*MEDUSA* Skrevet 15. juli 2009 #1 Skrevet 15. juli 2009 Hei. Sliter med prolapsen min nå, og vet ikke helt hva jeg skal gjøre.. Har veldig vondt i hoftene og nedover og halebenet, i tilegg til korsryggen. Har hørt litt fra før om det at man skal gå og gå for ryggen, men så hørte jeg nå nettop at jeg bare skal ligge den tiden med det står på som værst. har gått med dette i to uker nå, og trodde sist helg at jeg var bedre til jeg løftet en ting og det ble verre en det noen gang har vært. Så har tatt det litt med ro de siste dagene... Noen som har gode råd? Jeg vil prøve alt for å unngå operasjon
Gjest Gjest Skrevet 15. juli 2009 #2 Skrevet 15. juli 2009 Så lenge du klarer tror jeg det kan være bra å gå, men det er nok fornuftig å ikke gjøre det hvis du har veldig vondt, for da risikerer du vel bare å feilbelaste og bli skeiv fordi du kompenserer, og å klemme mer på nervene. Hvis du klarer, så gjør pilatesøvelser for å styrke kjernemuskulaturen - mange slike øvelser kan gjøres liggende, og tilpasses hva du tåler. Kan være lurt å høre med fysioterapeut kanskje. Tror du må la være å løfte ting og gjøre "overmodige" bevegelser med ryggen selv om du føler deg bedre, særlig inntil du har fått styrket muskulaturen nok til at skivene holder seg på plass (kommer kanskje an på årsaken til prolapsen også).
Gjest Gjest_Jolly_* Skrevet 15. juli 2009 #3 Skrevet 15. juli 2009 Kjære deg, Jeg anbefaler veldig å lese "Backsufferers' Bible" av Sarah Key. Denne boken har hjulpet meg enormt! God bedring og lykke til!
*MEDUSA* Skrevet 15. juli 2009 Forfatter #4 Skrevet 15. juli 2009 Takk begge to Vet ikke hva som er årsaken eller hve som har skjedd, har vel egentlig alltid vært plaget med ryggen. Fikk plutselig en annen smerte, eller på en annen måte og fikk komme til MR og fikk konstantert to prolapser pr. tlf. av sekretæren.. hva, hvordan og hvorfor fikk jeg ikke svar på. Første gang fikk jeg paracet og gikk på jobb som vanlig om enn temmelig redusert. Nå siste gang klarte jeg ikke reise meg eller sitte og gikk til legen og fikk sykemelding for to uker, null info og beskjed om å ringe om jeg ikke ble bedre... Den boken du nevner finnes den på norsk? Finner den kun på engelsk
Peachen Skrevet 15. juli 2009 #5 Skrevet 15. juli 2009 Takk begge to Vet ikke hva som er årsaken eller hve som har skjedd, har vel egentlig alltid vært plaget med ryggen. Fikk plutselig en annen smerte, eller på en annen måte og fikk komme til MR og fikk konstantert to prolapser pr. tlf. av sekretæren.. hva, hvordan og hvorfor fikk jeg ikke svar på. Første gang fikk jeg paracet og gikk på jobb som vanlig om enn temmelig redusert. Nå siste gang klarte jeg ikke reise meg eller sitte og gikk til legen og fikk sykemelding for to uker, null info og beskjed om å ringe om jeg ikke ble bedre... Den boken du nevner finnes den på norsk? Finner den kun på engelsk Dersom du har påvist prolaps skal du ta det med ro, verken drive med noe yoga eller gå deg i hel. Ei heller bruke mannuelterapaut eller kiropraktor. Det eneste som kan hjelpe på prolapser er ro. Ofte uker eller mnd. Moderat aktivetet er selvsagt bra for hele kroppen, men kjenner du det minste vondt, så skal du slutte. Jeg har operert for porlaps, og jeg vet hva jeg snakker om. Operasjonen var for min del ikke særlig vellykka, og jeg har fortsatt prolaps etter operasjonen. Så kjære søte snille deg, ta det med ro, verker det- så slutt. Om du må ta det med ro i en måned eller tre så er det ingen ting sammelignet med det smertehelvete du kan få om du ikke lytter til kroppen din nå. Og har du behov for smertestillende kontakt legen din, smerte trigger smerte og er ikke gunstig for noen! God bedring
*MEDUSA* Skrevet 15. juli 2009 Forfatter #6 Skrevet 15. juli 2009 Dersom du har påvist prolaps skal du ta det med ro, verken drive med noe yoga eller gå deg i hel. Ei heller bruke mannuelterapaut eller kiropraktor. Det eneste som kan hjelpe på prolapser er ro. Ofte uker eller mnd. Moderat aktivetet er selvsagt bra for hele kroppen, men kjenner du det minste vondt, så skal du slutte. Jeg har operert for porlaps, og jeg vet hva jeg snakker om. Operasjonen var for min del ikke særlig vellykka, og jeg har fortsatt prolaps etter operasjonen. Så kjære søte snille deg, ta det med ro, verker det- så slutt. Om du må ta det med ro i en måned eller tre så er det ingen ting sammelignet med det smertehelvete du kan få om du ikke lytter til kroppen din nå. Og har du behov for smertestillende kontakt legen din, smerte trigger smerte og er ikke gunstig for noen! God bedring Synd for deg med ikke velykket operasjon Leste om det på nettet at mange ikke ble bedre etter operasjon, så derfor vil jeg gjøre alt for å unngå det Og jeg vet når jeg blir god skal det trenes og trenes å trenes jeg skal ha verdens sterkeste rygg til slutt Jeg har alltid levd med smerter og svak rygg, men ikke sånn som dette så lenge... Og jeg HATER å ligge hjemme.. jeg vil jobbe.. Jeg kjeder meg så
