Gå til innhold

Noen som har blitt kvitt neglesopp?

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

ER desperat, nesten alle tåneglene er angrepet, filer og lakker med neglelakk mot sopp, men det blir ikke bedre.

Noen som har klart det? Hvordan?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Ta en tur til lege og få en systemisk kur, jeg tror det er det eneste som funker, og selv det tar lang tid. Det kan gå over av seg selv, men det kan ta mange år og det skjer nok ikke alltid.

Gjest ~Fantabulous_kitten~
Skrevet

Heisann!

Fordi legen min trodde det var neglesopp jeg hadde, vet jeg litt om dette. Den vanligste behandlingen man får er en tablettkur (husker ikke hva den het, men det vet jo legen), pluss at du får resept på en slags lakk du skal pensle på den angrepne neglen. Denne lakken er dessverre veldig dyr.

Den drastiske varianten er å trekke ut neglene, også behandle dem når de vokser ut igjen. Dette fordi soppen gjerne sitter i neglesengen.

Det som er så dumt med neglesopp, er at den gjerne kommer igjen om man først blir kvitt den. Derfor er det vel egentlig opp til deg om du vil ha behandling eller ikke, fordi behandlingen som nevnt er dyr, og legen kan ikke garantere at neglene blir friske.

Om neglesopp er smittsomt eller ikke, vet jeg dessverre ikke. Jeg har lest begge deler, men det jeg derimot vet, er at en viss prosent av befolkningen (husker ikke hvor stor %) er immune mot neglesopp. De er ikke disponert, og får det ikke.

Det jeg vil anbefale deg, er å ta en tur til legen og få skikkelig informasjon. Er du forresten sikker på at det er sopp du har? Har du tatt skrapetest? Informasjon jeg har fått i etterkant sier at fastlegen er pliktig til å ta prøve, eller sende deg til noen som kan det, nettopp fordi behandlingen er så dyr. Men ettersom min lege ikke tok noen slik prøve, er det jo ikke sikkert din har gjort det heller. I forbindelse med noe annet ble jeg sendt til hudlegekontoret i Moss for skrapetest, der fant de ut at det var psoriasis jeg hadde i neglene. Det ser HELT likt ut som sopp, så om du ikke har tatt prøve, bør du få gjort det.

Men om du vet det er sopp du har, hvor lenge har du behandlet dem? Om behandlingen hjelper, så må du jo huske på at det er en frisk negl som skal vokse ut, og det tar tid. Tror det tar rundt 18 måneder å skifte ut tåneglene, men mulig jeg husker feil.

Vel, dette var mine råd; lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...