Gå til innhold

Er det slik det skal være?


Gjest Lea

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp snakket med en bekjent av familien. Han er tidligere narkomat, men har visst vært stofffri en stund.

Det som irriterer meg er at denne mannen nå får alt opp i fanget. Han har fått egen leilighet og eier denne. Men sosialen betaler husleien/avdragene for ham.

Det er ikke interessant for ham å komme ut i jobb. Han har like mye å rutte med som de fleste andre.

Hvorfor i alle dager skal jeg betale masse skatt og ha to jobber for å få endene til å møtes, når andre slipper unna? Denne personen får faktisk 3 ganger så mye som det jeg betaler i skatt hver måned for å sitte hjemme og klø seg i hodet!

Og det er ikke bare denne personen som har det slik. Det er jo ikke vanskelig å utnytte systemet her i Norge. Ingen sjekker om du f.eks jobber svart, har muligheter for å få jobb m.m.

Greit nok at de som er syke skal ha trygd (hvis de virkelig ER syke). Ingen skal trenge å sulte, men det går vel an å tvinge dem til å jobbe for disse pengene?

Hva med å sette dem til å rydde gatene etter helgen, jobbe som renholdere i kommunen e.l. Da er de sikkert litt mer ivrige på å få seg en skikkelig jobb i stedet.

Noen som er enige eller uenige?

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er enig i at det er for lett å "snylte på systemet".

Men, jeg vil gjerne kommentere en ting jeg reagerer på i innlegget ditt:

Denne narkomane bekjente.

Du sier han har vært stoffri "en stund". Nå vet ikke jeg hvor lenge det er, men det er iallefall veldig greit for andre utenforstående å tenke "hvorfor kan de ikke bare få seg en jobb?".

Dette gjelder ikke bare narkomane selvsagt, men psykiske lidelser generelt. Fysiske handikap er så åpenbart, men det psykiske under overflaten skal også taes hensyn til.

Poenget mitt er at selv om det kan virke som om vedkommende er oppegående, kan det godt være skjulte grunner til at han/hun trenger støtten.

Selv en vaskejobb kan være for mye for enkelte.

Det vet hverken du eller jeg noe om, og bør følgelig ikke bry oss opp i det.

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg er så enig med deg........det er noe feil med hele systemet våres.....

Hilsen meg

som jobber og betaler skatt

...og som sliter for å få endene til å møtes! icon_rolleyes.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å ta med at denne personen er 100% frisk og at han "skryter" av at han ikke trenger å jobbe fordi han FÅR alt han trenger.

Hvis folk ikke kan jobbe pga lidelser bør de jo kunne levere en legeattest på dette.

Vaskejobb er kanskje et dårlig eksempel fordi det er en tung jobb, men tross alt var det bare et eksempel. Det finnes masse jobber som må gjøres og som andre kaster bort tiden med å gjøre.

Det trenger ikke engang være en vanskelig jobb, bare de blir sysselsatt.

Saken gjelder også innvandrere (er ikke rasist) som kommer hit, jobber svart og har kone og 6 barn hjemme. De får også masse støtte økonomisk. De burde i alle fall kunne oppgi inntekten sin.

Det må jo sies at jeg kjenner innvandrerfamilier der mor, far og barn er i arbeid og går på skoler for å bli noe. Disse er veldig fokusert på å jobbe hvitt og å unngå snylting!12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vær glad du er frisk og oppegående til å betale skatten din. Ikke alle har den muligheten.

Har du sett denne utbetalingen til denne personen? Har du sett bevis på at komunen har gitt bort en leilighet og at denne personen står som eier?

Vi har vel en tendens til å mene/tro at de snylter og utnytter.

Vil tro at en som har det slik ikke har vært i arb.livet på en stund, kansje aldri og dertil ikke har allverden i trygd. Det betales skatt av trygd også.

Har sett i tidl og andre debatter at når det gjelder folk som ikke har egen arb.inntekt, men er snyltere som noen mener så skal de settes til å feie gater.

Skal de trygdede som ikke har synlige skader/lyter (snyltere) vises frem med kosting av gater?

Hvorfor skal de ikke kunne ønskes en annen jobb?

hvordan ønsker vi å se dem? i filler i rennesten?

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja jeg har sett beviset. Har vært i leiligheten hans og vet sånn ca hva han har å leve av. Det er snakk om like mye penger som det jeg har å rutte med i alle fall.

Jeg tror at du har misforstått meg litt Em@lie. Jeg mener selvsagt ikke at syke mennesker skal ut og feie gatene. Men de3t er mulig å få et papir på at du er syk, mentalt eller fysisk. Det er ikke engang vanskelig (ja jeg vet at noen har problemer med å få legeattest på dette).

Jeg vil ikke at narkomane som har kommet seg ut av miljøet skal tvinges tilbake. Men det er viktig å få disse ut og i jobb. Ikke lett å få jobb for disse, men de kan da jammen gjøre noe for å motta trygden. bare noen få timer om dagen.

Jeg vil påstå at det er svært enkelt for meg (som er frisk og rask) å gå til en lege og få sykemelding for en lengre periode. Det er rett og slett for lett å få penger.

Jeg vet også at mange som sliter med angst, psykiske og usynlige fysiske lidelser har problemer med å få dette bevist. Men det pleier å gå bra til slutt.

Disse pengene som friske mennesker lurer til seg skulle gått til barn og eldre m.m. ikke til de som sitter på rumpa og gliser fordi de får penger opp i hendene uten å gjøre noe som helst!

Prøv å forstå hvilken type personer jeg mener nå. Ikke kom trekkende med alle som virkelig bør få trygd og sosialstøtte. Jeg er klar over problemene med dette, men det er enkelte (les: mange) som gjør sitt for å ødelegge for disse!

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja alle vet vi vel om noen som sitter på rompa pga noe.

Det jeg prøvde å si, var at vi må ikke være så raske med å kalle folk for snyltere. Vi på utsiden kjenner ikke den hele og fulle sannhet.

Jeg og kjenner en eksnarkoman.Jeg syns det er kjempeflott av henne å komme seg ut av det helvete.

Det var ikke lett. Alle kjente henne kun som den narkomane.

Hun hadde en lang vei å gå med å bevise overfor borgerskapet at dette skulle holde og at de som hjalp henne kunne stole på henne nå.

Men hun kom seg aldri i jobb, uansett hva hun ville. Misbruket hadde ødelagt mye. I tillegg kom angsten og slitet med å bli akseptert på nytt. Hun har vært fri i 20 år snart. Du kan ikke se det på henne i dag, men vi som kjenner henne ser og vet.

vet du hva div.stoffer gjør med kroppen? De er i aller høyeste grad syk når de slutter.

Min bekjent har vært uføretrygdet i mange år nå, men mener du hun er en snylter også?12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg mener ikke at hun er en snylter! Hvis hun er ufør skal hun ha trygd og all ære for å komme seg ut av rushelvetet.

Jeg vet godt hva dette gjør med kroppen og skjønner godt at eksnarkomane ikke kommer seg ut i vanlig arbeid.

Det jeg derimot mener er at de trenger å bli sysselsatt. Ikke med en 8 timers arbeidsdag, men kanskje noe i regi av sosialkontoret, der de kan gjøre NOE noen timer om dagen.

Det jeg reagerer mest på er at personen jeg kjenner får en egen leilighet i SITT navn! Jeg har jobbet og slitt for å komme meg inn på boligmarkedet og så får folk det jeg har slitt for i flere år rett opp i fanget. At sosialen betaler for et rom/ liten leilighet som leies (evt eiers av kommunen) er greit.

I praksis kan denne personen selge leiligheten og tjene penger på den ( dette har han selv bekreftet).

Dette er snakk om en 2-roms leilighet i et populært strøk. En ett-roms hadde vært mer enn nok for denne personen.

Det kunne kanskje være en ide å få eks-narkomane med i arbeidet for å bekjempe narkotika-problemet. De kan stille opp på skoler og fortelle (og da ikke om alt du får gratis etter at du har blitt rusfri) f.eks. Vet ikke i hvilken grad dette blit gjort nå, men jeg husker at jeg lærte mye av et slikt foredrag på barneskolen. Kan ikke gjøres ofte nok synes jeg.

Det er ikke store ting jeg "krever", men noen timer der de faktisk gjør noe annet enn å sitte forran TV (som mitt eksempel gjør).

Jeg kjenner forresten flere som har kommet seg ut av rus-miljøet som jobber minst deltid og som synes at dette er positivt.

Jeg kan ikke si noe om din venninne da jeg ikke kjenner hennes situasjon. Tror ikke at min bekjente er i helt samme situasjon.

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Narkotiske stoffer gjør skader på mennesker som ikke alle vet så mye om. Det betyr at din venn kan ha skader du ikke kjenner til. Det er også sånn i dette samfunnet at psykiske skader fortsatt er forbundet med skam for mnage, og når man har opplevd skammen med å være narkoman, kan det hende at den følelsen kan være utrolig deilig å slippe for en stund. Derfor kan det hende at han rett og slett bare fremhever hvor bra han har det nå, og smører litt tjukt på for kjente. For å vise at han klarer det.

For du har vel ikke bedt om å få se en sykemelding...??

Når det er sagt er systemet slik i Norge at du ikke en gang være med på dugnad i borettslaget ditt mens du hever arbeidsledighetstrygd uten å bli trukket for det. Derfor er det et regnestykke om hvor mye de som ikke jobber, faktisk kan og skal gjøre, før en virkelig jobb ligger i fanget på dem.

Det er mange i "systemet" som gjerne vil gjrøe noe. Som føler seg unyttige og som har en masse å bidra med. De slipper ikke til. For det kreves et stort apparat for å administrere dette, et apparat som man tydeligvis ikke kan tar seg råd til i dette landet.

Feil system? Ja, i noen sammenhenger blir tng helt feil. Om man skal kreve noe av de som mottar? Ja, det synes jeg. Men la de som kjenner hele bakgrunnen og alle aspekter ved en spesiell sak få avgjøre hva det skal være.

Og bruk stemmeretten din!12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personen har selv sagt at han ikke har noen form for sykmelding. Han skryter til og med av sin egen helse. Om han lyver går det være hans sak, han tjener vel neppe noe på å lyve om dette.

Jeg har ingen problemer med å skjønne at hverken denne personen eller andre eks-narkomane ikke kan jobbe.

Har faktisk ganske god kjennskap til skader etter rusmisbruk og det finnes drøssvis med eksempler på hva de ikke kan gjøre. Men de trenger i mange tilfeller å komme seg ut fra hjemmet. Det er en stor sjanse for at man sprekker hvis man føler seg ensom.

MEN dette dreier seg ikke bare om narkomane. Det er mange som garantert ikke har disse skadene som får og får. Er fortsatt ikke rasist, men innvandrere kan leve et liv i sus og du her i Norge uten å jobbe.

Jeg er ikke ute etter de som faktisk ER syke og uføre, men de som ikke er det, men likevel får høye summer å leve for.

Og jeg bruker stemmeretten min.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sikkert du vet alt. Det kan hende h*n smører tjukt på for å vise at h*n klarer seg. Det er ikke alt som synes utenpå.

Det er nok mange som ikke føler seg velkomne inn igjen i samfunnet etter å ha vært ute å kjøre. Det er nok ikke bare "å ta seg" en jobb.

Men jeg er enig i at det er noe i veien med systemet på enkelte områder. Det er derfor vi må engasjere oss og prøve å gjøre noe med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hatt problemer med narkotika eller andre rus midler... men jeg vet hvordan det er å være psykisk syk. Å ikke klare å fungere.. ikke for meg selv, ikke for barna, ikke for noen. Jeg fikk mange beskjeder av velmenende om hva jeg kunne og ikke kunne gjøre.. hvordan jeg burde kommet meg ut og ditt og datt... Og jada.. de hadde sikkert rett.. men jeg klarte ikke engang å sette i gang en vaske maskin. For de som ikke har vært ute for noe slik er det vanskelig å forstå... Ganske sikkert nesten umulig.. Så.. selv om det kan virke som det beste å syselsette folk så kan det være de "friskes" velmenende råd.. det er ikke sikkert den "syke" er enig. For det koster masse mye og mer enn det å komme tilbake til hverdagen igjen etter langt tids "sykdom" enten på den ene eller andre måten. Og kunne noen se på meg at jeg var så syk? Nei.. de kunne ikke det... for jeg er skuespillernes mester... Lyv og bedra.. så ingen vet hvordan jeg har det...

Og at utlendinger kan leve i sus og dus i NOrge... Det må vel være det største makk verket jeg har lest i dag. Vet nesten ikke om jeg skal le eller gråte!! Vi leier ut til en utlending.. og han jobber natt og dag... Hvis han kunne levd i sus og dus uten å gjøre noenting, tro om han kanskje hadde tatt det tilbudet??? jeg kan ikke godta slike løse utsagn om flyktninger og asyl søkere... begrunn utalelsen din heller!!! Det holder ikke med å kjenne den eller den... for noen som lurer systemet vil det ALLTID være.. nordmenn gjør det også. Det er nok flere nordmenn som lurer unna vil jeg tro... for vi kjenner systemet... Det gjør ikke utlendinger automatisk.. for er det noe vi vet er vanskelig, så er det vel nettopp å få de rettighetene vi har krav på!12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner veldig godt hva du mener Lea. Og jeg er enig i det du skriver, dvs jeg kan ikke uttale meg om din bekjent. Men jeg vet at mange som mottar sosialhjelp kunne ha klart å jobbe litt. Tror egentelig at det er til hjelp for mange også. Må da være litt greit å komme seg litt ut blandt andre, og få litt annet og tenke på også.

