Gå til innhold

Begrepet "snarest"


Mona32

Anbefalte innlegg

Hva legger dere i begrepet "snarest"? :) Det er jo gjerne sånn at i noen tilfeller mener man at "snaret" er så og så lenge, mens i andre tilfeller er det kortere/lengre... Kom gjerne med eksempel på situasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Så snart som mulig", mener jeg det betyr.

Som i :Jeg vil ha pakken hit snarest.

Ja, men er det 1 dag, 5 dager, to uker osv... Begrepet er litt "ullent" - akkurat som i f.eks "en dash med sukker"...

F.eks ber jeg noen om å hente en pakke sukker snarest, og jeg holder på å bake kake, så mener jeg NÅ (kanskje litt dårlig eksmpel, men...). Du må snarest klippe plenen, så er det kanskje i løpet av et par dager... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Mim*
Ja, men er det 1 dag, 5 dager, to uker osv... Begrepet er litt "ullent" - akkurat som i f.eks "en dash med sukker"...

To uker er ikke snarest!

Du må snarest klippe plenen, så er det kanskje i løpet av et par dager... :)

Ikke enig. Da må det skje så fort som mulig, og i alle fall innenn et par timer. Hvis plenen skal klippes i løpet av et par dager, så sier jeg ikke det, og ikke "snarest".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To uker er ikke snarest!

Ikke enig. Da må det skje så fort som mulig, og i alle fall innenn et par timer. Hvis plenen skal klippes i løpet av et par dager, så sier jeg ikke det, og ikke "snarest".

OK. Enn hvis naboen sitt tre henger over hagegjerdet ditt eller skjermer for sola e.l., og du skriver i et brev at dette ønsker du fjernet snarest. Hvor lang tid er det? Nå tar jeg ikke hensyn til hva lovverket ellers sier om slike ting :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fort som overhodet er mulig å få til.

Altså i plenklippetilfellet: Så fort plenen er tørr nok etter regnvær, evt så fort man er ferdig med det man holder på med når man blir spurt om å klippe.

I sukkertilfellet tolker jeg det omtrent slik: Legg fra deg det du holder på med og hent sukkeret nå.

Snarest vil, i mine øyne, variere hvor snart det er ettersom hvor langvarig "oppdraget" er, og hvor vanskelig det er å få til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så fort som overhodet er mulig å få til.

Altså i plenklippetilfellet: Så fort plenen er tørr nok etter regnvær, evt så fort man er ferdig med det man holder på med når man blir spurt om å klippe.

I sukkertilfellet tolker jeg det omtrent slik: Legg fra deg det du holder på med og hent sukkeret nå.

Snarest vil, i mine øyne, variere hvor snart det er ettersom hvor langvarig "oppdraget" er, og hvor vanskelig det er å få til.

Jeg vil si at det er situasjonsbetinget. Altså for meg betyr det "så snart som mulig" i en bestemt situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ofte jeg ser dette begrept brukt slik: "Treet må fjernes/purringen betales/reisen bestilles snarest, og senest innen en (eller noe annet) uke, hvis ikke..."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er litt sånn "innen et par dager". Ser begrepet oftest på purringer... :sjenert: (betalingsfrist: snarest)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg bruker også begrepet som "så snart som mulig". Sender ofte brev i offisiell sammenheng hvor jeg skriver at tilsvar imøteses snarest.

I tilfellet med sukkerpakken ville jeg sagt "straks".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker også begrepet som "så snart som mulig". Sender ofte brev i offisiell sammenheng hvor jeg skriver at tilsvar imøteses snarest.

I tilfellet med sukkerpakken ville jeg sagt "straks".

Når du da sender offisielle brev og skriver at tilsvar imøtese snarest - hva legger du i det? Hvor lang tid er det i denne sammenhengen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marlo

Snarest er det samme (for meg iallefall) som det amerikanske begrepet ASAP = As Soon As Possible

Ergo ber jeg noen om å gjöre noe snarest, så betyr det med en gang om ikke det er noe som gjör det umulig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest D-shol
Snarest er det samme (for meg iallefall) som det amerikanske begrepet ASAP = As Soon As Possible

Ergo ber jeg noen om å gjöre noe snarest, så betyr det med en gang om ikke det er noe som gjör det umulig

Skulle faktisk akkurat til å si det samme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg føler at det ofte ligger et snev av kritikk i ordet snarest. Det kan være noe man tar i bruk hvis noen har somlet med noe. Jeg føler for min egen del at jeg ville brukt snarest til en person som var litt vond å be, mens jeg kanskje ville brukt "så snart som mulig" til en mer effektiv person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...