Gjest Gjest_hei_* Skrevet 17. juli 2009 #1 Skrevet 17. juli 2009 Hvis en jente oppdager at hun er gravid seint, i uke 11. Går utfra at det tar noen dager fra man oppsøker lege til man får time på sykehus for abort. Hvis denne perioden overstiger 12 uker må man da søke? Er det vanskelig å få søknaden innvilget?? Dette gjelder en 16 år gammel jente
Haris Pilton Skrevet 17. juli 2009 #3 Skrevet 17. juli 2009 Ingen som vet?? Noen må vente ei uke og to før de kommer til sykehuset, mulig det tar mindre tid når man er så langt på vei og det haster. Og ja, man må søke dersom det er mer enn 12 uker og da må det være en tungtveiende grunn.
Gjest Gjest_Ava_* Skrevet 17. juli 2009 #4 Skrevet 17. juli 2009 På noen sykehus kan man ringe direkte til gynekologisk avd. og få time ganske kjapt, spesielt hvis du tror du er i uke 11. Ring fastlegen først. Har h*n ferie så ring direkte til gyn.avd på det nærmeste sykehuset. Det er ikke lett å få innvilget abort etter uke 12.
Haris Pilton Skrevet 17. juli 2009 #5 Skrevet 17. juli 2009 På noen sykehus kan man ringe direkte til gynekologisk avd. og få time ganske kjapt, spesielt hvis du tror du er i uke 11. Ring fastlegen først. Har h*n ferie så ring direkte til gyn.avd på det nærmeste sykehuset. Det er ikke lett å få innvilget abort etter uke 12. Ja, stemmer det. Man kan få øyeblikkelig hjelp-time direkte på sykehuset.
Gjest SmallTalk Skrevet 17. juli 2009 #6 Skrevet 17. juli 2009 På noen sykehus kan man ringe direkte til gynekologisk avd. og få time ganske kjapt, spesielt hvis du tror du er i uke 11. Ring fastlegen først. Har h*n ferie så ring direkte til gyn.avd på det nærmeste sykehuset. Det er ikke lett å få innvilget abort etter uke 12. Dette varierer fra sykehus til sykehus. Noen steder innvilges det nesten ikke noen aborter etter uke 12, andre steder får nesten alle gjennomslag. Uansett, så har jeg store problemer med å se for meg en lege nekte en 16 år gammel jente abort med begrunnelse i at det er etter uke 12. Med mindre det er snakk om et lokalsykehus midt på tykkeste bibelbeltet.
Cæmis Skrevet 17. juli 2009 #7 Skrevet 17. juli 2009 Søknad om abort behandles raskt om det er uke 12 eller over. Noe vanskelig er det åfå igjennom. Leste at i 2003 var det over 600 somsøkte om abort etter uke 12, og bare 7 fikk det immvilget. Vet ikke om hvordan det er i dag. Mulig de ser på alder hos jenta siden hun bare er 16.
Gjest ts Skrevet 17. juli 2009 #8 Skrevet 17. juli 2009 Jenta har vist det hele tiden at hun var gravid men har fortrengt det, barnefaren vil ha barnet han er mye eldre og har dårlig innflytelse. Nå er hun 11 uker på vei +/-, tar de ul for å finne ut av dette? Avgjørelsen må taes i løpet av helgen i følge lege, men ingen undersøkelser er gjort!
Gjest Glør Skrevet 17. juli 2009 #9 Skrevet 17. juli 2009 Det er ikke lett å få innvilget abort etter uke 12. De fleste steder i Norge får nesten alle som søker innvilget inntil uke 16. Men bor man på sør- eller vestlandet er det litt vanskeligere. Ung alder er nok ett godt argument for. Tror Cæmis har feil tall, dette er hva jeg fant for 2003: 97 prosent av de om lag 14.000 abortene som hvert år foretas her i landet blir gjennomført før tolvte svangerskapsuke. I fjor kom det inn 641 søknader om abort etter tolvte uke, 510 fikk søknaden innvilget. http://www.dagbladet.no/nyheter/2004/09/28...html?1096392192
Cæmis Skrevet 17. juli 2009 #10 Skrevet 17. juli 2009 Lege vil nok ta ul vil jeg tro, kanskje ta en gynokologisk undersøkelse. Siden det haster burde jenta bli undersøkt så fort som mulig så legen tar nok dette ila helgen som du sier. Hun får sikkert dvar på om hun er innvilget abort (om hun er over fristen på 12 uker) ila et par dager vil jeg tro.
Cæmis Skrevet 17. juli 2009 #11 Skrevet 17. juli 2009 Tror Cæmis har feil tall, dette er hva jeg fant for 2003: http://www.dagbladet.no/nyheter/2004/09/28...html?1096392192 Ja, beklager...leste fort og blingset litt på setningen...ser nå at bare 7 blir innnvilget ETTER primær søknad...noe som da gir et helt annet reellt tall for denne saken...takker! "I 2003 ble det fremmet 606 søknader om abort etter 12. uke, hvorav 43 (7 %) ble avslått i primærnemnda. Av disse ble 16 trukket tilbake, 7 innvilget og 20 avslått i klagenemnd" http://www.dagbladet.no/kultur/2005/04/29/430178.html
Noli Skrevet 17. juli 2009 #12 Skrevet 17. juli 2009 Det blir tatt UL for å sjekke hvor langt man er på vei, blandt annet for å sikre at man ikke lyver seg nedover i antall uker.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 17. juli 2009 #13 Skrevet 17. juli 2009 jeg har faktisk vært gjennom den prosessen selv.. dro ikke til legen før jeg var 15 uker på vei.. visste det vel egentlig, men var i "koma" og klarte ikke å innse det! Jeg fikk veldig fort hjelp og ble sent til evaluering hos en rådgiver som videre ga en anbefaling til et råd som tok beslutningen. det var noe av det jævligste jeg har gjort for å si det sånn.. og da snakker jeg om hele prosessen var start til ende!! Jeg fikk innvilget aborten som ble gjort i ca. uke 17 med grunnlag i at jeg hadde drukket en del sånn at barnet mest sannsynligvis hadde tatt skade av det og faktum av at jeg var meget deprimert og ikke var i stand til å ta meg av noen. så ja det kan gå "rette" veien og hjelpen kommer fort. når det er sagt er det en veldig tøff opplevelse og skulle personen være usikker på hva hun ønsker må hun virkelig tenke seg om da en abort i så sen tid egentlig innebærer en fødsel samt andre psykiske dilemaer!!
Gjest ts Skrevet 17. juli 2009 #14 Skrevet 17. juli 2009 Jeg takker for svar. Jeg håper vi er innenfor grensene så vi ikke forverrer en prosess ytterliggere for henne. Jeg vet at dette er tøft og jeg skal støtte henne på veien mot valget og etter valget er tatt uansett utfall. Takk for hjelp fra dere med nytig informasjon
Gjest Vampen Skrevet 17. juli 2009 #15 Skrevet 17. juli 2009 Som flere her har skrevet, ring direkte til gyn avdeling på nærmeste sykehuset. Om du forklarer om at det er 11-12 uker på vei, så vil de nok sansynligvis sette opp en time ganske raskt. Hadde jeg vært deg hadde jeg ringt allerede i morgen, sånn at de kan sjekke hvor langt hun er på vei så fort som mulig. Om dere vet det sikkert er det lettere å finne ut av den videre veien. Lykke til.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå