Gjest Gjest Skrevet 17. juli 2009 #1 Skrevet 17. juli 2009 Jeg har veldig slitte tenner. Det finnes ikke lengre emalje, fortennene mine begynner å bli gjennomsiktige(er allerede gjennomsiktige nederst). Det er kommet hakk i fortennene, og det virker som at det har knekt biter av. Jekslene mine har fått dype groper, og spisse kanter. Det ser ut som at jeg har mistet en fylling i de nederste hjørnetennene, men jeg har aldri hatt en fylling der... Det jeg lurer på er hva jeg kan gjøre med tennene mine? Jeg er for tiden student og dessverre er dette et resultat av en spiseforstyrrelse, bulimi, som jeg har hatt i tre år(men ikke nå lengre). Jeg var aldri til lege for å snakke om spiseforstyrrelsen, ikke engang foreldrene mine har visst om dette... Nå sitter jeg her å gråter, for tennene mine som en gang var så sterke og fine, er iferd med å gå i oppløsning... Jeg husker i konfirmasjonen min hvor alle fortalte meg hvor heldig jeg var som hadde et så fint smil og fine, hvite tenner... Det er som at det aldri har skjedd og jeg er så utrolig lei meg. Tannlegene jeg har vært hos de siste årene har ikke sagt noe om tennene, men det skal sies at de ikke har hatt et særlig godt rykte på seg til å være gode tannleger. Jeg bare håper at noen kan komme med råd og muligheter jeg kan benytte meg av, for dette er virkelig deprimerende:( Er det mulig å gjøre noe med tennene mine? Hva må gjøres? Jeg må vel ikke trekke dem? Vil ikke ende opp som tannløs som 21-åring akkurat... På forhånd takk for svar...
Gjest lille_kvinne Skrevet 17. juli 2009 #2 Skrevet 17. juli 2009 Det første jeg vil råde deg til er å snakke med fastlegen din. Få en "bekreftelse" på at du har slitt med bulemi og du vil få et brev du skal levere til tannlegen din som gjør at nav dekker regningen du vil få når du kommer igang med tann behandlingen. Lykke til
Gjest Gjest Skrevet 17. juli 2009 #3 Skrevet 17. juli 2009 Takk for svar! Men vil det gå an å fikse? Er det mulig tror du? Jeg vil ikke sitte igjen tannløs:(
Gjest lille_kvinne Skrevet 17. juli 2009 #4 Skrevet 17. juli 2009 Om det ikke gikk ann å fikse ville hele verdens bulimikere gå tannløse. Så ja, det går nok ann og fikse. Hvor lang tid det tar og hvordan det ser ut etterpå kan jeg ikke si noe om. Men nå kan man jo gjøre omtrent hva som helst hos tannlegen, hvis du ser på disse skjønnhetprogrammene på tvn feks. Folk med tre tenner sitter igjen med en full perlerad! Men gå til legen, dette kommer til å bli dyrt og pga sykdommen din (noe bulimi er) så skal du få dette dekket, om ikke alt så hvertfall mesteparten!
Gjest Gjest Skrevet 17. juli 2009 #5 Skrevet 17. juli 2009 Om det ikke gikk ann å fikse ville hele verdens bulimikere gå tannløse. Så ja, det går nok ann og fikse. Hvor lang tid det tar og hvordan det ser ut etterpå kan jeg ikke si noe om. Men nå kan man jo gjøre omtrent hva som helst hos tannlegen, hvis du ser på disse skjønnhetprogrammene på tvn feks. Folk med tre tenner sitter igjen med en full perlerad! Men gå til legen, dette kommer til å bli dyrt og pga sykdommen din (noe bulimi er) så skal du få dette dekket, om ikke alt så hvertfall mesteparten! Dekket eller ikke så er det jo min egen feil, så forventer ingenting. Bare håper at det går an å gjøre det slik at det ser mest mulig naturlig ut. Tusen takk for svar, og du har helt rett. Har sett disse tilfellene på tv og det er utrolig hva de får til. Ha en fin kveld videre:)
Gjest lille_kvinne Skrevet 17. juli 2009 #6 Skrevet 17. juli 2009 Du har en sykdom så du får det dekket. Det er ikke din feil at du er syk, du må ikke finne på å tenke på den måten! Bulimi er en sykdom som vil være med deg for resten av livet, man lærer bare måter og leve med det. Og du har like mye rett til hjelp for å fikse din sykdom og dens bivirkninger som de med andre sykdommer. Lykke til Hilsen en som også har bulimi
vimse Skrevet 17. juli 2009 #7 Skrevet 17. juli 2009 Jeg vil bare si at det ikke er bare bare å få refundert fra NAV i forhold til tannlegeutgifter, det er fortrinnsvis definerte tannkjøttsykdommer som gir klare rettigheter til refusjon. Når det er sagt så synes jeg du skal prøve! Har du gått til psykolog/psykiater eller lignende så anbefaler jeg deg at du ber legen om en henvisning dit for spesialistuttalelse
Gjest lille_kvinne Skrevet 17. juli 2009 #8 Skrevet 17. juli 2009 Jeg vil bare si at det ikke er bare bare å få refundert fra NAV i forhold til tannlegeutgifter, det er fortrinnsvis definerte tannkjøttsykdommer som gir klare rettigheter til refusjon. Det kommer jo litt ann på skaden, sykdommen og hvor man bor vil jeg tro. Selv ble det omtrent hevet på meg at nav skulle betale, var ikke snakk om noe annet.
Gjest Gjest Skrevet 17. juli 2009 #10 Skrevet 17. juli 2009 Jeg vil bare si at det ikke er bare bare å få refundert fra NAV i forhold til tannlegeutgifter, det er fortrinnsvis definerte tannkjøttsykdommer som gir klare rettigheter til refusjon. Når det er sagt så synes jeg du skal prøve! Har du gått til psykolog/psykiater eller lignende så anbefaler jeg deg at du ber legen om en henvisning dit for spesialistuttalelse Jeg har vært hos psykolog, men det var i forbindelse med et overgrep, og uansett hvor mye jeg prøvde å få frem hvor dårlig selvbilde jeg har slitt med ved siden av alt som har skjedd, fikk jeg bare "men du som er så flott, jeg kan ikke forstå hvorfor du sier sånt?"... Det skal sies at hun var under utdanning da, men var henne jeg ble henvist til av legen min. Det er dessuten rundt 3 år siden jeg gjorde noe "aktivt". Etter det ble det bare en gang innimellom, hvis jeg overspiste og ble kvalm. Jeg tror heller ikke det er bare bare å få noe gjennom hos NAV, men skitt au... Jeg må jo bare prøve, hvis ikke noe blir gjort blir det verre. Har noen sparepenger da, men de skulle gå til leilighet neste sommer... Man kan ikke få i både pose og sekk altså! Huff:P Det er ihvertfall godt å få svar på det jeg lurer på.
Gjest lille_kvinne Skrevet 17. juli 2009 #11 Skrevet 17. juli 2009 Det er en grunn til at jeg skrev fortrinnsvis Joda, det ble bare så negativt til en som alt ikke følte seg verdig til å prøve å få noe dekket
vimse Skrevet 17. juli 2009 #12 Skrevet 17. juli 2009 Det er ikke snakk om å være negativ, men det er snakk om å fortelle litt om hvordan det faktisk kan være Og i de fleste tilfeller er det ønskelig med en spesialistuttalelse, og det vil jo være lettere å ha det meste klart på forhånd i stedet for ørten runder saksbehandling med NAV som kan ta tid
Gjest Tannlege Skrevet 17. juli 2009 #13 Skrevet 17. juli 2009 Hei. Det høres ut som du har omfattende errosjonskader, hvilket fører til et estetisk og funksjonelt behandlingsbehov. Regner med du sliter med ising i tennene dine også. Det fu beskriver er klassiske tegn på grav erosjon. For det første er det viktig at du tar tak i dette selv, for å unngå videre utvikling. Unngå sur mat og drikke (frukt, juice, brus, etc). Ikke puss tennene rett etter måltider. Benytt en skånsom børsteteknikk, benytt soft eller ultrasoft tannbørste, osv. Førstevalget for behandling her er fyllingsterapi, i svært alvorlige tilfeller kan protetisk behandling være aktuelt, men jeg vil tro fyllinger er aktuelt her. Hvis syreskadene er så alvorlige som du sier, er du berettiget støtte fra NAV. Problemet er at NAV krever minst ett års observasjonstid, dermed må du enten ha dokumentert påvisning av errosjon i tidligere tannlegejournal (hør med den forrige tannlegen din om journalutskrift). Ellers må du ta kontkt med ny tannlege, som kan dokumentere dette snarest, og dermed vil du få støtte om ett år. Alternativt kan være en legeerklæring på spiseforstyrrelser tidligere år. Uansett er det viktigste ditt eget arbeid her. for å forhindre videre utvikling av syreskadene. Ta kontakt med en tannlege, han/hun vil nok se at du har erosjonskader. Evt kan du bemerke det. Du trenger ikke fortelle om din spiseforstyrrelse. Sammen kan dere bli enige om et behandlingsopplegg. Muligens legge fyllinger i de kraftigste skadene nå, og vente til du får økomomisk støtte for å ta de skadene som ikke er akutte nå (mtp smerter)
yoga Skrevet 17. juli 2009 #14 Skrevet 17. juli 2009 Hei Jeg kjenner noen jenter som har ødelagt tennene sine, som deg, nettopp pga bulimi. Alle sammen har fått dekket tannlegeregningen av Nav (kanskje snakk om litt etterbetaling pga lang behandlingstid), og alle sammen har fått god hjelp hos tannlegen, og har enten fått reparert skadene, eller fått nye tenner. De ble veldig fornøyd med det endelige resultatet!! Men som det er skrevet over så trengs det nok god egeninnsats fra din side, så jeg ville begynt å forhøre meg så fort som mulig. Lykke til.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå