Gjest ~Fantabulous_kitten~ Skrevet 16. juli 2009 #1 Skrevet 16. juli 2009 Heisann! Dette er kanskje besvart i den kjempelange "menskopp"-tråden, men, prøver fordet. 1) jeg kan ikke lenger bruke tamponger, selv ikke de minste fra o.b. Aner ikke hvorfor det er sånn, men det er sånn. Derfor kjøpte jeg en keeper (menskopp i naturgummi), og den klarer jeg å bruke. I og med at den er større, er det noen som kan forklare meg hvorfor kroppen finfint takler koppen, mens en pitteliten tampong ikke blir tolerert? Jeg tenkte først på dette med uttørking osv fra tampongen, men problemet er jo at jeg ikke får den inn i det hele... 2) Da jeg fikk mensen som 13-åring, gikk det hele 5 år før jeg klarte å bruke tamponger, og menssmertene var utrolige. Vi snakker sengeliggende. Dette gikk over egentlig rundt den tiden jeg begynte å bruke tamponger, men siste året når kroppen har protestert på tampongene, har smertene kommet tilbake, blir verre og verre. Siste perioden min nå var det såvidt jeg klarte å gå ut av senga.... en pine å gå ut og handle. Så nå er spørsmålet; er, eller kan det være, en sammenheng? Og jada, jeg har vært inne på mange forskjellige nettsider rundt temaet, men finner liksom ingen svar på akkurat dette som jeg lurer på. Håper noen her kan hjelpe meg
Tink Skrevet 16. juli 2009 #2 Skrevet 16. juli 2009 For meg har er det omvendt, mer smerter når jeg bruker ob enn når jeg bruker bind.. Du kan evt prøve å smøre ob'en litt med noe som gjør at den glir lettere. Jeg syns også de kan være vanskelige å sette inn hvis skjeden er helt tørr..
Gjest Gjest Skrevet 16. juli 2009 #3 Skrevet 16. juli 2009 Jeg har aldri klart å bruke tamponger, eller, jeg har ikke prøvd så ofte, men jeg har liksom ikke klart å få dem inn. Tror det kan ha å gjøre med utformingen av skjedeåpningen kanskje? Jeg har ikke problemer med sex. Man er jo lagd forskjellig Når det gjelder smertene dine og det at det har blitt vanskeligere/umulig for deg å få inn tamponger, tenker jeg at det KAN være grunner som du kan/bør få undersøkt hos lege. Endrometriose gir f eks sterke menssmerter. Vaginisme og vaginitt kan gjøre det vondt og umulig å få noe inn i skjeden. Sopp kan også gi hevelser og smerter som gjør det lite fristende (og forsåvidt også lite gunstig) å bruke tampong. Hvis du ikke har vært hos gynekolog i forbindelse med plagene dine vil jeg anbefale deg det Ikke sikkert du finner ut noe, men det kan være greit å undersøke.
Avalon Skrevet 16. juli 2009 #4 Skrevet 16. juli 2009 Jeg har aldri klart å bruke tamponger, eller, jeg har ikke prøvd så ofte, men jeg har liksom ikke klart å få dem inn. Tror det kan ha å gjøre med utformingen av skjedeåpningen kanskje? Jeg har ikke problemer med sex. Man er jo lagd forskjellig Når det gjelder smertene dine og det at det har blitt vanskeligere/umulig for deg å få inn tamponger, tenker jeg at det KAN være grunner som du kan/bør få undersøkt hos lege. Endrometriose gir f eks sterke menssmerter. Vaginisme og vaginitt kan gjøre det vondt og umulig å få noe inn i skjeden. Sopp kan også gi hevelser og smerter som gjør det lite fristende (og forsåvidt også lite gunstig) å bruke tampong. Hvis du ikke har vært hos gynekolog i forbindelse med plagene dine vil jeg anbefale deg det Ikke sikkert du finner ut noe, men det kan være greit å undersøke. Enig med denne, jeg hadde spurt om å få en undersøkelse! Har selv endomertiose, så jeg bet hvor vondt det er. Jeg har heller aldri kunnet bruke tamponger, selv ikke når de ble smørt inn med vaselin. Og jeg brukte alltid de minste.... Jeg kunne få en inn, men når jeg da skulle bytte var det umulig. Uansett hvor godt jeg fikk de opp kjente jeg dem hele tiden og hadde vondt for å sitte. Har heller ikke problemer med sex. Har bare innsett at tamponger ikke er for meg. men når det gjelder smertene ville jeg sjekket dette ut! Du kan spørre om å få reseptbelagt smertestillende, jeg anbefaler Cataflam på det varmeste! Funker med min endometriose.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå