Gå til innhold

Homoparaden i Sverige


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Zirine

Jeg satt nettopp å så på nyhetene, om den homoparaden i Sverige. Det som overrasker meg er at disse homsene/lesbiske som deltar går/danser halvnakne nedover gatene, s/m inspirert, halvnakne ... påkledning, oppførsel - alt hentyder til sex.

Man skulle tro denne paraden var lagt av homo-wannabe's, jeg, mener de fleste som virkelig er homofile ville da laget en parade som viste at homofile og lesbiske er som oss, helt vanlige folk. Det eneste som er spesielt er at de blir glad i en av samme kjønn. Legning handler ikke nødvendigvis om sex, men om kjærlighet.

Nei, den der paraden forsto jeg ikke ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Den paraden gir dem lov til å være seg selv, om de vil fremheve seg som oss andre, eller som litt bisarre så er det den dagen de gjør det på.

Dette er en dag i året noe slikt hender, og det er som karnevalet i Rio, der mange danser ned over gatene halvnakne, verre er det ikke :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zirine

Men jeg skjønner ikke hvorfor de arrangerer en parade som bygger opp under fordommene om at homofili dreier seg om sex. Jeg har ikke problem med homofili, men dette kan da umulig gagne saken deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg tror ikke de bare ser på dette som noe som skal gagne saken deres lengre, for denne paraden har de hatt i mange år nå, og i begynnelsen var det veldig konservativt, men etter som årene har gått har det blitt mer og mer som et karneval for denne gruppen.

Jeg forstår hva du mener, men er det slik de velger å fremheve seg selv, er det ikke noe en kan gjøre noe med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Skjønner poenget ditt Zirine, og har ofte tenkt samme tanke selv.

Men - jeg synes egentlig dette er litt tøft også.

Er man egentlig akseptert dersom man må presse seg inn i en rolle "som alle andre" - og leke "normal" når man ikke føler seg slik?

Veien blir kanskje lengre å gå, men når man først har kommet frem....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det fantes det, men den døde ut av seg selv. Karnevalet i Oslo på midten av 80-tallet var et morskomt innslag i bybildet.

Ellers synes jeg disse paradene er flotte, jeg. Litt moro og ironi er absolutt på sin plass. I paraden tar de jo nettopp fram homosteriotypiene og rendyrker dem og rekker litt tunge til oss streite som mener vi vet hva det vil si å være homo.

Og de lager debatt ved å ironisere så tydelig over det "vanlige" homobildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zirine
Er man egentlig akseptert dersom man må presse seg inn i en rolle "som alle andre" - og leke "normal" når man ikke føler seg slik?

Veien blir kanskje lengre å gå, men når man først har kommet frem....

Presse seg inn i en rolle?

De føler seg ikke normal?

Det der tror jeg du må begrunne litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dr Zoidberg
Det fantes det, men den døde ut av seg selv. Karnevalet i Oslo på midten av 80-tallet var et morskomt innslag i bybildet.

Ellers synes jeg disse paradene er flotte, jeg. Litt moro og ironi er absolutt på sin plass. I paraden tar de jo nettopp fram homosteriotypiene og rendyrker dem og rekker litt tunge til oss streite som mener vi vet hva det vil si å være homo.

Og de lager debatt ved å ironisere så tydelig over det "vanlige" homobildet.

Vi får starte en ny en, sånn KG-parade. :D

Helt enig med deg, synes det er gøy at de tør filleriste litt i de gamle, støvete stereotype bildene man har av temaet homoseksuelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zirine
Hvorfor finnes det ingen slik parade for oss som er hetero da? DET hadde vært noe! :D

Jo, men det var jo en for noen uker siden i Oslo. Ikke bare for hetero, men for alle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dr Zoidberg

Jo, men det var jo en for noen uker siden i Oslo. Ikke bare for hetero, men for alle :)

Ja, i Oslo, ja! :P Eg e i Bærghen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Presse seg inn i en rolle?

De føler seg ikke normal?

Det der tror jeg du må begrunne litt.

Begrunner gjerne.

Presse seg inn i en rolle: dersom du har mest lyst til å freake ut litt, men føler du heller bør oppføre deg "anstendig" for å få respekt - det kaller jeg å måtte presse seg inn i en rolle.

Skjønner du?

Normal: norm. Det normale = flertallet. Ergo er ikke homofili normen.

Ikke i negativ betydning med andre ord, men helt nøytralt.

Det som ikke er norm, er unorm(alt).

Fikk du noe mer ut av det nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Zirine

Jo.

Men fordommene eksisterer fortsatt i høyeste grad i samfunnet vårt, når det kommer til homofili. Den største grunnen til at folk er så homofobe er fordi de kan ikke utstå det indre synet nemlig at menn knuller menn. Og når de ser to homofile menn som kysser hverandre, så ser de egentlig to menn som knuller. Og det er det "normalbegrepet" som homofile forholder seg til og som fortsatt dominerer i samfunnet vårt - det dreier seg om sex.

Vi her inne vet at homofili dreier seg om kjærlighet, ikke mange gjør det - det er et langt lerret å bleke her for de homofile. Derfor kan jeg ikke forstå hvorfor de velger å lage en parade som forsterker de negative fordommene mange folk har.

Men ok, vi er uenige her. Greit nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jepp.

Skjønner hva du mener, men synes altså at det er en OK måte å gjøre det på.

Men, det forutsetter selvsagt at de er klar over hva de gjør, og hvilken effekt det vil ha på andre folk.

Det nytter ikke å ha homoparade og ta den helt ut den ene dagen, for å miste all selvironi og objektivitet den neste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det er ihvertfall bra at du ikke blir like irritert over

homoparaden som nynazistene i stockholm, som synes

det var så provoserende at de kastet stein og flasker på

bla. barn som deltok.

Skjønner ellers ikke hvorfor noen gidder å bry seg om

hva voksne mennesker gjør for å ha det gøy og feire seg selv.Er det andre ting som plager deg?Jazzdamene isom går i tog under

Oslo jazzfestival med paraplyer?De er jo ganske stereotype da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Zirine

Nå skal vi holde tingene fra hverandre, gjesten min.

Jeg har ikke problem med homoparaden i den forstand at jeg ligger våken om nettene og har satt meg på liste til psykolog, men jeg tenkte at i og med at jeg nå likevel er på en diskusjonsgruppe så kunne jeg lufte mine tanker, samt stille noen spørsmål.

Jeg vet ikke, men hva bruker dere å gjøre på diskusjonsforum der hvor du kommer fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...