Gå til innhold

Nybegynner på linser/bønner mm

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg prøver å legge om kostholdet litt. Har jo fått med meg her inne at linser og bønner mm er godt og sunt og billig. Min eneste erfaring er Chili con carne og jeg er ikke helt beigestret for bønner der. Har noe med den melne konsistensen.

Uansett.

Jeg trenger nybegynnerveiledning. For meg så bør nok ikke dette være hovedingrediensen i maten, men heller noe som følger med.

Var selvfølgelig så dum at jeg kjøpte noe uten mål og mening. Ble litt impulsiv.

Jeg har kjøpt:

Kikerter.

Salsa Barbeque, sorte bønner i røkaktig tomatsaus

Quinoa. Aner ikke hva det er, men det sto fiberrikt.

Hvilke typer bønner er greit å starte med?

Noen var i saus. Er det ok eller bare dyrt?

Oppskrifter eller tips sånn generelt?

Jeg lager jo mye forskjellig og det er lett å hive oppi noe fordi jeg vet av erfaring at det passer. Her er jeg helt blank. Sikkert noe som passer til lasagne, noe til fisk osv.

Videoannonse
Annonse
Gjest Frosk
Skrevet

Kikerter er alltid et godt valg! =) Du kan jo prøve kikerter i en salat, for eksempel kikert- og couscoussalat? Jeg bruker kikerter i alt mulig i grunnen, kikertkaker, kikert- og tomatsuppe, kikertcurry og selvfølgelig hummus og paprikahummus! Du finner mange bønne- og linseoppskrifter på bloggen min.

Jeg kjøper ikke bønner i saus, av flere grunner - jeg liker å lage sausene selv sånn at jeg vet hva de inneholder og sånn at sausen får den smaken jeg liker, og så innbiller jeg meg at denne typen sauser gjerne inneholder mye sukker / salt / evt andre tilsetningsstoffer. Men kan godt være de smaker godt, jeg har ikke prøvd. :)

Quinoa er frø - supersunne og proteinrike! Kan brukes omtrent som ris. Jeg syns quinoa er godt i salater, som for eksempel denne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...