ikke bukt med selve årsaken, vil problemet komme tilbake ganske raskt.
Gjest Gjest Skrevet 22. juli 2009 #9 Skrevet 22. juli 2009 Hmm.. Nedsatt immunforsvar, lokalt eller systemisk (Mulig etter langtids skade) Hematologiske forstyrrelser (?) Diabetes (Nei) Munntørrhet (Nei, heller for mye en for lite) Dårlig proteserenhold (Renser den mer en nødvendig ) Annen alvorlig sykdom (?) Bivirkning til antibiotikabehandling (Muligens om det kan gå langt tilbake i tid) Bivirkning til inhalerte eller systemiske steroider (Holder ikke på med slikt) anemi eller vitaminmangel (Fått kur for mangel av B- vit mangel) Kan Birvirkninger av antibiotikamiddel være fra en tid tilbake ? For ca 4 år siden fikk jeg først halsbetennelse, så streptokokkinfeksjon med byller. Var på sykehus og skar hull på byllen 4 ganger (grusom opplevelse) Gikk 2 uker før jeg var frisk igjen. På den tiden gikk jeg på peneselinkur. 2 dager etter kuren fikk jeg en meget alvårlig reaksjon på peneselinen. Hovnet opp i hele ansiktet rød\blå i huden i ansiktet, elveblest utbredd, feber og følelse av hovenhet flere steder i kroppen bla leddene. Fikk senere høre at jeg burde ha vært på sykhus og fått akuttbehandling for dette og at jeg var heldig som overlevde. Tok en allergitest etterpå hvor det er uthevet at jeg IKKE noen gang må ta slike medikamenter eller lignende igjen. (Kan være dødelig for meg) Før denne episoden ga legen meg 3 peneselinkurer med få dagers opphold (forskjellige typer peneselin) etter hverandre. Både pga. halsbetennelse og misstanke på bihulebetennelse. (som senere har vist seg at smertene der er overspenning i kjeven) Er etter dette jeg har blidt svært overfølsom for medisiner. Før det er det bare et par tilfeller av små reaksjoner. Siden denne kuttingen i svelget var en meget vond opplevelse er jeg blidt nervøs for å få streptokokkbyller igjen. Sjekker gjerne hos legen med en gang jeg har sår hals. Er og svært nøye med rens av biteskinnen etter dette. (Fikk kloss ca 1\2 år før streptokokkene. Men ingen innformasjon om hvordan en renser denne) Oppdaget noen kuler på siden av svelget, forran drøvlen og lengre frem en der streptokokk byllen var. 2 stykk. Lege , 2 Ø\N\H leger og tannlegen har sett på det men mener det er kjertler som er litt hoven (?) De er såpass store at jeg kjenner press bak på siden av tungen når munnen er igjen. Er så en merker noe er "i veien" der bak. Kan ikke si jeg husker å ha hatt disse før jeg fikk streptokokkene. En annen ting er at jeg var avhengig av nesespray i mange år pga. tett nese (Har støv og midd allergi) Men de siste 5 årene har jeg kun brukt Mirvana. De siste årene har det vært minimal bruk av dette også. Disse kulene jeg har,, er det kjærtler, eller kan det være noe annet ? Etter et fall hvor jeg fikk strekk på nakken og en fysioterapaut feilbehandlet meg med knekking har jeg vært nummen i halve ansiktet. Første halvår etterpå hadde jeg konstant sterk hodepine. Men etter nålebehandling og avspenningsøvelser har hodepinen minimalisert seg. Men nummenhetsfølelsen har jeg ofte. Fikk påvist migrene av legen (fant ingenting annet, så det ble bare en konklusjon virket det som) Hadde ikke noe migrene før nakkestrekken. Men får ennå raskt sterk hodepine ved stress og høye lyder. Har også perioder med eksem i ørene. Har små øreganger, får jeg vann inni ørene kommer eksemen med en gang. Heller ikke her tåler jeg medisiner for å lindre kløe\smertene. Så det tar noen uker før det roer seg ned igjen. Dette er også en plage jeg har fått de siste årene. Men ser ut til å bli mindre og mindre nå heldigvis. Kan disse tingene jeg beskriver være årsak til problemene jeg har nå ? Tror og jeg må finne årsak til hvorfor dette er der, siden 2 kurer med mykostain ikke har hatt noe virkning. (synes ikke det virket heller mens jeg gikk på kuren heller) Er gjerne best på morgenen, men øker på utover dagen. Blir gjerne mer i stresset perioder.
Gjest Ts Skrevet 22. juli 2009 #10 Skrevet 22. juli 2009 Fikk ikke med at det var Ts som svarte som gjest
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå