Gå til innhold

Medisiner til syden?

Fremhevede innlegg

Gjest Purple Diamond
Skrevet

Skal på ferie om et par uker, og kom til å tenke på bruk av medisiner o.l. på ferien. Skal ha med reseptbelagte medisiner. Er det noen restriksjoner mot dette på flyet? Skal jeg oppbevare dem i håndbagasjen eller i kofferten?

Håper på svar:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis medisinene er flytende form så må du ha med tillatelse fra lege for å få de med inn på flyet. Er medisinene i tablettform, så er det ikke noe problem å ta de med.

Skrevet

Ja, det er visse restriksjoner på dette. Noen medikamenter, da gjerne beroligende, sovemedisiner etc, må du ha med et utfylt Schengen-skjema på.

Dette skjemaet får du på apoteket, og apotekerne må fylle det ut for deg.

Når det gjelder denne type medisiner, skal de være i håndbagasjen med pakningen hvor navnet ditt og merke står.

:)

Gjest SmallTalk
Skrevet (endret)

Medisiner skal oppbevares i håndbagasjen. Bagasje kan forsvinne, og ikke alle medisiner er like enkle å få tak i i utlandet. Noen finnes til og med ikke, og ikke alle medisiner bør byttes ut med synonympreparater.

En del preparatet må du har papirer fra apoteket på. Dette gjelder blant annet praparater med rød trekant på. I tillegg må de oppbevares i original embalasje, og navnet ditt må stå på dem.

Eventuelle flytende medisiner er untatt regelen om maks en liter væske, men du må være forberedt på å smake eller ta litt på huden. Legeerklæring (på engelsk om du skal til utlandet) på at du må ha med medisinene ombord anbefales sterkt.

Endret av SmallTalk
Gjest Purple Diamond
Skrevet

Tusen takk for svar, det hjalp veldig! :)

Gjest Purple Diamond
Skrevet

Kom til å tenke på paracet, naproxen o.l. - kan jeg ta med de i håndbagasjen uten problem?

Gjest Gjest_anonym_*
Skrevet
Kom til å tenke på paracet, naproxen o.l. - kan jeg ta med de i håndbagasjen uten problem?

Jepp, så lenge det ikke er enorme mengder (flere pakker) så er ikke det noe problem :)

(Men dette er også medikamenter som er enkle å få tak i verden over, så det er uansett ikke så farlig om de er i innsjekket bagasje eller håndbagasje, med tanke på å miste dem, i hverfall ;) )

Gjest Purple Diamond
Skrevet
Jepp, så lenge det ikke er enorme mengder (flere pakker) så er ikke det noe problem :)

(Men dette er også medikamenter som er enkle å få tak i verden over, så det er uansett ikke så farlig om de er i innsjekket bagasje eller håndbagasje, med tanke på å miste dem, i hverfall ;) )

Tusen takk for svar! Da vet jeg det :)

Gjest SmallTalk
Skrevet

Ja. Det er bare reseptbelagte medisiner og flytende medisiner som du må ha papirer på.

Skrevet
Ja. Det er bare reseptbelagte medisiner og flytende medisiner som du må ha papirer på.

På p-piller også...?

Gjest Gjest
Skrevet

Det er få medisiner man trenger apotekattest på for å ta med seg i schengenområdet. Sterke beroligende, sovemedisiner eller medisiner klassifisert som narkotika. Ikke hverdagslige ting som paracet eller p-piller!

Utenfor schengen er det mer omfattende å ta med seg disse medisinene.

Og ha alt i håndbaggasjen. baggasjen min har blitt borte/forsinket to ganger - og jeg er sjelegalad jeg hadde de livsnødvendige medisinene i håndbaggasjen (hadde litt ekstra paracet og sånt som var lett å få tak i der jeg var i kofferten).

Ingen sjekket noe som helst sist jeg reiste med medisiner (og nødvendige attester). Selv ikke medisindrikken jeg hadde med (2 dl) reagerte de på i røntgingen (den lå oppi medisinveska mi, ikke åpent).

Gjest SmallTalk
Skrevet
På p-piller også...?

Nei. P-piller kan vel uansett ikke klassifiseres som en medisin.

Alt i kategorien beroligende eller smertestillende, må man ha papirer på. Kort sagt: Alt med rød trekant på.

Gjest Gjest
Skrevet
Nei. P-piller kan vel uansett ikke klassifiseres som en medisin.

Alt i kategorien beroligende eller smertestillende, må man ha papirer på. Kort sagt: Alt med rød trekant på.

Ikke medisin?

Du får det på resept, det påvirker en av kroppens sterkeste systemer, og har kraftig virkning og for mange også kraftige bivirkninger.

Dette er ikke drops.

Men det havner ikke inn under narkotika, og fører ikke med seg problemer i tollen i de fleste land (det er noen få, men jeg lurer på om ikke reglene er endret også der) men å ikke klassifisere det som medisin blir å ufarliggjøre det til de grader.

Gjest SmallTalk
Skrevet (endret)
Ikke medisin?

Du får det på resept, det påvirker en av kroppens sterkeste systemer, og har kraftig virkning og for mange også kraftige bivirkninger.

Dette er ikke drops.

Men det havner ikke inn under narkotika, og fører ikke med seg problemer i tollen i de fleste land (det er noen få, men jeg lurer på om ikke reglene er endret også der) men å ikke klassifisere det som medisin blir å ufarliggjøre det til de grader.

Medisiner blir brukt til å behandle diverse lidelser. Ja, p-piller er et legemiddel, men det er ikke en medisin i den forstand at de gjør folk friske eller holder sykdommer i sjakk. Derav mitt utsagn om at det ikke er medisiner.

Edit: Jeg har forøvrig aldri sagt at de er drops og ufarlige.

Endret av SmallTalk

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...