Gå til innhold

Brev om brutt spareavtale (BSU)

Anbefalte innlegg

Gjest forvirret og stressa
Skrevet

Hei!

Har en litt merkelig situasjon som gjør meg veldig forvirret og litt bekymret.

Jeg har i ca.7år hatt BSU konto, hvor jeg setter inn penger hvert år. I år har jeg ikke satt inn penger enda, da jeg er student. Jeg synes BSU ordningen er en svært gunstig avtale, og er fornøyd med at jeg har klart å spare jevnt og trutt selv om jeg har gått på skole/studert gjennom denne tiden.

Da jeg kom hjem fra ferie for en uke siden, har jeg fått brev fra postbanken hvor overskriften er som følger "BRUTT SPAREAVTALE- grunnet uttak fra BSU konto".

Deretter viser brevet til et uttak av 700kroner (?!?) som visstnok fant sted 23 februar 2009. Så står det at jeg må betale tilbake tidligere skattelettelser, og at jeg ikke har mulighet til opprette BSU noen gang igjen (veldig kort fortalt).

Problemet er at jeg ikke har tatt ut disse 700kronene. Hvorfor i alle dager skulle jeg gjort det? Jeg benytter meg ikke av postbanken til daglig, har DNBnor, var knapt klar over at det var mulig å ta ut penger fra BSU til annet enn boligkjøp.

Så ringer jeg postbanken, hvor damen i andre enden bekrefter at det har blitt tatt ut 700kroner fra denne kontoen i februar. Hun bestiller opp "bilaget", som jeg skal få i posten i løpet av en uke og forteller meg nok en gang at jeg har brutt avtalen! Jeg skjønner ingenving og er veldig fortvilet.

Inntil videre må jeg jo bare vente og håpe de finner feilen, men klarer ikke slutte å tenke på "hva hvis" de står på sitt.

Hvordan beviser jeg at jeg ikke har tatt ut disse pengene?

Hva hvis noen på en eller annen måte har klart å ta dem ut i mitt navn?

Huff.. har noen her hørt om lignende situasjoner? Jeg har nemlig aldri hørt om noe sånt, og skjønner ingenting. Ble ikke stort bedre av at damen jeg snakket med fra postbanken var så bastant. Følte meg nesten som om hun ikke trodde på meg.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet
Ble ikke stort bedre av at damen jeg snakket med fra postbanken var så bastant. Følte meg nesten som om hun ikke trodde på meg.

Sånn går det når du velger å være kunde i DnB/Postbanken.

Gjest Gjest
Skrevet
Hei!

Har en litt merkelig situasjon som gjør meg veldig forvirret og litt bekymret.

Jeg har i ca.7år hatt BSU konto, hvor jeg setter inn penger hvert år. I år har jeg ikke satt inn penger enda, da jeg er student. Jeg synes BSU ordningen er en svært gunstig avtale, og er fornøyd med at jeg har klart å spare jevnt og trutt selv om jeg har gått på skole/studert gjennom denne tiden.

Da jeg kom hjem fra ferie for en uke siden, har jeg fått brev fra postbanken hvor overskriften er som følger "BRUTT SPAREAVTALE- grunnet uttak fra BSU konto".

Deretter viser brevet til et uttak av 700kroner (?!?) som visstnok fant sted 23 februar 2009. Så står det at jeg må betale tilbake tidligere skattelettelser, og at jeg ikke har mulighet til opprette BSU noen gang igjen (veldig kort fortalt).

Problemet er at jeg ikke har tatt ut disse 700kronene. Hvorfor i alle dager skulle jeg gjort det? Jeg benytter meg ikke av postbanken til daglig, har DNBnor, var knapt klar over at det var mulig å ta ut penger fra BSU til annet enn boligkjøp.

Så ringer jeg postbanken, hvor damen i andre enden bekrefter at det har blitt tatt ut 700kroner fra denne kontoen i februar. Hun bestiller opp "bilaget", som jeg skal få i posten i løpet av en uke og forteller meg nok en gang at jeg har brutt avtalen! Jeg skjønner ingenving og er veldig fortvilet.

Inntil videre må jeg jo bare vente og håpe de finner feilen, men klarer ikke slutte å tenke på "hva hvis" de står på sitt.

Hvordan beviser jeg at jeg ikke har tatt ut disse pengene?

Hva hvis noen på en eller annen måte har klart å ta dem ut i mitt navn?

Huff.. har noen her hørt om lignende situasjoner? Jeg har nemlig aldri hørt om noe sånt, og skjønner ingenting. Ble ikke stort bedre av at damen jeg snakket med fra postbanken var så bastant. Følte meg nesten som om hun ikke trodde på meg.

For det første, så sender du en skriftlig henvendelse til banken hvor du bestrider dette.

Da får de lege frem bevis. er det brukt kort? Og hvor er de tatt ut? eR DET DIN UNDERSKRIFT NOEN PLASSER?

Gjest Gjest
Skrevet

Hva er dette for et usaklig og useriøst svar???

Til TS, har ikke hørt om noe sånt tidligere, men håper det ordner seg for deg. Har du ikke tatt ut penger må det jo være en feil det er mulig å rette opp i.

Skrevet

Høres helt merkelig ut, håper det ordner seg for deg!

Skrevet

Har du fått bilaget fra banken, og har du funnet ut hva som egentlig hadde skjedd i forbindelse med uttaket?

Gjest Gjest_Fjest_*
Skrevet
Hva er dette for et usaklig og useriøst svar???

Til TS, har ikke hørt om noe sånt tidligere, men håper det ordner seg for deg. Har du ikke tatt ut penger må det jo være en feil det er mulig å rette opp i.

Det er da et helt saklig svar. Når du velger desse storbankene så møter du en upersonlig "kundeservice" som ikke hjelper deg når du har problemer.

Gjest Gjest_Caroline_*
Skrevet
Det er da et helt saklig svar. Når du velger desse storbankene så møter du en upersonlig "kundeservice" som ikke hjelper deg når du har problemer.

Det stemmer ihvertfall ikke for mitt vedkommende.

Jeg har aldri møtt bedre kundebehandlere noen steder enn jeg har gjort i Dnb NOR - er helt imponert over deres vilje til å hjelpe folk.

Så Dnb NOR skal "slite" med meg som kunde i mange år framover - kjempeservice.

Gjest Gjest_Fjest_*
Skrevet

Jeg har aldri møtt bedre kundebehandlere noen steder enn jeg har gjort i Dnb NOR - er helt imponert over deres vilje til å hjelpe folk.

Flott for deg. Det er slik det skal være.

Og selvsagt er ikke alt svart\hvitt, og min generalisering gjelder ikke samtlige. Akkurat som elendig service forekommer i de minste lokalkontorer så forekommer prima service i de største konsernene.

Selv har jeg kun en kundebehandler, og jeg er en person - ikke en sak. Om det er noe ringer jeg til lokalbanken og spør om å få snakke med banksjefen som jeg såklart er på fornavn med, så kan det meste fikses per telefon - siden han vet hvem jeg er. Det anbefalest varmt.

Gjest Gjest_Blomst_*
Skrevet

Dette er ikke riktig. Postbanken har faktisk fått Kundeservice-prisen både i 2007 og 2009 innen bransjen Bank/finans nettopp pga. at de var best på kundeservice.

Gjest Gjest_Fjest_*
Skrevet
Dette er ikke riktig. Postbanken har faktisk fått Kundeservice-prisen både i 2007 og 2009 innen bransjen Bank/finans nettopp pga. at de var best på kundeservice.

Det hørest jo veldig fint ut.

"Hele 56 av landets største kundesentre er testet i 9 ulike bransjer. Totalt er 840 test-samtaler lagt til grunn for kåringen."

