Hoppetaujenta Skrevet 17. juli 2009 #1 Skrevet 17. juli 2009 Jeg er nemlig på jakt etter en langpannekake (stor eller liten) -oppskrift, som er av det saftige slaget. Vanlige kaker er ganske tørre og har et lag sjokoladeglasur på. Jeg har hatt en oppskrift, men nå er den dønn borte - og jeg skal lage kake på mandag, førstkommende. Kan noen hjelpe her? Det må være rikelig med sjokoladesmak i den, og helst ikke så mye annet, men alikevel være skikkelig "saftig".
Gjest Gjest_Anny_* Skrevet 17. juli 2009 #2 Skrevet 17. juli 2009 Saftigere enn denne får du ikke, og ungene elsker den! SOAKED CHOCOLATE CAKE 400 gram smør 4,5 dl vann 6 ss kakao 9 dl sukker 1 beger rømme (3 dl) 4 egg 2 ts natron 9 dl hvetemel GLASUR 100 gram smør 6 ss melk 5 ss kakao 2 ts vaniljesukker 350 gram melis Sett ovnen på 200 grader. Ha smør, vann og kakao i en stor kjele og varm det opp til smøret er helt smeltet. Rør til en jevn masse. Rør inn sukkeret og pisk inn rømmen. Pisk inn ett og ett egg om gangen, rør så inn mel og natron og rør alt til en fin deig. Ha deigen i en stor papirkledd langpanne og stek den i ca. 30-50 minutter. Ikke la den stå for lenge,- i min ovn er den ferdig etter 30 minutter. Skal være litt våt. Sjekk med en kakenål om den er ferdigstekt. Ta kaken ut av ovnen og prikk den STRAKS med en gaffel over hele kaken så du får masse små hull overalt. Hell over den VARME glasuren (den lages ved å smelte smøret og blande inn det andre og røre alt godt sammen til en glatt glasur) og bre den godt utover. Den vil renne nedi hullene og gjøre kaken bløt. La kaken avkjøles i kjøleskapet til den er HELT kald. Ta den ut og skjær den i pene firkanter.
Hoppetaujenta Skrevet 17. juli 2009 Forfatter #3 Skrevet 17. juli 2009 Tusen, tusen takk for rask løsning! Her skal det printes ut og testes allerede i morgen. Det finnes mange oppskrifter på nett, men det er viktig at den er "utprøvd av kjennere", før jeg prøver slikt. Ps. Snakker vi stor langpanne av det slaget som pleier å følge ovnene når man kjøper dem, eller er det en mindre en du har brukt?
Gjest Gjest Skrevet 17. juli 2009 #4 Skrevet 17. juli 2009 Tusen, tusen takk for rask løsning! Her skal det printes ut og testes allerede i morgen. Det finnes mange oppskrifter på nett, men det er viktig at den er "utprøvd av kjennere", før jeg prøver slikt. Ps. Snakker vi stor langpanne av det slaget som pleier å følge ovnene når man kjøper dem, eller er det en mindre en du har brukt? Denne oppskriften ligger også på detsoteliv.no. Det er en helt vanlig stor langpanne av det slaget som følger med ovnen, ja.
Gjest Gjest_Anny_* Skrevet 17. juli 2009 #5 Skrevet 17. juli 2009 Oppskriften ligger flere steder. Jeg har bakt den mange ganger, og ungene foretrekker denne fremfor vanlig langpannekake. Er jo litt spesiell fremgangsmåte..... Og ja, det er den langpannen som følger med ovnen. Vanligvis liker jeg å pynte langpannekakene, men denne er best med bare kokos oppå glasuren. Lykke til!
Hoppetaujenta Skrevet 22. juli 2009 Forfatter #6 Skrevet 22. juli 2009 Den ER god! :D Funket som bare det. Stor jubel rundt kaffekoppene og hos ungene.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå