Gå til innhold

Unødvendige forbikjøringer

Gjest Gjest_mango_*

Anbefalte innlegg

Blir verken irritert eller provosert.

Om folk vil kjöre forbi så er det helt opp til dem, bryr meg ganske lite egentlig.

Eneste er at om jeg mot all formodning kjörer slik at jeg skulle skapt kö, så kjörer jeg inn til side og slipper folk forbi ... dette er vanlig folkeskikk.

Til dere som irriterer dere så utrolig voldsomt - se på hvordan dere selv kjörer - kanskje dere også burde kjöre litt inn til siden og heller hjelpe folk forbi?

Men enkelte mennesker er jo sneversynte og kun tenker på seg selv og irriterer seg over andre - istedenfor å läre seg litt om god og fornuftig kjörekultur.

Jeg er enig i at vi kan lære litt om kjørekultur av tyskere f.eks. Hvor man bedriver mer "gentlemanskjøring", framfor å kun tenke på seg selv. Likevel fins det mange situasjoner hvor det bare ikke passer å slippe forbi de bak, om man ønsker å komme til målet den dagen. Da blir jeg faktisk veldig sint når noen velger å sette andres liv i fare fordi de selv vil komme fem sekunder raskere fram. Hadde det bare gått utover dem selv, hadde saken vært en annen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Marlo

Ja det er klart man blir fortvilet over at andres liv, uskyldige, settes i fare ... men det er ikke noe jeg kan gjöre noe med uansett, så det å hisse seg opp kan ubevisst före til at man selv kjörer uansvarlig.

Ser trafikkulykker (deriblandt dödsulykker) regelmessig (grunnet samboeren min sin jobb) og man kan jo selvfölgelig undre seg over hva folk egentlig tenker på når de kjörer bil.

Men hva kan man gjöre som sjåför? Ingenting.

Man kan klage og syte, irritere seg og forbanne folk - men dette hjelper jo ikke uansett.

Man får bare holde roen og heller passe på at man selv kjörer forsvarlig og ikke minst som en hjelpsom sjåför.

Ser jeg noen pröve å kjöre forbi meg på et sted hvor det er dårlig sikt fremover, ja så legger jeg meg i det minste så langt ut mot siden som overhode mulig - da bidrar jeg iallefall til at sjansen for möteulykker blir mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er klart man blir fortvilet over at andres liv, uskyldige, settes i fare ... men det er ikke noe jeg kan gjöre noe med uansett, så det å hisse seg opp kan ubevisst före til at man selv kjörer uansvarlig.

Sant nok. Man får ikke gjort så mye annet enn å tute, og det spørs hva det hjelper. Som du sier, så får man gjort mest med sin egen kjøring. Og derfor er det helt utrolig at noen velger å gjøre sikre forbikjøringer vanskelige. Jeg tror rett og slett jeg skal tillate meg å :roll: litt over det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Agurkolat

Jeg blir sur. Spesielt siden jeg kun øvelseskjører, og har da en stor L bak på bilen. Skulle tro at folk har litt respekt for oss stakkarar som ikke er helt 100% trygg i trafikken enda..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agurkolat

Men, så mye tid sparer man ikke uansett! Dei som kjøyre i 80 km/t på en strekning på 10 km "sparer" 1 minutt i forhold hvis du kjøyre i 70km/t på samme strekningen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forbikjøringer er helt greit, vanligvis, men i dag ble jeg faktisk passe oppgitt og forbannet. Ligger og tusler avgårde i "fartsgrensefart" + et par km/h og blir forbikjørt. Greit nok i seg selv, men dusten kjørte forbi 4-5 biler i en smekk like før en bakketopp der veien attpåtil gjorde en sving. :kjefte:

Og det gikk ikke veldig mange sekundene før det kom biler i mot. Tanken slo meg at i tillegg til å sette sitt eget og den møtende bilistens liv og helse i fare så hadde jo jeg også risikert å bli en av de første til et ulykkessted. (Egoist? Jeg?)

Og jeg hadde attpåtil prøvd å lage en "luke" i køen slik at det skulle være greit for fjompen å legge seg inn i køa før bakketoppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forbikjøringer er helt greit, vanligvis, men i dag ble jeg faktisk passe oppgitt og forbannet. Ligger og tusler avgårde i "fartsgrensefart" + et par km/h og blir forbikjørt. Greit nok i seg selv, men dusten kjørte forbi 4-5 biler i en smekk like før en bakketopp der veien attpåtil gjorde en sving. :kjefte:

Og det gikk ikke veldig mange sekundene før det kom biler i mot. Tanken slo meg at i tillegg til å sette sitt eget og den møtende bilistens liv og helse i fare så hadde jo jeg også risikert å bli en av de første til et ulykkessted. (Egoist? Jeg?)

Og jeg hadde attpåtil prøvd å lage en "luke" i køen slik at det skulle være greit for fjompen å legge seg inn i køa før bakketoppen.

Slike forbikjøringer som du nevner her er jeg sterk motstander av. Enkelte burde ikke få lov til å ferdes i trafikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...