Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Babyen min er 5 mnd gammel og jeg har enda ikke fått i hus en babybok hvor jeg kan skrive ned 1. tann, 1. steg, 1.smil, vekt, høyde osv.

Har nå funnet ut at det er på tide! Kan noen anbefale en?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Godboken har en søt sånn en, som du får i velkomstgave. Der skal man fylle inn helt fra graviditeten til de første tingene som skjer, tann, bursdag osv. Jeg syns den er fin! :)

Gjest Gjest
Skrevet
Babyen min er 5 mnd gammel og jeg har enda ikke fått i hus en babybok hvor jeg kan skrive ned 1. tann, 1. steg, 1.smil, vekt, høyde osv.

Har nå funnet ut at det er på tide! Kan noen anbefale en?

Ja, man glemmer fort. og det er kjekt å begynne å skrive så tidlig som mulig :)

Vi har disney sin "min første bok". Den er fin syns jeg, og med endel tomme sider som man kan skrive det man vil, eller sette inn bilder av det man vil. Det er veldig bra syns jeg.

I tillegg vil jeg anbefale "Familiens Minnebok"- illustrert av Mona Lærum, utgitt av Rødskog Art a.s. Denne er kun delt inn i årstidene, og man kan skrive det man vil om hva som skjer med poden-og familien- i syv-åtte år fremover. Kan også sette inn noen bilder om man vil. Som en dagbok altså. Planen er å skrive flittig i den og gi den til han når han er litt eldre, og ser verdien i den- konfirmasjonen kanskje? En litt utvidet "min første bok" altså :)

Gjest Gjest
Skrevet

Hei!

Jeg jobber i bokhandelen og har sett mange ulike typer, men den som skiller seg ut, er babykrøniken. Det er en kjempefin babybok som er veldig oversikttlig og med fine illustrasjoner og temasider. og ser ut som en ringperm med mange sider i, den er solid og holder bedre enn de tynne bøkene. Om man skulle ønske det tror jeg man også kan sette inn ekstra ark. Den finnes også i en utgave for større barn som heter skolekrøniken.

http://www.babychronicles.com/html_NR/NR_ALL_Index.html

Fåes kjøpt på bla. www.bokkilden.no

Gjest Gjest
Skrevet

Gjest over, jeg kom på en annen bok som er den eneste jeg synes kan måle seg med babykrøniken, er en bok som heter da jeg var liten. Denne finnes i tre farger, gul, blå og rød og inneholder fine bilder og fine sider. Denne er med spiral som gjør at også denne boken holder seg godt.

http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=153595

Skrevet
Gjest over, jeg kom på en annen bok som er den eneste jeg synes kan måle seg med babykrøniken, er en bok som heter da jeg var liten. Denne finnes i tre farger, gul, blå og rød og inneholder fine bilder og fine sider. Denne er med spiral som gjør at også denne boken holder seg godt.

http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=153595

Jeg synes denne var utrolig dårlig, bestilte den, men har ikke brukt den - jeg har ikke behov for bilder av andres babyer i min datters minnebok... Da er den fra Go'Boken mye finere :)

Gjest samme gjest som skrev om babykrø
Skrevet
Jeg synes denne var utrolig dårlig, bestilte den, men har ikke brukt den - jeg har ikke behov for bilder av andres babyer i min datters minnebok... Da er den fra Go'Boken mye finere :)

Det er en fordel å dra i butikkene i stedet for å bestille så får du ikke noe du synes er utrolig dårlig ;) Eventuelt kikke i butikken først, og så bestille den på nett etterpå.

Men tilbake til tema, smaken er som baken, men de fleste andre babybøker, med unntak av 1-2 andre enn babykrøniken og da jeg var liten er av så dårlig kvalitet at når boken er blitt bladd i masse og babyen er blitt voksen og skal kikke i den er den blitt så lørvete i innbindingen.

De bildene er jo ment som illustrasjon, akkurat som i Anne Geddes sine bøker, jeg synes ihvertfall de er fine. Hovedfokuset er jo uansett på bildene av babyen DIN, og det du skriver om den.

Jeg synes designen på da jeg var liten er utrolig fin, men liker bedre "spørsmålene" i babykrøniken.

Skrevet

Jeg har ennå ikke sett en babybok jeg har likt, så jeg fant ut at jeg like godt kunne lage den selv. Jeg kjøpte perm og ark på Bookbinders og forskjellige mønstrede ark, klistremerker o.l. fra hobbybutikk (slikt man bruker til scrapping). Jeg synes det er uendelig mye bedre å ha bare blanke ark til å fylle med hva jeg vil. Da kan jeg ha bilder, skrive mye tekst om jeg ønsker det og blir noe feil er det bare å kaste det ene arket uten at hele boken er "ødelagt".

Skrevet

Kanskje eg skal kjøpa Babykrøniken, viss den er så bra! :)

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg har ennå ikke sett en babybok jeg har likt, så jeg fant ut at jeg like godt kunne lage den selv. Jeg kjøpte perm og ark på Bookbinders og forskjellige mønstrede ark, klistremerker o.l. fra hobbybutikk (slikt man bruker til scrapping). Jeg synes det er uendelig mye bedre å ha bare blanke ark til å fylle med hva jeg vil. Da kan jeg ha bilder, skrive mye tekst om jeg ønsker det og blir noe feil er det bare å kaste det ene arket uten at hele boken er "ødelagt".

Det var et bra forslag. Du vil vel ikke komme med litt detaljer, hva har du skrevet om osv? tenkte jeg skulle lage slik selv til gutten min. Er det vanlig ringperm du har kjøpt og satt inn ark inn i?

Skrevet
Det var et bra forslag. Du vil vel ikke komme med litt detaljer, hva har du skrevet om osv? tenkte jeg skulle lage slik selv til gutten min. Er det vanlig ringperm du har kjøpt og satt inn ark inn i?

De har permer i alle slags størrelser og flere farger (noen også med små bilder utenpå som indikerer innholdet, f.eks. med barnevogn og bamser på). Jeg valgte 170x200, syntes det var en fin størrelse, ikke for stor. De har ark til alle størrelsene. Jeg har også kjøpt fargede og mønstrede ark som jeg har klippet til i riktig størrelse, så det er litt blandet hva jeg har brukt i permen.

Jeg begynte allerede i svangerskapet. Har litt om hvordan jeg hadde det, følte og tenkte mens jeg gikk gravid. Alle ultralydbildene, magebilder osv. Har tegnet inn et slektstre, litt om priser på diverse ting, limt inn avisannonsene vi la inn da han ble født, bilder av ham selvsagt etter at han ble født, egen side med vekt/lengde fra hver kontroll, milepæler i utviklingen hans (første smil, første tann, når han rullet, sa mamma osv) osv osv. Har tatt avtrykk av hender og føtter da han var nyfødt. Så kan man ha en hårlokk om man vil det, f.eks. i en sløyfe. Har også limt inn bilder av barnerommet hans (han skal bytte til et større rom når han blir litt eldre, og så kan det jo være vi flytter, så fint å huske hvordan det ser ut nå, ). Det er vel egentlig bare fantasien som setter en stopper for hva man kan ha med. Så kan man jo se litt i babybøker i butikkene for å få ideer, men jeg synes det er veldig fint å ha ubegrenset plass til bilder og tekst (synes mange av babybøkene har liten plass til tekst) og så kan man pynte akkurat slik man vil selv.

Gjest Gjest
Skrevet

Men har du eget babyalbum utenom (med bare bilder i) eller bruker du det du har laget som babyalbum?

Skrevet
Men har du eget babyalbum utenom (med bare bilder i) eller bruker du det du har laget som babyalbum?

Nei, jeg har alt i ett, men det kan man jo gjøre som man vil.

Skrevet

Har også tenkt på å lage en bok selv. Har kikket i så mange nøker nå, og mange av dem har urelevante tekster og "oppgaver" etter min mening (heldigvis er vi forskjellige).

Men så har jeg tenkt, finnes det en slik bok på nettet? Tenkte som man kan fylle ut og så få ferdig innbundet når man er ferdig??

Skrevet
Men så har jeg tenkt, finnes det en slik bok på nettet? Tenkte som man kan fylle ut og så få ferdig innbundet når man er ferdig??

Ikke akkurat en babybok, men på Japan Photo sine sider kan du laste ned et program hvor du kan lage dine egne fotobøker. Der kan du ha så mye eller lite tekst som du vil, velge bakgrunnsfarger, skriftfarger, font, pynte som du vil osv. Så kan du bestille resultatet i det formatet og den innbindingen du ønsker.

Skrevet

Jeg skal også lage selv. Lager en fotobok som jeg bestiller på nett.

Og fyller inn de vanlige sidene - også kan jeg også skrive inn tekst - og lage plass til å lime inn feks armbåndet fra sykehuset, fødselsannonse etc.

Mange leverandører av fotobøker har temasider som kan lastes ned feks baby, fødsel, vår, sommer, clipart etc..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...