Gå til innhold

Unødvendige forbikjøringer

Gjest Gjest_mango_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_mango_*

Forbikjøringer der det er forbudt, der hvor det er svinger, der hvor det er uoversiktelig, der hvor sjåføren ikke beregner lang nok avstand til møtende bil, på vei opp en bakke nær bakketoppen...

Andre som lar seg irritere over at andre leker med vårt liv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg irriterer meg ikke, men jeg synes ganske synd på dem og av og til blir jeg rett og slett skremt!

Hver dag kjører jeg en strekning med relativt svingete, smal vei med en del tungtransport og jeg undrer meg stadig over at noen finner det nødvendig å foreta halsbrekkende forbikjøringer. Spesielt ikke når man ikke sparer så mye som et par sekunder på det en gang... Jeg legger meg alltid godt ut og godt bak, men for min egen del håper jeg at jeg slipper å komme først til ulykkesstedet når det smeller! Har også nettopp kjøpt ny bil med tanke på at det kan være nødvendig å ta en tur godt ned i grøfta når man møter en av disse tullingene i en sving! Heldigvis er elgen en god læremester når det gjelder trafikkultur heromkring :ler: ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nefer
Forbikjøringer der det er forbudt, der hvor det er svinger, der hvor det er uoversiktelig, der hvor sjåføren ikke beregner lang nok avstand til møtende bil, på vei opp en bakke nær bakketoppen...

Andre som lar seg irritere over at andre leker med vårt liv?

Det irriterer meg ja. Det var en slik tulling som førte til at jeg havnet på sykehuset ifjor. Han tok en forbikjøring på en altfor kort strekning. Det var kø i hans egen fil, og han syntes det var lurt å prøve å kjøre forbi 5 biler på en gang. Dette var i en 80 sone.

Jeg kom rundt svingen og rakk knapt å registrere at han var i mitt felt før det sa pang. Dette var en kald vintermåned.

Mannen hadde også hele familien med seg i bilen. To små barn. Den ene havnet på sykehuset sammen med meg.

Har slitt med angst i ettertid, og gjør det ennå. Skjønner ikke hva folk tenker med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Mim*

Jeg irriterer meg ikke, jeg blir vanvittig provosert. Jeg syns ikke at folk som ikke skjønner hvilket ansvar det innebærer skulle hatt lappen. Mange fler burde miste lappen!

Ja, det har hendt jeg har vist fingeren til ivrige forbikjørere som har hatt mer flaks enn vett. Ikke så lurt kanskje, men jeg blir virkelig frustrert. Jeg har mange jeg er glad i på veiene, vil ikke at de skal skje dem noe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har slitt med angst i ettertid, og gjør det ennå. Skjønner ikke hva folk tenker med.

Nei, det kan man lure på... Jeg tror også det er mange som tror at hvis man kommer relativt fysisk uskadet fra en trafikkulykke, så er det ikke så farlig. Det de glemmer er at i moderne biler så rekker man å oppleve ganske mye før man, i beste fall, er så heldig å miste bevisstheten.

:klem: Nefer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nefer
Nei, det kan man lure på... Jeg tror også det er mange som tror at hvis man kommer relativt fysisk uskadet fra en trafikkulykke, så er det ikke så farlig. Det de glemmer er at i moderne biler så rekker man å oppleve ganske mye før man, i beste fall, er så heldig å miste bevisstheten.

:klem: Nefer!

Takk :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tigress

Så leit å høyre, Nefer! Sympatiknurr sendest frå meg også (tigrar er ikkje så klemmete...:-).

Forbikøyringar, ja. Blir eg irritert? Tja, blir eg det? Eg blir sint av di eg blir redd av dei. Eg er syklist, og blir stadig køyrt forbi av folk som gjer heilt ville ting på vegen. Køyre forbi for så å bråbremse foran eit sykkelfelt, køyre forbi syklist med bil i mot for så å leggje seg inn og presse sykkelfeltet i alle retningar, køyre forbi med minimal fråstand medan ein tutar som ein gal. Ja, eg blir ganske irritert til tider, men mest av alt blir eg redd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg blir ganske forbannet. Jeg bor på vestlandet, med alt det innebærer av smale, svingete veier langs fjord og fjell.

Jeg blir irritert på dem som kjører langt under fartsgrensen i lengre tid og ikke stopper for å slippe køen bak forbi også. Jeg kjørte bak en bobil i nærmere en time i helgen, den holdt max 60 km/t til tross for at det var 80sone hele veien. De kjørte forbi møteplass på møteplass, busstopp på busstopp, uten å gjøre mine til å slippe køen bak forbi. Da var det selvsagt en del idioter som foretok halsbrekkende forbikjøringer med sitt eget og andres liv som innsats. Slikt er utrolig frustrerende. Man vil nå fergen som bare går hver tredje time, og ergrer seg over at det ser ut til å gå i dass på grunn av en hensynsløs idiot som skal se på fjorden mens han kjører. Man blir skremt av dem som synes det å nå fergen er verdt å risikere livet for, og kjører forbi i 120 rundt en sving, og så presser seg inn rett foran deg så du må stå på bremsen og risikerer å bli kjørt på bakfra.

Jeg hater å kjøre bil i turistsesongen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan irritere meg over de som til stadighet skal ta uansvarlige handlinger i trafikken ja. Jeg kjører ikke bil så veldig ofte, men i går hadde vi en lengre tur og det var en bil rett fremfor meg og så var det en buss fremfor der igjen. Bilen forsøkte til stadighet å kjøre forbi, på smale veier og det kom jo mye biler i motgående kjøreretning.

Han hadde ikke spart ett sekund på å komme forbi heller. Bussen kjørte inn til siden sånn at den kunne kjøre forbi, men sånt gjør meg irritert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som legger opp bilferie med så knappe tidsmarginer at de "kjører rally" med livsfarlige manøvre, beviser strengt tatt at de ikke er egnet til å ha førerkort. Da blir forelegg alt for spinkelt.

Endret av Kamikatze
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja! Jeg blir irritert. Sett at det er 80- sone. Jeg kjører i 80. Alltid vil noen likevel prøve å kjøre forbi. Eller i det minste rumpekjøre bak meg. Hva er det med folk som tror de kvalifiserer for å kjøre over fartsgrensen?? Det er nesten så det frister å bråstoppe når noen kjører så tett bak. Noen ganger er jeg så barnslig at jeg har sabotert slike tullete forbikjøringer ved å øke farten på en åpen strekning der det ville være mulig å kjøre forbi.. for så å kjøre ekstra sakte når det kommer en strekning hvor forbikjøring er umulig.. for å irritere. men da er jeg i dårlig humør altså. og jeg vet jeg er tåpelig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja! Jeg blir irritert. Sett at det er 80- sone. Jeg kjører i 80. Alltid vil noen likevel prøve å kjøre forbi. Eller i det minste rumpekjøre bak meg. Hva er det med folk som tror de kvalifiserer for å kjøre over fartsgrensen?? Det er nesten så det frister å bråstoppe når noen kjører så tett bak. Noen ganger er jeg så barnslig at jeg har sabotert slike tullete forbikjøringer ved å øke farten på en åpen strekning der det ville være mulig å kjøre forbi.. for så å kjøre ekstra sakte når det kommer en strekning hvor forbikjøring er umulig.. for å irritere. men da er jeg i dårlig humør altså. og jeg vet jeg er tåpelig..

Det er IKKE din oppgave å leke politi! Ser du at den bak vil forbi deg, har du plikt til å hjelpe denne forbi. Selv om den kjører fortere enn deg. Det er slike som deg som lager farlige forbikjøringer!

"Det er nesten så det frister å bråstoppe når noen kjører så tett bak. Noen ganger er jeg så barnslig at jeg har sabotert slike tullete forbikjøringer ved å øke farten på en åpen strekning der det ville være mulig å kjøre forbi.. for så å kjøre ekstra sakte når det kommer en strekning hvor forbikjøring er umulig.. for å irritere." Slike uttalelser vitner om at du heller burde levere inn sertifikatet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er likevel dødsirriterende med folk i rævva, og veldig farlig! Jeg ligger sjelden mer enn et par km over fartsgrensen, og dette er min rett uten å skulle måtte bli presset. Ikke særlig moro når det dreier seg om semitrailere på tofelts vei.

3 sekunders avstand, folkens!

Forøvrig ønsker jeg meg et lyskilt i bakvinduet som det står "FUCK OFF" på, som styres fra en knapp på dashbordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er slike som deg som lager farlige forbikjøringer!

Feil! Det er alltid den som kjører forbi der det er uforsvarlig og/ eller forbudt som lager en farlig forbikjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir ikke så veldig irritert, men skremt over at så mange er så tankeløse og villige til å leke med livet sitt!

Passer alltid på å bremse litt ned og holde ekstra god avstand når noen prøver seg på sånne manøvre i min nærhet sånn at jeg forhåpentligvis ikke skal bli innblandet!

Jeg blir ganske forbannet. Jeg bor på vestlandet, med alt det innebærer av smale, svingete veier langs fjord og fjell.

Jeg blir irritert på dem som kjører langt under fartsgrensen i lengre tid og ikke stopper for å slippe køen bak forbi også. Jeg kjørte bak en bobil i nærmere en time i helgen, den holdt max 60 km/t til tross for at det var 80sone hele veien. De kjørte forbi møteplass på møteplass, busstopp på busstopp, uten å gjøre mine til å slippe køen bak forbi.

Da var det selvsagt en del idioter som foretok halsbrekkende forbikjøringer med sitt eget og andres liv som innsats. Slikt er utrolig frustrerende. Man vil nå fergen som bare går hver tredje time, og ergrer seg over at det ser ut til å gå i dass på grunn av en hensynsløs idiot som skal se på fjorden mens han kjører.

Jepp! Og i sommer har politiet i følge media vært ute etter disse fartssinkene. Jeg har selv lagt bak en del sinker i sommer, har allikevel ikke gjort noen halsbrekkende manøvre, men ventet på gode strekninger før jeg har passert dem og heller godtatt at skal jeg ut å kjøre på E6 i fellesferien så må jeg kjøre litt i kø.

Verre med sinker i hverdagen som ALLTID er på søndagsturer.

Det er likevel dødsirriterende med folk i rævva, og veldig farlig! Jeg ligger sjelden mer enn et par km over fartsgrensen, og dette er min rett uten å skulle måtte bli presset. Ikke særlig moro når det dreier seg om semitrailere på tofelts vei.

3 sekunders avstand, folkens!

Forøvrig ønsker jeg meg et lyskilt i bakvinduet som det står "FUCK OFF" på, som styres fra en knapp på dashbordet.

Hehe, går sikkert å få kjøpt fra USA eller noe sånt :jepp:

Hater også disse rævkjørerne. Det verste er når de om trent har sugd seg fast i baken på deg og ikke kjører forbi på de retteste strekningene engang :klaske:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg irriterer meg ja, men jeg irriterer meg minst like mye over folk som øker farten når de ser at noen prøver å kjøre forbi. Det er også ulovlig, i trafikken skal man oppføre seg aktsomt og at andre ikke gjør det, er ingen grunn til å ikke gjøre det selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Feil! Det er alltid den som kjører forbi der det er uforsvarlig og/ eller forbudt som lager en farlig forbikjøring.

Det er forsåvidt den som foretar den farlige forbikjøringen som har ansvaret, men når du saboterer trygger forbikjøringer bidrar du faktisk til å skape farlige situasjoner. Det er ikke din oppgave å forhindre at noen kjører over fartsgrensen, og du gjør fort situasjonen verre ved å kjøre på den måten. Det bør du derfor slutte med.

Når det gjelder farlige forbikjøringer, opplevde jeg det i går. Jeg hadde en fyr på motorsykkel liggende tett bak meg. Han syns tydeligvis det gikk for sakte i 50 km/t i 50-sonen, og plutselig ga han skikkelig gass, steilet med sykkelen og kjørte forbi meg rett før en sving. Han rakk akkurat å legge seg inn før det kom et vogntog imot. Jeg blir skremt. I denne situasjonen satte han nok mest seg selv i fare, men jeg skjønner ikke hva som går av folk.

Da jeg var på ferie sør i Europa nylig, så jeg for øvrig mange farlige forbikjøringer, og jeg er glad for at vi har en langt roligere trafikkultur i Norge, tross alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge har tross alt en utrolig daff trafikk sammenlignet med div. land i Europa ja. Jeg hadde ikke satt meg frivillig bak rattet i en bil i Russland eller Tsjekkia f.eks!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Feil igjen! Det er sånne som deg som skaper farlige forbikjøringer!

Har du ikke lært at du skal slippe folk forbi da?

Hadde jeg kjørt bak deg og du hadde holdt på sånn, ja da hadde jeg eksplodert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marlo

Blir verken irritert eller provosert.

Om folk vil kjöre forbi så er det helt opp til dem, bryr meg ganske lite egentlig.

Eneste er at om jeg mot all formodning kjörer slik at jeg skulle skapt kö, så kjörer jeg inn til side og slipper folk forbi ... dette er vanlig folkeskikk.

Til dere som irriterer dere så utrolig voldsomt - se på hvordan dere selv kjörer - kanskje dere også burde kjöre litt inn til siden og heller hjelpe folk forbi?

Men enkelte mennesker er jo sneversynte og kun tenker på seg selv og irriterer seg over andre - istedenfor å läre seg litt om god og fornuftig kjörekultur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...