Gå til innhold

Ferie tur til Scotland (Glasgow & Edinburgh)


ferie2009

Anbefalte innlegg

Hei!

Kjæresten min og jeg drar til Glasgow til mandag! Og jeg lurer dermed på noen severdighetstips :D

Har fått med meg at Glasgow er en flott shopping by, men har også fått med meg at vi burde oppleve Highland, spøkelsestur i edinburgh og slottet. Og det vil vi jo gjerne :)

Åssen er det å leie en bil i glasgow, for så å kjøre til et nærtliggende Highland område og samtidig ta turen til edinburgh. Finner man noen highland på vei til edinburgh? Søkte litt på nettet, og ca en times kjøre tur fra glasgow til Edinburgh. Stemmer dette?

Vi tenker å ta med oss en gps til å ha i bilen, slik at vi lett kan finne frem til steder dere anbefaler :)

Leste litt om idylliske vann osv i highlands(ene), åssen er det å ha med badetøy hvis været tilsier det?

vi skal være der i 3 hele dager. Men tenker kun å bruke 1 dag med leie bilen, og ønsker dermed å gjøre ”unna” highland og edinburgh på en dag. Om vi drar tidlig på morningen, og er innstilt på en sen hjemkomst, er dette mulig? Har forstått at spøkelsesturene går kun på kvelds- og natt tid, stemmer dette? Finnes det noen sånne spøkelsesturer i Glasgow?

Vi ønsker som alle andre gode tips.. håper noen kan svare oss :D

Mvh Et par som gleder seg veldig til en ny opplevelse :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hiver meg på denne tråden, vi har nettopp bestilt Skottlandstur til nyåret :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Den spøkelsesturen i Edinburgh hadde jeg glatt stått over. For meg ble det en smule patetisk.

Det jeg derimot ville fått med meg i Edinburgh er slottet, og en rundtur i gamlebyen.

Det går tog mellom Glasgow og Edinburgh så dersom dere velger å ta turen til Edinburgh som en halvdagstur så kan dere jo ta Highlands en annen dag?

Det er forøvrig også helt utmerkede shoppingmuligheter i Edinburgh også - etter å ha vært på slottet, med whiskymuseet like utenfor porten kan man gå ned til Princes street, gjennom deler av gamlebyen og vips - shopping eldorado. Ønsker man å se litt mer av byen - sightseeing dobbeltdekker som dekker det meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den spøkelsesturen i Edinburgh hadde jeg glatt stått over. For meg ble det en smule patetisk.

Det jeg derimot ville fått med meg i Edinburgh er slottet, og en rundtur i gamlebyen.

Det går tog mellom Glasgow og Edinburgh så dersom dere velger å ta turen til Edinburgh som en halvdagstur så kan dere jo ta Highlands en annen dag?

Det er forøvrig også helt utmerkede shoppingmuligheter i Edinburgh også - etter å ha vært på slottet, med whiskymuseet like utenfor porten kan man gå ned til Princes street, gjennom deler av gamlebyen og vips - shopping eldorado. Ønsker man å se litt mer av byen - sightseeing dobbeltdekker som dekker det meste.

takk for svar :)

nødt til å få med oss slottet og gamlebyen i edinburgh da :) Sightseeing bussen er super ja, veldig fornøyd med tilbudet i London i hvert fall :D

men om vi skulle ha leid en bil, kjører man gjennom Highlands på strekningen Glasgow - Edinburgh? eller må man spore av og ta noen ekstra mil, er jo verdt det vil jeg det vil jeg tro? :)

Endret av ferie2009
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
takk for svar :)

nødt til å få med oss slottet og gamlebyen i edinburgh da :) Sightseeing bussen er super ja, veldig fornøyd med tilbudet i London i hvert fall :D

men om vi skulle ha leid en bil, kjører man gjennom Highlands på strekningen Glasgow - Edinburgh? eller må man spore av og ta noen ekstra mil, er jo verdt det vil jeg det vil jeg tro? :)

Det tviler jeg på. Se kartet her. Det mørkegrønne området er Highlands. Glasgow i forhold til Edinburgh ser du her.

For å si det sånn: Man skal fra Oslo til Bergen men vil gjerne få med seg midnattssolen. Ligger det på veien? Selvsagt er det mulig å kjøre Bergen - Oslo via polarsirkelen, men det ville være drøyt å kalle det "spore av og ta noen ekstra mil".

Higlands ligger helt i nord av Skottland, og jeg tviler på at det er mulig på en 3 dagers tur å "spore av" og samtidig oppleve både Highlands, Edinburgh og Glasgow.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tviler jeg på. Se kartet her. Det mørkegrønne området er Highlands. Glasgow i forhold til Edinburgh ser du her.

For å si det sånn: Man skal fra Oslo til Bergen men vil gjerne få med seg midnattssolen. Ligger det på veien? Selvsagt er det mulig å kjøre Bergen - Oslo via polarsirkelen, men det ville være drøyt å kalle det "spore av og ta noen ekstra mil".

Higlands ligger helt i nord av Skottland, og jeg tviler på at det er mulig på en 3 dagers tur å "spore av" og samtidig oppleve både Highlands, Edinburgh og Glasgow.

hehe, ser den :) da får Highlands bli en annen gang.. kjørte nok mil i fjor sommer, oslo - trømsø :) får holde oss til Glasgow og Edinburgh, mulig det blir en leie bil så vi slipper å tenke på togtider etc.. sikkert noe fint å se på strekningen i mellom de to byene også :)

gleder meg masse til avreise i morgen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Higlands ligger helt i nord av Skottland, og jeg tviler på at det er mulig på en 3 dagers tur å "spore av" og samtidig oppleve både Highlands, Edinburgh og Glasgow.

Har du vært der Blondie65? Highlands begynner rett bak Glasgow.

Til ts: å se Edinburgh, Glasgow og leie bil for å kjøre opp i Highlands på tre dager er for kort tid.

Det dere imidlertid kan gjøre, er å se Glasgow og Edinburgh hver sin dag (ta toget til Edinburgh), og så ta toget til Sterling og buss videre opp i Highlands derfra og rusle dere en tur der en av dagene. Stirling er forresten en veldig koselig by som dere også bør kikke litt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...