Gå til innhold

er jeg en dårlig datter?

Anbefalte innlegg

Gjest 16 jente
Skrevet

Jeg er en 16 år gammel jente, bor i en familie på 5.

Jeg tror jeg har skuffet familien på mange måter.

For det første, de ser på meg som en "perfekt" unge. de tror jeg er snill og pliktoppfyllende. Men sannheten er at jeg har vært på mange fester, har drukket meg fullstendig drita. Men dette er ikke det verste, jeg har stjelt fra både moren og faren min, det er bare snakk om noen hundrelapper nå og da, men like vel.

Dessuten blir jeg aldri med på ting når familien vil gjøre noe koselig.

uff, nå høres jeg ut som en forferdelig person :( Men jeg gjør aldri noe slemt mot noen med vilje, jeg tenker alltid på andre før meg selv (hvertfall venner), jeg har jobb og 5,5 i snitt.

Jeg vasker og rydder uten å bli bedt om det..

Noen som har noen kloke ord til en datter med dårlig samvittighet?

Videoannonse
Annonse
Gjest nextlife
Skrevet

For meg høres du stort sett ut som veldig mange 16-åringer jeg har vært borti.

Det er en del av løsrivningsprossessen du opplever nå, med egen vilje, ønske om å bestemme selv på tvers av hva foreldre ønsker.

Det du virkelig bør legge av deg dersom du ikke allerede har gjort det er å stjele. Vær ærlig, og be heller om penger når du har behov for, bevis at du er å stole på, selv om du holder litt avstand til familien.

At du rydder og vasker uoppfordret høres kjempeflott ut :tommelopp:

Gjest Purple Haze
Skrevet

Du er en helt normal 16-åring :)

Alle tenåringer går gjennom slike faser, og det går som regel over for de aller fleste.

At du tester ut litt forskjellig, er sånn det skal være, så lenge du bruker fornuft.

Å ha dårlig samvittighet for ting du vet du ikke burde gjøre, er et sunnhetstegn. Det betyr at du vet forskjell på rett og galt.

Du er i en brytningstid, og da har man veldig mange forskjellige tanker og følelser.

Å ikke ønske å være med familien på alt mulig, er helt vanlig for ungdom. Det er så mye annet som er mer morsomt.

Mine tenåringer syns familietilstelninger av forskjellig slag, er helt drepen. Og det skjønner jeg. Husker godt at jeg var slik selv.

Du høres ut som en helt normal og grei jente :)

Gjest Gjest
Skrevet

ja, må slutte den stjelingen :/

Men foreldrene gir meg absolutt ingen penger. Og veninnene mine har et usansynlig høyt forbruk. Men jeg vet jo at det er galt. Så jeg skal klare å stoppe det. men noen tilståelse er jeg nok ikke klar for.

Skrevet

Ingen grunn til at du skal måtte fortelle dem det, så lenge du slutter med det nå. Gjorde det litt jeg også i den alderen.

Et tips til deg; Skaff deg jobb. Trenger ikke å vaere noe mer enn en enkel helgejobb slik at du får litt ekstra lommepenger.

Ellers höres du ut som en normal 16-åring.

Gjest Gjest_Klara_*
Skrevet
Ingen grunn til at du skal måtte fortelle dem det, så lenge du slutter med det nå. Gjorde det litt jeg også i den alderen.

Et tips til deg; Skaff deg jobb. Trenger ikke å vaere noe mer enn en enkel helgejobb slik at du får litt ekstra lommepenger.

Ellers höres du ut som en normal 16-åring.

Synes det er skremmende at man stjeler fra foreldrene når du tjener penger selv.

Hva er det alle pengene går til?

Skrevet

Du er 16 og lærer fortsatt hva livet har å by på. At du har stjålet fra dine foreldre, uavhengig om du har jobb eller ikke er galt.Om du skal si det til de eller ikke er nesten opp til deg og hvordan du føler det. MEN at du bør stoppe med det erhelt klart,det vil tære mer og mer på samvittigheten din.

Dette med festing er normalt, du begynner å bli eldre og du har egne meninger og utgjør dine egne handlinger. Man kan si at du bare er 16, men om du bruker hodet og er forsiktig så burde du komme deg fint igjennom dette også.

Jeg gjorde også ting i min ungdom som kanskje ikke foreldrene mine hadde likt ihht drikking, men jeg fortalte dem aldri om dette...det har ikke gjort meg til et dårligere menneske,jeg gjorde det bra på skole, brukte hodet og visste hvor mine grenser gikk! Jeg ombringet meg også med gode og ordentlige venner som jeg kunne stole 110% på! Det er vikitg!

bare pass på at du omgåesmed folk du liker og stoler på og som tar vare på deg om noe skulle skje. Ikke gjør noe som du er ukomfertabel med å gjøre. Det er det viktigste. Du har tydeligvis moralen og etikken i bakhodet siden du lagde denne tråden, så fortsett med det!

Du er nok ikke så ulik alle andre 16 åringer, men fint at du tenker over det du har gjort!

Stjelingen derimot...den likte jeg ikke..hehe.Men å innrømme saken er jo første steg mot et bedre deg! :)

Skrevet
Synes det er skremmende at man stjeler fra foreldrene når du tjener penger selv.

Hva er det alle pengene går til?

for det meste mat og klær. vi har ikke noe særlig sunt kosthold hjemme, og jeg slanker meg litt, og har ikke råd til den dyre sunne maten siden jeg nå spare noen av jobb pengene.

Skrevet

Bortsett fra stjeling vil jeg si du er en helt normal 16-åring. Hvorfor stjele penger fra foreldrene dine når du har jobb og tjener egne penger? Jeg fikk heller aldri noe særlig penger hjemme da jeg var 16 år. Foreldrene mine kjøpte heller ikke klær til meg utenom jul/bursdager da jeg begynte å tjene egne penger. Synes det er helt i orden jeg. Du begynner faktisk å bli voksen, og må begynne å ta ansvar for deg selv.

Gjest Gjest_Klara_*
Skrevet
for det meste mat og klær. vi har ikke noe særlig sunt kosthold hjemme, og jeg slanker meg litt, og har ikke råd til den dyre sunne maten siden jeg nå spare noen av jobb pengene.

Du bør spise den maten du får hjemme - helt til du har råd til kjøpe din egen mat og ikke må stjele penger av foreldrene dine.

Er selv mor til 2 tenåringer som slett ikke er noen englebarn - men de har ihvertfall aldri stjålet fra meg.

Gjest Gjest_søta_*
Skrevet
Du bør spise den maten du får hjemme - helt til du har råd til kjøpe din egen mat og ikke må stjele penger av foreldrene dine.

Er selv mor til 2 tenåringer som slett ikke er noen englebarn - men de har ihvertfall aldri stjålet fra meg.

Hun bør vel ikke spise den maten de servere hjemme hvis hun ikke synes den er sunn nok?

Til TS: Du virker som en oppegående jente. Så lenge kostholdet til familien din ikke er sunt (og dette ikke er noe anorektisk-bare-spise-salat-tull) synes jeg det er smart at du er opptatt av ditt kosthold. Men ikke slank deg. Spis sunt og ta deg en løpetur. Det lureste vil jo være å få foreldrene dine til å handle den sunne maten til deg, så slipper du å bruke penger på det:) Bli med dem i butikken og fyll opp handlevogna med grønnsaker.

16-åringer fester og forteller ikke foreldrene sine alt. Jeg var også englebarnet med godekarakter, men var også på fest og moro og ulovligheter. Det viktigste du skal passe på er at ting ikke kommer ut av kontroll (ingen ulovlige hjemmefester) og at du ikke lar deg utnytte av dårlige venner generelt. Bli heller ikke så drita at noen kan utnytte deg på andre måter. Ha alltid respekt for deg selv!

Gjest Gjest_Klara_*
Skrevet
Hun bør vel ikke spise den maten de servere hjemme hvis hun ikke synes den er sunn nok?

Til TS: Du virker som en oppegående jente. Så lenge kostholdet til familien din ikke er sunt (og dette ikke er noe anorektisk-bare-spise-salat-tull) synes jeg det er smart at du er opptatt av ditt kosthold. Men ikke slank deg. Spis sunt og ta deg en løpetur. Det lureste vil jo være å få foreldrene dine til å handle den sunne maten til deg, så slipper du å bruke penger på det:) Bli med dem i butikken og fyll opp handlevogna med grønnsaker.

16-åringer fester og forteller ikke foreldrene sine alt. Jeg var også englebarnet med godekarakter, men var også på fest og moro og ulovligheter. Det viktigste du skal passe på er at ting ikke kommer ut av kontroll (ingen ulovlige hjemmefester) og at du ikke lar deg utnytte av dårlige venner generelt. Bli heller ikke så drita at noen kan utnytte deg på andre måter. Ha alltid respekt for deg selv!

Ok - så du synes det er helt greit å stjele penger fra foreldrene så lenge de går til sunn mat og klær?

Det er det dummeste jeg har hørt.

Kanskje foreldrene ikke har råd til å kjøpe sunn mat til hele familien? Det koster masse penger å kjøpe sunn og økologisk mat - det vet alle som må brødfø en hel familie.

Om en av ungene stjeler av lasset så fører det bare til enda verre for de andre - enda mindre penger å bruke på fellesskapet.

Ihvertfall glad jeg slipper det hjemme hos meg. For meg er stjeling akkurat like stygt og feil samme hva pengene går til.

Gjest Purple Haze
Skrevet

Tenker at jenta har fått nok kjeft om stjeling her nå, og har tatt poenget.

Så lenge du ikke fortsetter med det, så får du heller ta den kritikken du har fått her.

Som tenåringsmamma vil jeg også si, at det er mange ting vi foreldre skjønner at barna våre gjør, uten at dere forteller oss det. Jeg skjønner f.eks at min 17-åring har drukket, uten at han har fortalt meg det.

Jeg har også vært 17, og kan alle løgnene og bortforklaringene.

Skrevet

Du høres akuratt ut som meg når jeg var 16 år *mimre tilbake*. Husker jeg også tok penger fra foreldrene mine innimellom, men som deg fikk jeg fryktelig dårlig samvittighet og sluttet ganske fort.

Jeg festa også endel i den alderen, men syns nå jeg har klart meg ganske bra alikevel nå noen år senere.

Husker at jeg heller ikke ville dra med foreldrene mine på ferie eller være sammen med dem i helger osv. Men i år var jeg med de to uker til syden etter mitt ønske. Hehe. Skal også en uke på hyttetur med svigerforeldrene mine. Så det at du ikke tilbringer så mye tid med familien din er tok helt normalt og vil nok forandre seg igjen når du blir litt eldre.

Så mitt tips er å kose deg masse i ungdomstiden, men prøv å hold bena planta på jorda så går det veldig bra :)

Skrevet
[...] Men sannheten er at jeg har vært på mange fester, har drukket meg fullstendig drita. Men dette er ikke det verste, jeg har stjelt fra både moren og faren min, det er bare snakk om noen hundrelapper nå og da, men like vel.

[...]

uff, nå høres jeg ut som en forferdelig person :( Men jeg gjør aldri noe slemt mot noen med vilje, jeg tenker alltid på andre før meg selv (hvertfall venner), [...]

Stjeler du, og drikker du deg dritings i søvne?

Stjelingen må du bare kutte ut med en gang. Resten hører med til å ikke være et perfekt menneske.

Når du snakker om skralt kosthold hjemme, slår det meg at det skal litt til å mette alle de sultne munnene, og at ditt bidrag ikke gjør det enklere. Må du spise sunnere enn de andre, får du ta av de råvarene som du kan bruke, og sponse merkostnaden selv, eller å påvirke menyene.

Drikker du deg dritings, er dette noe som i første omgang vil ramme deg selv, hvis det medfører at du gjør noe dumt eller skader deg. Det er trist for dine foreldre, selvsagt. Men, det er du som må leve konsekvensene.

Det er ikke at du er ulydig og egenrådig, som skuffer dine foreldre - egentlig. Men, at de mislyktes i foreldrerollen. Foreldrenes oppgave er jo å oppdra avkommet slik at ungene er i stand til å takle voksenverdenen. Du er ikke helt der ennå. Men at du er kommet godt i gang med tankeprossessen, er et steg i riktig retning.

Slutt å stjele, og ta resten etterhvert. Og vurder venninner like kritisk som kjæresteemner. Mange er interessante, morsomme og spennende å være med, men er ikke automatisk de som vil ditt beste, for det.

Gjest Gjest_jente 16_*
Skrevet

Jeg skjønner virkelig at det med stjeling er veldig galt, og jeg har ikke gjort det på en stund, og har lovet meg selv at det aldri skal gjenta seg, sliter med dårlig samvittighet for det meste, og vet at jeg fortjener det.

Jeg tror den stjelingen startet med at jeg ikke ønsket å være "den perfekte" ungen som jeg var en stund. Og jeg er en person som aldri blir sint eller sier ifra, og da følte jeg liksom at jeg fikk "gjort opp" for det ved å stjele. Vet det høres teit ut men ..

Foreldrene mine tjener godt begge to, så vi har ihvertfall nok penger til å mate familien. Jeg kan si at jeg har hatt tendenser til bulimi, og for å forhindre tilbakefall er det veldig viktig at jeg spiser mat som ikke er så usunn at jeg får dårlig samvittighet. Men jeg vil si jeg er frisk nå, for jeg skjønner at kroppen må ha mat for å fungere og slikt..

Jeg har begynt å bli veldig deprimert i det siste, tror det kan være fordi jeg har så dårlig samvittighet. Og jeg gråter bare jeg gjør den minste feil, som å glemme å rydde inn en asjett etter middag. Og jeg vet at jeg har veldig flotte foreldre, likevel lyver jeg nesten om alt jeg gjør.

Jeg vil egentlig ikke dra på de festene som venninnene mine tar meg med på. Vi drar ofte til hus hvor de som er der har røyka hasj/ + voldelige personer. Har vært vitne til folk som har blitt truet med kvin og lignende...

Men jeg tør ikke si ifra at jeg heller vil finne på noe annet, for de vil ikke forstå..

Skrevet
Stjeler du, og drikker du deg dritings i søvne?

Stjelingen må du bare kutte ut med en gang. Resten hører med til å ikke være et perfekt menneske.

.

uff, du har rett, jeg er ikke noen bra person..

men er glad for tilbakemeldinger, trenger å skjønne konsekvensene av det jeg har gjort..

Skrevet

Når jeg sier "slutt å stjele", så er det fordi dette er en av tingene som kan skade deg mest. Det er altfor lett å senke terskelen for hva du selv er villig til å akseptere av deg selv. Så du bør være livredd for at dette blir en etablert vane.

Bortsett fra akkurat det, så er det fakrisk ingen konkurranse i å være "flink datter". Perfekt blir du ikke uansett hvor hardt du prøver. Ingen blir det. Bare så synd at du ikke kommer til å skjønne det før du nærmer deg førti :gjeiper:

Det skal litt av en ryggrad til for å motstå gruppepress fra venninner. Særlig når du er i en alder hvor hver fiber i kroppen din higer etter å bli sosialt akseptert. Skal temmelig mye guts til å våge å skille seg ut da. Spiseforstyrrelser kan jo peke på at du har en meget stor trang til å bli akseptert. Men pass deg for å bli venninnenes slavetispe. Sett dine egne grenser for deg selv.

Jeg er ikke blant de som synes det er en kardinalsynd om ungdom fester litt. Mener det må til, for å lære litt om seg selv. Du har jo ikke ansvaret for hva de andre gjør. Men du har det fulle ansvaret for hva du selv gjør, selv om du ikke er alene om å gjøre det.

Å si at du ikke gjør noe med vilje, blir feil. For det er nettopp med vilje du gjør alt du gjør. Og det meste vi gjør får konsekvenser for noen, på godt eller vondt.

Du blir ikke mindre datter av å glemme å sette på plass en askjett, eller drikke deg full. Og de er nok uansett like glad i deg, også om du en dag skulle være kranglete eller fyllagravid. Det er ingen popularitetskonkurranse. Men foreldre ønsker å se at datteren vil greie seg i tilværelsen. Og ved å gjøre for mye dumt, vil de selvsagt få litt panikk, fordi du er praktisk talt voksen, og de får det plutselig veldig travelt med å "oppdra" deg på de områdene de føler at de feilet.

Bare noen strøtanker.

Skrevet

jeg har vært akkurat som du :P og har også venninner som var likens...jeg tok også litt småpenger nå og da, aldri så mye som 100 lapper da. det hadde jeg ikke samvittighet til egentlig!

Skrevet

men hva skal jeg gjøre med at jeg har stjelt, kanskje jeg bare kan legge tilbake pengene i lommeboka deres? Er ikke helt sikker på hvor mye jeg har tatt :S

Men om jeg gir tilbake for eksempel 1000 kr. vil det da gjøre opp for det jeg har tatt, selv om jeg ikke innrømmer det?

Og såklart at jeg ALDRI hele mitt liv gjør dette igjen,...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...