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at mange av dere har misforstått meg totalt (muligens har jeg forklart meg dårlig). Jeg tar ikke alle under en kam her, men har tatt frem noen eksempler.

Jeg respekterer alles meninger og står fortsatt for det jeg mener om denne saken.

Blir bare så utrolig lei av at enkelte utnytter systemet og sier det rett ut.

Selvfølgelig skal både fyskisk og psykisk syke få trygd og støtte, men jeg vet om utallige eksempler der systemet blir utnyttet. Og i de fleste tilfellene er jeg 110% sikker på at det er friske, men late mennesker det dreier seg om!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Unnskyld, du er 110% sikker på at disse eksemplene dine er friske og bare snyter?

Hvordan kan du begrunne det?

Du er altså smartere, vet bedre enn primærlegen,trygdekontor,rikstrygdeverk og alle andre instanser?

Disse eksemplene dine, de lurte alle sammen.Bare ikke deg?

Ærlig talt, jeg tror det offentlige har en annen begrunnelse enn hva du har.

Si meg er det bare din bekymring for at de ikke skal komme seg ut blant folk som bekymrer deg?

Du skriver at syke/uføre skal få sin trygd og ikke jobbe, men hva mener du egentlig?

Er det bare sykdom som vises? eks. sitter i rullestol?

Vet du hvor mange exsnarkomane, alkoholikere og andre "late" som går på disse samme trygder?

Det er jo den trygden de ender opp med alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er faktisk enig med Lea i at systemet er enkelt å snylte på - og latsabber som ikke gidder å lette på rumpa er ingen tjent med.

Hvem det er, skal vi ikke snakke så høyt om, men litt tiltak rundt dette tror jeg hadde vært svært positivt, både for klientene og skattebetalerne.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, anonym!

Det jeg prøver å formidle er at ALLE som er syke, fysisk eller psykisk skal ha trygd og hjelp UANSETT!

De jeg er 110% sikker på at snylter er bekjente som ikke har vært narkomane eller noe sånt, men som ikke gidder å jobbe!

Var tidligere kjæreste med en av dem. Han gadd ikke å jobbe, fikk dekket husleien av sosialen og levde på dagpenger og sosialstøtte(gutten var 22 år). Kameratene hans hadde tydeligvis lært noe de også for ingen av den jobbet! De festet hver kveld/natt og sov hele dagen.

Er ikke dette å snylte???

Synes kanskje at du burde lesae hele innlegget skikkelig før du angriper på den måten!!

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei dere:-)

Ikke hogg slik på Lea for at hun tar opp det med latsabber og folk som får sosialegoder som egentlig ikke har rett til det.Vi må innse at det er folk og fe har i landet som snylter på sosiale goder.Når min far vokste opp het det fattigkassa,folk vegret seg for å gå dit.De ble sett ned på av andre og i den senere tid byttet de navn til sosialkontor.Da var det ikke så nedverdigne å gå dit.så la oss ta diskusjonen saklig uten krangel da dere icon_smile.gif

Et lite spørsmål til slutt,hvem ville ikke ha snyltet på godene hvis en fikk sjangs?

Jeg er glad jeg klarer jobben med min helseplager og betaler gladlig skatt til det landet jeg bor og lever.icon_wink.gif

hilsen

indianlady icon_biggrin.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der fikk du jammen frem det jeg mente Indianlady!

Det er ikke flaut å gå på sosialen lenger og det blir et problem. Jeg så at det ble litt "stille" etterhvert på denne tråden, så det er mulig at jeg fikk frem hva jeg mente på et eller annet tidspunkt. Det er så håpløst når man ikke får frem det man prøver å forklare.

Jeg skjønner at enkelte føler seg litt "truffet", men dere trenger jo ikke å gå inn i forsvarsposisjon med en gang. Jeg har gang på gang prøvd å få frem noen poenger her: De som er syke skal selvfølgelig få trygd og eksnarkomane skal ikke har fulltidsjobb.

Men det er fælt å se unge mennesker som velger sosialen i stedet for arbeidslivet. For tiden gir man jo opp før man har prøvd.

Det er muligens en forskjell på store byer og mindre steder også. På "bygda" er det forsatt flut å gå på sosialen. Og slik synes jeg at det skal være!!!

Men for all del; jeg ba om deres mening!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...