Gå til innhold

Fant bilde i kjelleren

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Signe_*
Skrevet

Ved opprydning i kjelleren fant vi et gammelt bilde som vi hadde glemt at vi hadde.

Jeg er overhodet ikke kunstkyndig, så har ingen aning om det kan være verdt noe.

Bilde er merket nr "x av 150", og er signert Bjørn Ransve så vidt jeg kan tyde.

Kan man få noe for dette? Hvor kan man i såfall få en vurdering? Et hvilket som helst galleri? Og hvor selger man det i så tilfelle - privat, eller til et galleri?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke peiling på kunst, men for moro skyld googlet jeg navnet på kunstneren og ut fra dette så ser det ut til at du bør ta med bildet til en kunsthandel og få det vurdert. Vil tro det er det lureste.

Ser i allfall ut som det er en mulighet for at det er verdt litt.

Skrevet

Kunstneren kjenner jeg ikke til, men det kan være greit å vite at jo lavere det tallet du har satt som x er, jo bedre er det (høyere verdi).

Gjest farger
Skrevet
Ved opprydning i kjelleren fant vi et gammelt bilde som vi hadde glemt at vi hadde.

Jeg er overhodet ikke kunstkyndig, så har ingen aning om det kan være verdt noe.

Bilde er merket nr "x av 150", og er signert Bjørn Ransve så vidt jeg kan tyde.

Kan man få noe for dette? Hvor kan man i såfall få en vurdering? Et hvilket som helst galleri? Og hvor selger man det i så tilfelle - privat, eller til et galleri?

jeg antar det er et trykk siden det er i 150 opplag. 150 er veldig mange, og det senker verdien betraktelig. men det kan jo hende at kunstneren er en som enkelte samler på, så man vet jo aldri.

trykk har generelt lavere pris enn maleri/tegninger osv.

du kan enten selge det privat på finn.no - eller du kan høre om mulighet for p selge det gjennom gallerist.

de bruker ta rundt 40%kommisjon - men er jo lettere å få det solgt slik sett.

de tar ikke mot ting som ikke regnes for å være nogenlunde greit å selge.

Gjest Gjest
Skrevet
Kunstneren kjenner jeg ikke til, men det kan være greit å vite at jo lavere det tallet du har satt som x er, jo bedre er det (høyere verdi).

Ehh?

Jeg har flere trykk av kjente kunstnere, men har da aldri hørt dette før Alison. Er du nå helt sikker på at det er sånn?

Gjest *Mim*
Skrevet

Bjørn Ransve er jo en kjent kunstner, men verdien tør jeg ikke si noe om. Har heller ikke hørt noe om at trykk nummer en skal være mer verd enn nummer 150?

Gjest Gjest
Skrevet
Har heller ikke hørt noe om at trykk nummer en skal være mer verd enn nummer 150?

Det er ikke det.

For en stund siden kjøpte jeg et trykk av Gullvåg, og da hadde han selv plukket ut nr. 1, 25, 50 og 100 av 100. Tror nok han hadde plukket ut andre nummer hvis det Alison skriver er riktig. Bare som et eksempel.

Gjest Gjest
Skrevet

Betyr ikke tallet 150 at det finnes så mange av akkurat det trykket da? Det har vel ikke noe med hvilket nummer det er i rekken?

Gjest Gjest
Skrevet
Betyr ikke tallet 150 at det finnes så mange av akkurat det trykket da? Det har vel ikke noe med hvilket nummer det er i rekken?

Jo, det siste sifferet betyr hvor mange trykk det er, mens det som er foran (som ts beskriver som "x" viser trykkets numrering i serien.

Gjest Gjest
Skrevet

150 er et ganske stort opplag for grafiske trykk, så verdien er nok ikke så veldig høy (se på fineart.no, du får trykk av kjente kunstnere for en billig penge). Men Ransve er av de anerkjente og etablerte kunstnerne våre, så ville nok heller få sjekket verdien enn å stable eller gi det bort :)

Skrevet
Ehh?

Jeg har flere trykk av kjente kunstnere, men har da aldri hørt dette før Alison. Er du nå helt sikker på at det er sånn?

Nå er ikke jeg noen kunstekspert, men jeg har flere flere kunstsamlere og også en kjent kunstmaler i familien. De har alle fortalt meg at jo lavere nummer i rekken, jo mer verd. Skulle dette ikke være riktig så beklager jeg det.

Gjest Gjest
Skrevet
Nå er ikke jeg noen kunstekspert, men jeg har flere flere kunstsamlere og også en kjent kunstmaler i familien. De har alle fortalt meg at jo lavere nummer i rekken, jo mer verd. Skulle dette ikke være riktig så beklager jeg det.

Det er ikke riktig Alison. :)

Gjest Gjest_Karen_*
Skrevet

Tallet foran viser som tidligere sagt her hvilket nr i rekken akkurat dette trykket er, jeg har aldri hørt at de med lavest nr skal være mer verd enn de med høyere nr.

Derimot så finnes det litografier som er håndkolorerte etter trykk - disse vil være merket med HC eller så står det "Håndlolorert" på. Dette øker selvsagt verdien på bildet - da det gjør hvert bilde mer unikt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...