Gå til innhold

B-12 og jernmangel

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_solveig_*
Skrevet

Jeg har fått påvist b-12, jernmangel og noen andre mangler som gjør at jeg er fryktelig slapp og svimmel. Har fått mange tabletter for dette og må ta sprøyte i mange uker framover... I tilegg hadde jeg lavt stoffskifte, men det har jeg ikke fått noe for ennå, siden det er førstegangs prøver som har vist dette. Skal tilbake og ta nærmere prøver om det om noen måneder.

Ønsker bare å høre om det er andre som har dette, og hvordan det fungerer for dere i hverdagen? Jeg er for slapp nå til at jeg kan dra på jobb, og gjøre helt vanlige aktiviteter i hverdagen. Jeg håper virkelig av svimmelheten og slappheten går over snart... Er frytelig kjedelig å ha det sånn...

Solveig

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg hadde B-12 og jernmangel når jeg var gravid. Det var fryktelig slitsomt. Jeg brukte omtrent ett år på å få normale verdier. Formen ble bedre etter noen mnd. Men jernlagrene mine tåler veldig lite og blir fort lave enda, det er flere år siden jeg var gravid.

Jeg var aldri sånn før.

Skrevet

Jeg sleit lenge med lave jernverdier. Fikk blant annet aldri lov til å bli blodgiver fordi jeg ikke fikk høy nok prosent...

Ifjor var det virkelig på laveste nivå, med jernlager på 2. Etter det gikk jeg 3 måneder på ganske sterke jerntabletter, og siden har verdiene vært fine.

B-12 mangel tror jeg ikke jeg hadde...

Det eneste jeg merket på formen, var at jeg ble ekstra sliten på treningsturer og fungerte ellers fint i hverdagen. Så jeg tipper det er litt forskjell fra person til person?

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har b12 mangel og jernmangel. Hatt det i mange år..

DEn første måndten tok jeg b12 sprøyte 1 gang i uken. Nå tar jeg hver tredje måndte.. Skulle vel egentlig tatt jern tabletter også, men hater og ta piller ( derfor, fortsatt jernmangel:P)

Det hjelper litt på slappheten og ta b12 sprøyten.. Etter ca 2 måndter kjenner jeg at jeg trenger nytt påfyll.. Funker såder i hverdagen.. Men er mye sliten, men det kommer også av at jeg sliter med psyken.

Gjest Gjest_Solveig_*
Skrevet

Ja, skjønner. Har legen funnet ut årsaken til b-12 mangel? Jeg har lest at det er veldig viktig å finne ut årsaken bak det, at det er like viktig som å få sprøyte og tabletter...

Jeg skal også ta sprøyten hver uke den første måneden og deretter hver tredje måned. Får håpe det hjelper:) I tillegg går jeg på jerntabletter, vitamintilskudd og tabletter for mangel på folinsyre og noen b-vitaminer.. Kjenner jeg ikke er så slapp som jeg var før jeg begynte på behandlingen, men jeg lurer jo veldig fælt på hvorfor jeg har så lave verdier på alt det der...

Skrevet

Både mangel på jern og vitamin B12 kan føre til lav blodprosent.

Det er selvfølgelig viktig å finne ut av hvorfor man mangler jern og B12.

Hos unge kvinner skyldes jernmangel oftest menstruasjonsblødning.

Mangel på B12 skyldes oftest at man spiser for lite av det i kosten eller at man opptar for lite.

Men det er mange årsaker til mangel på jern og B12.

Du kan lese mer her:

Helsedoktoren.no - mangel på B12

Helsedoktoren.no - jernmangel

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg hadde jernmangel da jeg var gravid,og har det vel egentlig enda snart 2 år etter.Var kritthvit og legen spurte om jeg pleide å være så hvit til vanlig hehe.Har ikke vært flink nok til å ta tabletter men har begynt med det i det siste.Er ikke sikker på om jeg har jernmangel lenger heller,det kan jo være noe annen vitamin mangel,men jeg var hos legen og han sa at unge folk har som regel ikke b12 mangel,og jeg hadde ikke noen mage/tarm sykdom så da tok de ikke blodprøve.Han sa også at jeg kunne ta jerntabletter en stund og så teste det senere.Men det er vel ikke bra å ta jerntabletter hvis man ikke har jernmangel?De kunne jo likesågodt testet det med en gang.Men nei...Det er forferdelig mange dårlige leger i dette landet...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...