Gjest Gjest_Minni_* Skrevet 17. juli 2009 #1 Skrevet 17. juli 2009 har veldig lyst å ha en utdanning innen økonomi eller regnskap, ledelse. er det noen som vet om skoler i oslo hvor man lærer dette? er det vanskelig å få jobb innen det`? har nå en bachelorgrad fra en annen studie men har funnet ut etter å ha jobbet med det at det er kjedelig og jeg liker ikke dette. Jeg er 24 og blir da ikke ferdig før jeg er 27. synes dere dette er lurt at jeg tar et studie på nytt da. det blir som om 4 år er bortkastet:(..hva synes dere? er heeelt forvirret
Gjest Gjest_jacqueline_* Skrevet 17. juli 2009 #2 Skrevet 17. juli 2009 Skoler i Oslo som har økonomi og administrasjon er Høgskolen i Oslo og BI. Du kan også pendle fra Oslo til Universitetet i Ås, der utdanner de både siviløkonomer og samfunnsøkonomer. Jeg synes ikke du er for gammel til å begynne på nytt studie, det er alltid folk i alle aldesgrupper! Med en utdannelse innen økonomi og ledelse har du grunnlag til å søke på mange forskjellige stillinger i både offentlig og privat sektor. Alle bedrifter, store og små, trenger en som er peiling på økonomi. Og tilslutt, kunnskapen du tilegnet deg fra din forrige bachelorgrad er slett ikke bortkastet. Det er jo mulig du kan kombinere de to gradene i en fremtidig jobb, og da stiller man jo veldig sterkt i jobbmarkedet. Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 17. juli 2009 #3 Skrevet 17. juli 2009 Jeg gikk nettopp årsstudiet til HiO, Økonomi og ledelse. Høres perfekt ut for deg:) Velger deg 6 fag a 10 studiepoeng.
Gjest Gjest_Minni_* Skrevet 17. juli 2009 #4 Skrevet 17. juli 2009 Tusen takk for svar folkens... leste nettopp om bachelor i økonomi og adm på hio og ser ut som dette er noe for meg, så kom jeg også over revisor studiet.. men hva synes dere om revisor? er det bedre lønn der eller er det omtrent det samme? er ganske flink med tall og teori så det høres jo kjempe bra ut for meg med et sånt studie innenfor regnskap og økonomi:)
Gjest Gjest_jacqueline_* Skrevet 17. juli 2009 #5 Skrevet 17. juli 2009 Jeg kan ta feil her, men jeg tror revisorstudiet er bygget opp av hovedsaklig regnskap, juss og skatterett. Jeg kan tenke meg at jobb som revisor kan være noe rutinepreget, og du må være flink til å holde orden og glad i tall. Økonomi og administrasjon er litt mer åpent studie der du får innblikk i samfunnsøkonomi, organisasjonsteori, markedsføring, finans og bedriftsøkonomi. Med en bachelor i øk.ad går du nok ikke like mye i dybden på et område sånn som du gjør i revisjonsstudiet, men det kan jo ha både fordeler og ulemper.
mha Skrevet 17. juli 2009 #6 Skrevet 17. juli 2009 Hei. Vil bare kommentere dette med revisjon i forhold til økonomi og administrasjon. Fordelen med å "fordype" seg er at du faktisk har en tittel som brukes i næringslivet. Når du er ferdig med bachelor i revisjon kan du jobbe som revisor eller evt regnskapsfører. Du kan også bli ansatt i en administrativ stilling i ulike selskap. Du "er" noe/har en yrkestittel. Mens hvis man tar en generell utdanning som økonomi og administrasjon/ledelse, så "er" man ingenting i næringslivet. Ja du kan få ymse jobber rundt omkring som diverse, men man må som oftest jobbe seg oppover etterhvert som erfaringen kommer. Bare min erfaring :-)
Gjest Gjest_Minni_* Skrevet 17. juli 2009 #7 Skrevet 17. juli 2009 Hei. Vil bare kommentere dette med revisjon i forhold til økonomi og administrasjon. Fordelen med å "fordype" seg er at du faktisk har en tittel som brukes i næringslivet. Når du er ferdig med bachelor i revisjon kan du jobbe som revisor eller evt regnskapsfører. Du kan også bli ansatt i en administrativ stilling i ulike selskap. Du "er" noe/har en yrkestittel. Mens hvis man tar en generell utdanning som økonomi og administrasjon/ledelse, så "er" man ingenting i næringslivet. Ja du kan få ymse jobber rundt omkring som diverse, men man må som oftest jobbe seg oppover etterhvert som erfaringen kommer. Bare min erfaring :-) men økonomi og administrasjon er jo bachelorgrad det også. blir man ik noe ut av det da:)?
-Carrie Skrevet 18. juli 2009 #8 Skrevet 18. juli 2009 Etter endt studie har du jo selvsagt en bachelorgrad i økonomi, men du har ingen tittel. Etter endt studie i revisjon så har man tittelen revisor. Jeg studerer selv revisjon og var en periode veldig usikker på om jeg skulle fortsette på det (man kan bytte over etter et år), men etter mange samtaler både med venner og med forskjellige revisorer, så fant jeg ut at det var best å fortsette på revisjon. De som jeg snakket med mente i allefall at det var mye enklere å skaffe seg jobb etter å ha gått revisjon, mens hvis du har gått økad, så må man helst ta en master i tillegg. Nå skal det også sies at revisjon er et låst studie, du har ingen mulighet til å velge fag, og noen av fagene kan nok oppleves som "kjedelige" På økad har du fra og med 2. året mulighet til å velge mange av fagene selv.
Gjest Gjest Skrevet 18. juli 2009 #9 Skrevet 18. juli 2009 Etter endt studie har du jo selvsagt en bachelorgrad i økonomi, men du har ingen tittel. Etter endt studie i revisjon så har man tittelen revisor. Man har ikke tittelen revisor etter å ha fullført en bachelor i revisjon. For å bli registrert revisor søker man kredittilsynet: man må ha revisoreksamen, to års praksis, samt avlagt en hjemmeeksamen. Hvis du har jobbet 2 år med regnskapsførsel/årsoppgjør kan du også søke om autorisasjon som regnskapsfører (både med revisoreksamen og øk-adm). Jeg har selv en bachelor i revisjon og har ikke angret på det valget. Studiet er mer spesialisert, men man er samtidig ikke låst til en yrkesvei. Det var vel kun ett fag som var særskilt om revisjon, og selv om man velger å jobbe med regnskap i stedet for revisjon er det nyttig å kjenne til metodikken innen revisjon. I forhold til øk-adm har man som nevnt tidligere ingen valgmuligheter når det gjelder fag. Men hvis det uansett er den type fag du er interessert i er jo dette bare greit. Generelt er det mer "harde" fag på revisjonsstudiet, dette er fag det er tungt å lære seg på egenhånd.For meg veide dette tungt ved valget av revisjonsstudiet, særlig ønsket jeg å gjennomføre det ganske omfattende skatterettskurset. Men nå skal det sies at det er veldig mange fellesfag mellom revisjon og øk-adm. hvis man velger spesialisering regnskap/skatt på øk-adm vil jeg tro så mye som 2 år er så og si identisk mellom studiene. Men jeg har inntrykk av at revisorstudiet regnes som litt tyngre. Det er fullt mulig å få jobb som revisormedarbeider selv om man har øk-adm. Hvis man skal jobbe seg oppover som revisor bør man uansett ta høyere revisorstudium.
-Carrie Skrevet 18. juli 2009 #10 Skrevet 18. juli 2009 Man har ikke tittelen revisor etter å ha fullført en bachelor i revisjon. For å bli registrert revisor søker man kredittilsynet: man må ha revisoreksamen, to års praksis, samt avlagt en hjemmeeksamen. Ja, selvsagt! Jeg uttalte meg ikke helt presist.. Er det lenge siden du var ferdig utdannet? Jeg begynner på sisteåret nå til høsten, og er ganske spent på fagene.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå