Gå til innhold

For gammel?


LekeHusmor

Anbefalte innlegg

Jeg regner med at jeg ikke kommer inn på jussen i år, pga plassene som blir kuttet i Oslo. Har fra før av gått 1 år på BI og vært et år på FHS, pluss jobbet et år. Og nå ser det ut til at jeg blir jobbende og tar opp fag et år til.

Dermed vil jeg være 23 år (86modell født sent på året) når jeg (forhåpentligvis) begynner på jussen til høsten. Syns dere det er "gammelt"?

Er klar over at det alltid varierer og at det alltid vil finnes folk som er eldre enn meg, men hva tenker dere, kommer jeg til å bli litt oldis i klassen? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg regner med at jeg ikke kommer inn på jussen i år, pga plassene som blir kuttet i Oslo. Har fra før av gått 1 år på BI og vært et år på FHS, pluss jobbet et år. Og nå ser det ut til at jeg blir jobbende og tar opp fag et år til.

Dermed vil jeg være 23 år (86modell født sent på året) når jeg (forhåpentligvis) begynner på jussen til høsten. Syns dere det er "gammelt"?

Er klar over at det alltid varierer og at det alltid vil finnes folk som er eldre enn meg, men hva tenker dere, kommer jeg til å bli litt oldis i klassen? :klø:

Nei da du blir ikke oldis, er mange som hopper fra linje til linje før de finner ut hva de vil bli...kommer helt sikkert til å være noen på din alder og muligens også en del gamlere der skal du se...

Når jeg studerte psykologi var det en på forelesningene som var godt over 60 år, så studier har ingen aldersgrense :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gabriela

Da jeg leste overskriften trodde jeg du var en kvinne i femtiårene som lurte på om det var for sent å begynne å studere. Svaret der hadde for meg blitt "nei", og det er også svaret på spørsmålet ditt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men jeg har ikke lyst å henge med folk på over 60 år i studietiden min :ler:

hehe. men tar poenget ditt. jeg bare føler meg så gammel.

man kan jo ikke dra på utveksling før i 4 eller 5 studieår, og dermed vil jeg jo være 27 år (!!!) når jeg kan dra til utlandet.

derfor har jeg også vurdert å ta et år i utlandet før jeg begynner på jussen, men da vil jeg jo være 24 år når jeg først går i gang med studiet...

ikke enkelt :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

23 år?!?! Er det så gammelt a? O_O

Jeg føler meg ung jeg, og jeg er i 30 årene.

Oldis i klassen, mange som er mye eldre enn 25, 30, 40 ++ som tar fag nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja jeg vet at jeg ikke er så veldig gammel egentlig, men føler bare at jeg kommer til å ligge over gjennomsnittsalderen da. og dermed kanskje falle litt utenfor, redd for å ikke finne meg noen venner.. :vetikke:

har jo lyst å ha en morsomt studietid også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Helt alvorlig, tror du det er -gammelt- å være 23 år og fersk student?? Det kan jeg garantere deg at det ikke er. Jeg er postdok på et universitet, og i de fagene jeg har undervist har over halvparten vært eldre enn det du er. Det er slettes ikke uvanlig å være passert tyve når man begynner "På alvor". Mange har vært i militæret, på folkehøyskole, reist, jobbet, prøvd ut diverse andre fagretninger, osv, før de begynner på noe for alvor.

Selv beygnte jeg rett fra videregående, men de jeg endte opp med å henge med var tre-fire år eldre enn meg. Hun jeg snakket mest med var 26 da hun begynte. Tro du meg, 23 er IKKE gammelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nardina

Ja du er VELDIG gammel!! Jeg er 37 og begynner på et 4-årig studie nå til høsten. Heldigvis er jeg ung enda. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Det kommer jo til å være noen rett fra videregående på jussen, men det kommer til å være like mange som ikke er rett fra videregående. Og du blir jo ikke venn med hver eneste student uansett. Jeg begynte på nytt studie i høst, er født i -87 og selv om det var en god del født i -89 så var det like mange som var født i -87, i tillegg til mange født i -85 som hadde begynt på sin andre bachelorgrad. På jussen er det også noen som kanskje har surret litt med andre fag først, f.eks språk, og folk som har tatt et år eller to for å få opp karakterene for å komme inn.

Du finner i hvert fall garantert mange som ikke er 'for unge' for deg, i tillegg til at du forhåpentligvis får venner som er yngre enn deg uten at det gjør noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja du har nok rett :) er ikke det at jeg har noen fobi mot yngre mennesker, har jo flere gode venninner nå som er yngre enn meg, men jeg bare er litt ferdig med den der "fylla hver helg" greia, og vil heller fokusere på skole når jeg først begynner da. så håper jeg finner noen jeg kan jobbe med.

tenker på dette utenlandsgreiene altså.. hva ville dere gjort?

for jeg tror at jeg vil være rimelig "eldst" hvis jeg drar på utveksling som 27 åring.

skulle ønske det gikk an å ta jussen i utlandet!! :sur:

det er jo ikke advokat jeg vil bli, jeg vil bare jobbe med juss, så det er så irriterende at jeg må studere hele graden i norge for å få en ordentlig tittel :dry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Huff... nå følte JEG meg fryktelig gammel... :sukk:

Skal begynne på ny utdannelse og jeg er 38. Blir nok over 40 før jeg er ferdig... Skikkelig oldis... :sjenert::fnise:

NEI du er ikke gammel... synes heller du er rimelig ung jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du er ikke for gammel!!

Jeg begynte studier året jeg fylte 25, nå er jeg ferdig og blir 28 snart. Det hadde selvsagt vært fint å ha vært ferdig med studier tidligere, men i løpet av de årene jeg har vaset rundt før jeg begynte studier, føler jeg at jeg har gjort mange erfaringer av den typen man får ved å bli eldre, og nå er jeg veldig glad for å ha dem. Jeg var også redd for å bli en av oldisene, men jeg havnet midt i mellomsjiktet. Jeg var tilogmed yngst i den gruppen jeg ble plassert i. Er rimelig sikker på at du vil oppdage mennesker i alle aldre på studiet, dermed blir det nok ikke noe problem å bli kjent med folk på din egen alder.

Dessuten er det ganske mange av 'oldisene' som er ganske kule, så la ikke sjansen gå fra deg til å bli kjent med noen av dem også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*

Jeg begynte på et profesjonsstudium som 23-åring (nesten 24, hadde en bachelorgrad fra før) og må innrømme at den første tiden med fadderuke og sånt var litt kjip. Jeg hadde festet nok fra meg og syntes slett ikke det var spesielt morsomt å 'måtte' drive med drikkeleker og skumparty, kan man si. Dessuten var det ingen som tenkte på å plassere oss "eldre" på samme faddergruppe, og russetid og militæret var det flere år siden jeg i det hele tatt hadde tenkt på, så det var ofte vanskelig å være sosial med dem som kom rett fra den fasen.

Trøsten er at jo, det var mange (flere enn jeg hadde trodd) på min alder der, det tok bare litt tid å finne dem. (Flere var også eldre enn meg!) Jeg har vært på utveksling selv, og selv om jeg var eldre enn de fleste jeg møtte der, var jeg ikke den eldste der heller. Ofte er det slik at man har et litt annet fokus enn dem som kommer rett fra videregående når man har levd hybellivet en stund allerede, men det betyr ikke at man ikke finner noen man går overens med, uavhengig av alder.

Forøvrig har jeg bare opplevd det som positivt rent faglig å være "eldre". Man har opplevd mer, har mer erfaring og flere knagger å henge informasjon på, og sist men ikke minst vet man at de viktigste tingene i livet ikke står eller faller på om man får A eller C :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
tenker på dette utenlandsgreiene altså.. hva ville dere gjort?

for jeg tror at jeg vil være rimelig "eldst" hvis jeg drar på utveksling som 27 åring.

Hoi! Nå føler jeg meg oldis her som tenker på utveksling i en alder av 32. ;)

Du kan kontakte ANSA og høre om de har kjennskap til universiteter hvor det er et stort antall av "mature students".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Hvordan bodde dere "oldiser" mens dere studerte? Studentboliger er jo som oftest billigst, men jeg har ikke lyst til å dele bad med 18 åringer som aldri har tatt i ei vaskefille og som "må" feste hver helg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest venus utlogget

Jeg er 23 og skal begynne å studere nå. Tok opp fag sammen med mange i forrige skoleår, og en stor del av de var like gammel som meg og eldre så tror ikke du kommer til å føle deg utenfor nei :) Tror heller ikke at de på 20 ser på oss på 23 som oldiser :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest_Line_*
ja du har nok rett :) er ikke det at jeg har noen fobi mot yngre mennesker, har jo flere gode venninner nå som er yngre enn meg, men jeg bare er litt ferdig med den der "fylla hver helg" greia, og vil heller fokusere på skole når jeg først begynner da. så håper jeg finner noen jeg kan jobbe med.

tenker på dette utenlandsgreiene altså.. hva ville dere gjort?

for jeg tror at jeg vil være rimelig "eldst" hvis jeg drar på utveksling som 27 åring.

skulle ønske det gikk an å ta jussen i utlandet!! :sur:

det er jo ikke advokat jeg vil bli, jeg vil bare jobbe med juss, så det er så irriterende at jeg må studere hele graden i norge for å få en ordentlig tittel :dry:

Jeg tok jus i Oslo, og dro på utveksling et semester i USA det året jeg fylte 28 (da hadde jeg ett år igjen av studiet). Vi var en stor gjeng nordmenn, i tillegg til amerikanerne. Snittalderen på nordmennene var 26, så der har du i alle fall ikke mye å bekymre deg for. Snittalderen på amerikanerne på den law school'en var i alle fall ikke noe lavere enn 26 den heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
skulle ønske det gikk an å ta jussen i utlandet!! :sur:

det er jo ikke advokat jeg vil bli, jeg vil bare jobbe med juss, så det er så irriterende at jeg må studere hele graden i norge for å få en ordentlig tittel :dry:

Dersom du vil jobbe med norsk jus i Norge så er det jo rimelig opplagt at du ikke kan ta graden i utlandet... Skjønner ikke hvorfor du skulle ønske det engang, det ville jo blitt meget upraktisk for deg.

Dersom du ønsker å jobbe med internasjonal jus på internasjonalt nivå, så er det jo bare å finne en passende LLM på et bra utenlandsk universitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brutal_mann
men jeg har ikke lyst å henge med folk på over 60 år i studietiden min :ler:

hehe. men tar poenget ditt. jeg bare føler meg så gammel.

man kan jo ikke dra på utveksling før i 4 eller 5 studieår, og dermed vil jeg jo være 27 år (!!!) når jeg kan dra til utlandet.

derfor har jeg også vurdert å ta et år i utlandet før jeg begynner på jussen, men da vil jeg jo være 24 år når jeg først går i gang med studiet...

ikke enkelt :rolleyes:

Jaha... Hvcorfor er del livsviktig å reise på utveksling i det heletatt? "åååh! Jeg bare mååååå studere noe med en skikkelig fet utvekslingsreise..." :roll:

Dernest, om du tror du er gammel når du er 27 tar du feil. Du er ikke gammel når du er 40 en gang. Og når du blir 40 så vil du sitte å tenke på det jeg nå skrev og tenke "Herregud han hadde jo helt rett. Jeg er 40 men finnes ikke gammel. Jeg er full av ønske om leve livet. Jeg er mye modnere nå og har sluttet å bekymre meg for idiotiske ting. Har jo derfor også den beste sexen jeg noen gang har hatt. Og hadde jeg vist at disse 17 årene skulle rase så fort avgårde ville jeg ikke bekymret meg så mye og levd med mye større glede"

Jeg vil påstå at du har en panisk idé om hva et vellykket liv er. Hold fast på den ideen og du vil våkne skuffet opp til virkeligheten om snaue 20 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...