Gjest Gjest Skrevet 15. juli 2009 #7 Skrevet 15. juli 2009 http://www.pasienthandboka.no/default.asp?...documentid=2435 Her står det endel. Men husk på at dette er en "individuell" sak - når du bør ligge stille og når du har godt av aktivitet må du nesten kjenne på selv, og vær snill med deg selv. Når du blir bedre er det bra med noe aktivitet selv om det gjør litt vondt - men trening skal ikke gjøre VELDIG vondt og du må lære å unngå bevegelser som skader deg. Dessuten bør du ta kontakt med legen igjen dersom du ikke blir bedre, så du kan få oppfølging av fysioterapeut og evt venteliste for operasjon. De fleste prolapser går over av seg selv etter en stund (det kan riktignok ta tid) og kan forebygges ved riktig trening, så vær tålmodig, verden har ikke rast sammen selv om ryggen din er midlertidig ute av drift
*MEDUSA* Skrevet 15. juli 2009 Forfatter #8 Skrevet 15. juli 2009 http://www.pasienthandboka.no/default.asp?...documentid=2435 Her står det endel. Men husk på at dette er en "individuell" sak - når du bør ligge stille og når du har godt av aktivitet må du nesten kjenne på selv, og vær snill med deg selv. Når du blir bedre er det bra med noe aktivitet selv om det gjør litt vondt - men trening skal ikke gjøre VELDIG vondt og du må lære å unngå bevegelser som skader deg. Dessuten bør du ta kontakt med legen igjen dersom du ikke blir bedre, så du kan få oppfølging av fysioterapeut og evt venteliste for operasjon. De fleste prolapser går over av seg selv etter en stund (det kan riktignok ta tid) og kan forebygges ved riktig trening, så vær tålmodig, verden har ikke rast sammen selv om ryggen din er midlertidig ute av drift Takker for gode råd og informativ link Det er viktig å ta vare på ryggen ja, det merker jeg nå
vimse Skrevet 15. juli 2009 #9 Skrevet 15. juli 2009 Bevegelse, bevegelse og bevegelse Men i små mengder og ofte, ikke en times tur en gang om dagen men kanskje ti-femten minutter av gangen. Øvelser som gir økt blodsirkulasjon til ryggen, slik at du får løsnet opp i muskler som garantert er stive. Man skal heller ikke sitte for mye. Jeg lå en stund i begynnelsen, men det var fordi jeg ikke kunne gå. Fikk meg prekestol hjemme som ga meg muligheten til å bevege meg, og fikk etterhvert nok krefter til å gå noen runder på verandaen. Etterhvert fikk jeg meg staver, som var til utrolig god hjelp, fordi jeg var redd for å falle. Dessuten fikk de rettet meg opp så jeg ikke gikk og så i bakken hele tiden Forøvrig ville jeg kontaktet legen og bedt om en poliklinisk samtale med fysioterapeut og nevrolog på sykehuset der du tok MR, og evt. be om henvisning til et ryggopplegg i din kommune, eller til en fysioterapeut for kontrollert trening og behandling. Det finnes også en del medisiner som gies for prolapser, med gode resultater, som nevrologen sikkert kan gi deg informasjon om God bedring!
Gjest Gjest Skrevet 15. juli 2009 #10 Skrevet 15. juli 2009 Jeg fikk beskjed om å gå rolig men IKKE med smerter og ikke lange strekker. Er engentlig til fysioterapaut for å trene opp kneskade mm. Men treningen ble krafrig redusert pga prolapsen. I til falsk isjas. Kiroptaktoren ville ikke røre meg (ringte å spurte om råd, ble annbefalt ingen trening til smertene ga seg) Har senere fått vite at jeg mest sannsynlig har klem eller skade på noen nerver i og med at jeg har prikking, mummenhet og periodevis intense smerter fra korsryggen, hoften og nedover ene benet. Men venter på MR av dette for å se om de finner ut noe mer av det. (veeeldig lang ventetid) Og nevrolog. I mellomtiden har jeg fått streng beskjed om å ikke trene hverken kne eller rygg før jeg har fått resultatene på disse prøvene. I desperasjon pga.smertene tok jeg selv kontakt med en som driver med kombinert vakumbehandling, massasje og nåler. ( holdt ikke ut å ha konstant vondt og legen nektet skrive ut noe smertestillende pga medisinalergi) Det ligner litt på kopping, men er en type slange som suger virker det som. Ble knallblå på hele ryggen, hoften og benet der han behandlet meg. Utrolig smertefult må jeg nok innrømme... Men jeg har blidt vesentlig bedre i ryggen og bena etterpå bare etter 2 behandlinger. Har ikke hatt de typiske nerveplage smertene\nummenhet eller strålingen siden siste behandling for ca 2 uker siden. Han "sugde" IKKE med denne slangen der jeg HAR prolapsen (så jeg på blåmerkene) Ikke sikkert det hjelper for alle, men det ser ut til å hjelpe for smertene mine. Må si jeg undersøkte svært nøye og forhørte meg rundt for å komme til en som hadde god og lang erfaring. + en annbefaling fra min fysioterapaut før jeg prøvde dette. Behandleren fikk og papirene hvor det er godt forklart hva som er mine diagnoser før han startet opp. Har ikke hørt om andre bekjente som har prøvd det samme.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå