Gå til innhold

Hva slags rettigheter har jeg her?


Gjest Gjest_Lisa_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Lisa_*

Jeg ble for snart 2,5 år siden ansatt som Sales Manager for Norgeskontoret til et internasjonalt firma med hovedkontor i Danmark. Med personalansvar og totalansvar for å bygge opp det norske markedet.

I mai hadde jeg medarbeidersamtale der jeg fikk forhandlet frem ny lønn og at jeg fra 1 august skulle få tittelen Country Manager (som min svenske kollega har som tittel) samt ny og bedre kontrakt.

Første dag etter min sommerferie blir jeg innkalt til møte (med sms kvelden før..) av min sjef of HR-sjef som forklarer at firmaet har gått på en økonomisk smell og må kutte 10 millioner kroner og 8 stillinger i Skandinavia, deriblant 3 i Norge. De ønsker å trekke Country Manager tittelen, gi den til en som har tilsvarende stilling i Finland (som da får ansvar for begge land) og gi meg en ny stilling som Business development manager. De mener at mine svakheter er personalledelse, noe jeg i medarbeidersamtalen sa jeg ville bli sterkere på gjennom kursing. Denne stillingen har ikke personalansvar og er underlagt Country Manager. Denne stillingen mener de skal ha KAM funksjon samt ansvar for kunder i Oslo, samt noen marketing oppgaver. De ønsker at jeg skal signere et vedlegg til min eksisterende kontrakt med ny tittel, budsjett og betingelser. Min originale kontrakt fikk jeg også på medarbeidersamtalen grønt lys for å fornye da den er svært dårlig (blant annet ikke et ord om rettigheter under barsel)

De sier at alle ansatte må ned i lønn og ønsker å gi meg lavere lønn og provisjon/bonus, uten at de har spesifisert hvor mye.

De ønsket at jeg skal gi tilbakemelding på hvordan stillingsinnhold og lønn skal være til neste dag. Jeg krevde å få hele uken på meg, noe som jeg får ok på. Mandag morgen skal jeg ha møte med HR sjefen der målsetningen er at vi skal bli enige.

Mine umiddelbare følelser er følgende:

- Jeg tror ikke de ønsker å bli kvitt meg, så dette er nok ikke en måte å få meg til å si opp på

- Føler at jeg er blitt degradert fra Norgessjef til vanlig ansatt da jeg mister både totalansvaret for Norge samt personalansvar

- Jeg ønsker ikke å gå ned i lønn da dette vil skape store økonomiske problemer for meg. I tillegg har min mann stor usikkerhet på sin arbeidsplass, så en lønnsnedgang vil få store konsekvenser for oss begge. En lavere fast lønn vil gjøre at jeg står svakere ved fremtidig huskjøp og i forhold til sikkerheten i vår eksisterende bolig.

- Jeg har ikke noe problemer med å gi fra meg personalansvar, men har i over 2 år vært i ledergruppen og ønsker ikke å miste mitt overblikk og innflytelse på Norge

- Jeg ønsker ikke å reise rundt som selger da dette var noe jeg gjorde da jeg bygde opp firmaet for 2 år siden. I tilfelle bare en begrenset periode. Men vil som sagt ikke trives med det

- Jeg og Norge har representert de beste tallene i Skandinavia, i fjor klarte vi det interne budsjettet. I år har vi ligget best an i forhold til budsjett av alle tre land.

- Jeg er usikker på om jeg skal godta en endring av stilling eller kjøre på med mine rettigheter og få mest mulig ut av firmaet og se meg etter en annen jobb

- En del av meg vil firmaet det beste, men her må jeg også tenke på meg selv. Tenker slik at om jeg blir ok fornøyd vil jeg gi alt for firmaets beste

Så mine spørsmål:

- Hva skjer om jeg nekter å gå ned i lønn? Vil en endringsoppsigelse kunne opprettholde den gamle lønnen? Eller blir det en helt ny lønnsforhandling?

- Bør jeg gå for en endringsoppsigelse eller vedlegg til eksisterende kontrakt?

- Hva er rutinene for endringsoppsigelse?

- Hvor mye betyr det jeg har blitt lovt på siste medarbeidersamtale. Her dreier det seg om ny tittel, lønn og ny kontrakt. Kan de bare gå bort fra dette når jeg har fått dette skriftlig?

- Kan og bør jeg kreve å stå i stillingen i oppsigelsestiden når det er en endring?

- Hvor mye kan jeg eventuelt hente ut av et firma som gjør slike nedskjæringer?

- Hva bør jeg kreve i forhold til barsel i den nye kontrakten? Hva får jeg ut i fra ikke noe punkt om dette i dagens kontrakt

- Kan jeg sette opprettholdelse av lønn opp mot oppsigelsestid evnt noe annet? Feks at jeg sier meg villig til å starte ny jobb 1 august mot at min lønn beholdes.

- Kan de kreve at jeg i min situasjon er med på å si opp mine ansatte?

- Kan jeg ha en kontrakt som vil gi meg rettigheter i forhold til en ny Country manager som kan dukke opp? Hva om firmaet kommer på bena igjen, kan man legge inn noe i kontrakten der?

- Hva bør jeg gjøre??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...