Gå til innhold

Bedre selvtillit

Fremhevede innlegg

Skrevet

Sliter med dårlig selvtillit. Tar til meg de minste ting, og jeg kan gå og tenke på små uviktige og idiotiske ting leeenge. Har dere tips til hvordan jeg kan få bedre selvtillit?

har vært hos psykolog, noe som har hjulpet i noen grad. Er "flink" til å se veldig negativt på ting, selv om det ikke er noen grunn til det. Skriver hver dag opp 3 positive ting med dagen, noe som faktisk hjelper en del :)

Tips mottas med stor takk!

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Fortsett å skrive ned positive ting :)

Jeg synes det hjelper å innse at tanker bare er tanker, ikke sannheter. En effektiv måte å jobbe med dette på er å bruke mindfulness-teknikker, blant annet at du setter deg ned, lukker øynene, observerer hvilke tanker som dukker opp og "merker" dem med betegnelser som (helt enkelt) tanke, dømmende, ikke-dømmende, bekymring, planlegging, minne etc. Det kan være lurt å lese litt om dette, hvordan man skal gå fram for å få det til best mulig, jeg har ikke nok greie på det til å gi retningslinjer for andre... Eksempler på litteratur er her. Når du har jobbet litt med dette, er det lettere å fokusere på det du egentlig mener og det som er positivt, ikke la seg rive automatisk med av det som er negativt. For mitt vedkommende funket dette ganske raskt, men det krever nok at du jobber jevnlig med det. Jeg synes det er en takknemlig måte å jobbe på, for jeg får så ro i sjela at det nesten er som å bade den i vann - eller musserende vin :ler:

Denne tilnærmingen er vel også beslektet med stopp-observer-aksepter-gi slipp som jeg vet endel bruker. Du legger merke til en tanke, stopper opp og ser på den (tenker den "høyt"), aksepterer at den er der (men ikke at den er sann/ikke sann) og gir slipp på den. Den vanlige strategien vår er nok at vi prøver å unngå disse kjipe tankene, samtidig som vi ikke gjør noe annet enn å holde oss for "de indre ørene" og skyve dem unna, mens tanken lever sitt eget liv, morfer til nye former for å "bli hørt" også har vi det gående. Et banalt eksempel fra psykologien er: Lukk øynene og prøv å ikke tenke på en rosa elefant i 30 sekunder.

Det koster faktisk ganske mye anstrengelse å bevisst prøve å ikke tenke på den, ikke sant? Og om den ikke dukker opp, så kanskje det kommer noen rosa hunder, seler, eller noe annet som har oppstått fra elefanten... Derfor er det bedre å SE PÅ det som dukker opp, og slippe det videre, enn å prøve å unngå det.

Du kan jo også sette deg ned med noen av de tankene som dukker oftest opp, og stille kritiske spørsmål rundt dem. Er det sannsynlig at ting henger sammen som den tanken gir uttrykk for, tenker DU sånn om andre, hva høres ut som en bedre og mer fornuftig måte å angripe problemstillingen på etc (les om kognitiv terapi)? Når det gjelder små og uviktige ting du tenker på - er det f eks ting du bør huske? Slik at det kan være lurt å skrive dem ned i stedet og la dem ligge? Sett av litt fast tid hver dag til å se på bekymringer og/eller til å skrive liste over ting du må huske på, og når det dukker opp en slik tanke, si til deg selv at den kan vente til etterpå, men at du SKAL se på den. Eller skriv den ned om det er noe viktig du må huske. (dette er metoder jeg har lært av psykolog, og jeg synes det hjelper. Tror noen psykologer går i en felle om de tenker at alt skal analyseres i hjel, det er viktigere å finne en løsning).

Skrevet

For et flott og hjelpsomt svar! Tusen takk, dette skal absolutt prøves :klem:

Gjest Gjest_Max_*
Skrevet
Sliter med dårlig selvtillit. Tar til meg de minste ting, og jeg kan gå og tenke på små uviktige og idiotiske ting leeenge. Har dere tips til hvordan jeg kan få bedre selvtillit?

har vært hos psykolog, noe som har hjulpet i noen grad. Er "flink" til å se veldig negativt på ting, selv om det ikke er noen grunn til det. Skriver hver dag opp 3 positive ting med dagen, noe som faktisk hjelper en del :)

Tips mottas med stor takk!

Man må på en måte lære seg å tro godt om folk. Ikke alle folk, men de du har en følelse av at er ålreite mennesker må man faktisk stole mer på.

For min del, fikk jeg mye bedre selvtillit, av å analysere min oppførsel og damens oppførsel i forholdene jeg har hatt. Hvorfor turte jeg ikke stole på jenter etc. i ettertid av noen kjipe forhold. Ettersom det var ovenfor potensielle damer at selvtilliten ikke strakk til. Som siste innlegg nevnte, er det veldig viktig å ta tak i de tankene man har, og vite at de er akkurat det, tanker.

Klarer man å gjenkjenne situasjoner i livet sitt hvor man har fått en psykisk knekk kan det hjelpe veldig. Du vet årsak og kan konkludere med at denne personen var ikke en bra person, eller denne personen reagerte på denne måten fordi jeg gjorde slik osv.

En annen ting med selvtillit er at når du er inne i den store "forvandlingen" så merker du det ikke selv med engang, man faller litt tilbake innimellom og man registrer ikke hvor mye bedre det har blitt. Da er det lurt å stå på og ikke gi opp.

Seriøst, å få bedre selvtillit er ikke vanskelig, men det er en lang prosess. Ca 2 år har det tatt meg med til tider vanskelige følelser, men det er absolutt verdt det, og den er ikke 100% i mål enda heller.

Man kan ikke la andre mennesker ødelegge for den lykken man kan få :-)

Skrevet

Takk for tipsene, Max! det hjelper mye å bare vite at jeg ikke er alene om dette! Lykke til videre på "leting" etter selvtilliten! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...