Gå til innhold

ikke vasking av grønnsaker


Gjest ------------sommerhjelpen-------

Anbefalte innlegg

Gjest ------------sommerhjelpen-------

Jeg har sommerjobb ved et stort campinganlegg. Der er det en "kafebar" som jeg jobber. På kvelden er et vanlig bar-pub

Det serveres kun kalde småretter. mye av det er salater,grønnskaretter osv.

Jeg har ikke noe med maten å gjøre.

Jeg er inne hos de i pausene mine,og slenger innom for andre ting jeg må hente osv.

De vasker aldri grønnsakene der. Kun salathoder. Ser de får de fleste grønnsaker i forseglet plastposer fra en garnergrossist(?) Samme forpakninger som du finner i butikker.

Eks chili i tett pose,plastet agurk,plastet sitroner,tomater i kasser,vannmelon kommer som den er...gulrøtter i plastpose,ser rene ut,men de skreller over de,men vasker de ikke. Paprika i alle farver som kommer i sånne 4 pk-poser.

Jeg mener alt skal vaskes,men det gjøres ikke. Hvor godt vasket er det hos gartnerhallen? Vannmelon blir kuttet rett opp,og servert gjester.

Jeg vil ikke spise noe av dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vasker ikke vannmelom? Man spiser jo ikke det skallet??? :klø:

Paprika, agurk etc vasker jeg alltid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vasker de ikke grønnsakene? Selvfølgelig bør de gjøre det. Det er ganske kjipt for et spisested å matforgifte kundene..

Forøvrig bør man vaske av vannemlon etc også selv om man ikke spiser skallet. Det er fort gjort å overføre smitte fra skallet til fruktkjøttet med kniven når man skjærer opp, eller at man faktisk kommer borti skallet med munnen når man spiser.

Og bare så det er sagt, hva folk gjør hjemme hos seg selv er en ting, men serveringssteder har andre forskrifter å forholde seg til. Og som kunde vil jeg forvente at maten er behandlet deretter og at risiko for smitte er så liten som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vasker ikke vannmelom? Man spiser jo ikke det skallet??? :klø:

Vannmelon bør vaskes før man kutter den! Når man kutter vannmelon, overføres det bakterier fra skallet og inn. :lur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Vannmelon bør vaskes før man kutter den! Når man kutter vannmelon, overføres det bakterier fra skallet og inn. :lur:

Jeg vet at vannmelon er den frukten med mest dritt på. Fra innhøsting,transport.

Om du har vert i sydligere strøk,og sett de som håndterer de ved høsting...Ikke mye sanitæranlegg der, så blir de fraktet på åpne lastebiler. Så er det vel me omlasting før det havner på kiwi,Rema osv....

legg merke til i butikken neste gang...ofte er det smaksprøver. De kutter rett opp,og legger åpent på et fat. Du ser gjerne hun i kassen, etter å ha håndtert masse penger,klødd seg,tatt en tlf....går rett bort og kutter. Bon apetitt.

legg vannmelon i vasken når du kommer hjem og vask godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet som kokk i noen år og har aldri opplevd at grønnsaker som tomater, paprika osv blir vasket. Purreløk, salat osv som er jord på blir selvfølgelig vasket. Ingen som har blitt syke hittil.

Endret av venus_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men blir vi egentlig kvitt så mange bakterier o.l. når vi kun skyller i kaldt vann?

Det er bedre enn ingenting. Generelt synes jeg man skal ta skyllingen litt grundigere for tiden pga forestående influensautbrudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...