Hele 56! Om vi antar at det er like mange som er testet i hver bransje har vi tilbake hele 6 banker! Jeg tar en råsjanse og tipper på at desse 6 alle er storbanker.

Ser også at NextGenTel stakk av med bredbåndsprisen i fjor. Jeg vet lite om de personlig, men har vel ikke møtt noen som er fornøyd med deres service.

Gjest Gjest
Skrevet

Kanskje de sure gjestene kan la være å krangle om hvorvidt det er en dårlig bank eller ikke? Start heller en egen tråd.

Til trådstarter: Dette må du selvfølgelig bestride, og ikke gi deg. Hvis du skal ha tatt ut penger fra bankkontoen manuelt, så må det vel finnes et dokument med din underskrift? Uansett får du vente til du mottar bilaget, så kan du se hva som står på det.

Jeg regner med de fleste saksbehandlerne i banken vil forstå at det er meningsløst at du skulle ha tatt ut så lite som 700 kroner én eneste gang og dermed avbryte BSU-sparingen.

Skrevet
Jeg regner med de fleste saksbehandlerne i banken vil forstå at det er meningsløst at du skulle ha tatt ut så lite som 700 kroner én eneste gang og dermed avbryte BSU-sparingen.

Det er faktisk en del som bryter BSU-avtalen pga. at de trenger småbeløp. Dette til tross for at de blir frarådet og gitt skikkelig informasjon om hva slags konsekvenser det får.

Jeg håper uansett at ts finner ut hva som har skjedd, og at det blir en løsning dersom banken har gjort noe galt.

Gjest Gjest
Skrevet

For å spore av;

Er det mulig å ta ut penger fra BSU som du satt inn samme år uten konsekvenser?

F.eks; Satt inn 10.000kr på BSU i januar. I mai trenger du litt ekstra, og tar da ut 2000kr av BSU. Er avtalen da brutt?

Bare lurer, siden det i min bank står at jeg har BSU-beløpet jeg satt inn i jauar som "tilgjengelige" penger i nettbank.

Gjest Gjest
Skrevet

Penger satt inn i 2009 kan du fritt ta ut i løpet av 2009 uten at du bryter BSU-avtalen. Først hvis du lar du pengene stå over nyttår blir de låst.

Du kan altså ikke ta ut penger satt inn i fjor uten å bryte avtalen - selv om du setter inn igjen tilsvarende beløp i løpet av året.

Skrevet
Penger satt inn i 2009 kan du fritt ta ut i løpet av 2009 uten at du bryter BSU-avtalen. Først hvis du lar du pengene stå over nyttår blir de låst.

Du kan altså ikke ta ut penger satt inn i fjor uten å bryte avtalen - selv om du setter inn igjen tilsvarende beløp i løpet av året.

Om dette stemmer så skal jo ikke TS ha brutt noen avtale ettersom pengene angivelig ble tatt ut i februar i år iflg hovedinlegget...

Gjest Gjest
Skrevet
Om dette stemmer så skal jo ikke TS ha brutt noen avtale ettersom pengene angivelig ble tatt ut i februar i år iflg hovedinlegget...

Hvis hun ikke har satt inn noen penger i år, men har tatt ut som er satt inn i 2008 eller før så er avtalen brutt. Les innlegget en gang til. TS skriver ingenting om hun har satt inn penger i år eller ikke, men vi må jo nesten anta at hun ikke har gjort det i og med at banken slår "alarm"

Skrevet (endret)

Men TS hadde jo ikke satt inn noen penger i år skriver hun, så da har hun ikke rett til å ta ut noe heller, uten at det bryter avtalen...

Håper at du finner ut hva som har skjedd TS, kjenner jeg hadde blitt rimelig frustrert selv!

Endret av Strix
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er selv kunde i DNB og har BSU i DNB, men jeg har aldri opplevd lignende.

Gjest Gjest
Skrevet

Enig!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...