Gå til innhold

Ville bli undersøkt for svineinfluensa..

Fremhevede innlegg

Gjest Den reisende
Skrevet

Jeg har nettopp kommet fra utlandet, Usa, der jeg var på besøk hos en venninne som tar medisin mot svineinfluensa pga. det har vært et utbrudd av det der hun jobber.

Hun er ikke syk selv, men gjør dette for sikkerhetskyld.

På Gardemoen er det en plakat som sier at om du viser forkjølelsessymptomer innen syv dager etter at du har kommet hjem så kontakt din lege.

Ja, jeg er altså forkjølt. Ble det i Usa og er det enda så da tok jeg kontakt med legen min, bare for å ha det gjort liksom.

Legen min ser rart på meg, sier det er usannsynlig, veier for og imot om jeg skal få ta blodprøve osv.

Tror du jeg føler meg dum eller der jeg sitter og "bruker" legens tid på noe så dumt som dette.

Jeg er jo mest sannsynlig bare forkjølt.

Tør ikke si noe annet til legen når han tydelig mener at jeg ikke burde vært hær.

Skal ta blodprøve i morgen uansett da fant han ut.. men vet da jammen meg ikke om jeg har noe lyst til det.

Følte det som at han skulle sett på en hypokonder eller noe sånt.

Sannsynligheten er liten for at jeg skulle hatt svineinfluensa, men burde jeg virkelig blitt tatt imot på en slik måte når jeg er kommet til legen?

Unnskyldte meg med at heg så den plakaten og jeg ville jo aldri dratt hit om det ikke var fordi det hadde vært et utbrudd på jobben til min venninne..

Søren også som jeg misliker leger av og til.

Videoannonse
Annonse
Gjest Wacmoc
Skrevet

Syntes jeg var ganske uprofesjonelt av legen din.. Han taper ingenting på å teste deg, og skjønner du blir nærvøs! Noen leger er bare litt tettere enn andre :)

Skrevet
Syntes jeg var ganske uprofesjonelt av legen din.. Han taper ingenting på å teste deg, og skjønner du blir nærvøs! Noen leger er bare litt tettere enn andre :)

Enig med denne, det er uprofosjonellt. Sett nyhetene idag?

Han som ble sendt hjem fra legevakten uten å bli testet som viste seg å ha svineinfluensa?

Det kunne vært hvem som helst, og skal helsepresonell bagatellisere sånnt, vil nok flere bli utsatt for unødvendig smitte.

Snakk om å drite på draget.

Ta blodprøven allikevel, bedre å vite enn å ikke vite, også når det gjelder helsa til andre som kan bli smittet.

Og det er bedre å være "hypokonder" å være på den sikkre siden 150 ganger, enn å la være å gå til legen 1gang når det virkelig kan være noe.

Gjest Gjest
Skrevet

Leger som er avvisende til å ta blodprøver er noe av det verste... jada, det viser seg heldigvis ofte at det ikke er noe alvorlig, men det er en rimelig forsikring og rask indikasjon om noe er galt. Og det er ikke noe "hypokondrisk" i å ville ta en og annen blodprøve.

(mener selvsagt ikke at legen bør sende de mest ihuga bekymrings-pasientene til blodprøvetaking en gang i uka, men at en "normal" person som har teoretisk eller symptommessig grunn til bekymring, eller det er lenge siden noen sjekk, ønsker å bli sjekket - det er jo faktisk legens jobb! Virker som noen leger vil at man venter til man må komme krypende med store byller eller blod rennende ut av alle kroppsåpninger før man har noen grunn til å bestille time)

Skrevet
Leger som er avvisende til å ta blodprøver er noe av det verste... jada, det viser seg heldigvis ofte at det ikke er noe alvorlig, men det er en rimelig forsikring og rask indikasjon om noe er galt. Og det er ikke noe "hypokondrisk" i å ville ta en og annen blodprøve.

(mener selvsagt ikke at legen bør sende de mest ihuga bekymrings-pasientene til blodprøvetaking en gang i uka, men at en "normal" person som har teoretisk eller symptommessig grunn til bekymring, eller det er lenge siden noen sjekk, ønsker å bli sjekket - det er jo faktisk legens jobb! Virker som noen leger vil at man venter til man må komme krypende med store byller eller blod rennende ut av alle kroppsåpninger før man har noen grunn til å bestille time)

:skratte: Kjenner til slike leger, og de er noen av de verste!

De ser helst at du ikke dukker opp til time eller på legevakta hvis du ikke ligger i koma med knust hodeskalle og arterieblødning, også aller helst med åpne brudd overalt på kroppen også!

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg forundrer meg også på hvordan en blir behandlet når en kontakter lege.

Vi har akuratt vært i Tyskland, minstemann på 6 1/2 år fikk influensa symptom to dager etter at vi kom hjem, derfor ringte jeg legevakta for å sjekke ut dette. Fikk beskjed over telefon at det sikkert var halsbetennelse og vi måtte komme på legekontoret for å ta prøver og få antibiotika. Vi kom til legekontoret der det står plakat på døra at en ikke skal møte opp på legekontoret om det er mistanke om svineinfluensa. Vi ringer på og kommer inn. Det blir tatt CRP og halsprøve av gutten min. Han hadde CRP på 108 og halsprøven var negativ leser legen og sykepleieren opp, men de vil la den ligge litt til i "håp" om at den blir positiv...så RYGGER de ut av rommet og vi blir sittende der en stund. Legen kommer så tilbake og leser av halstesten igjen... den er fortsatt negativ. Legen sier: ja da har han nok influensa...bare gi han paracet...så sier hun at hun ikke vil ha oss inn på kontoret sitt pga smitte. Og gir oss klart tegn til at hun vil ha oss ut fra legekotoret. Jeg går ut med tusen tanker i hodet. Jeg vet ikkje om det er vanlig influensa han har eller om det er svineinfluensa. Og om han burde ha fått behandling med tamiflu...osv. Han er bedre i dag, heldigvis. Men i forhold til smitte så er det jo håpløst å vite. Vi skal til utlandet igjen om få dager så jeg vet sannelig ikke hva vi skal gjøre?? Legen nevnte at vi måtte avlyse denne turen, men jeg har lite lyst til å avlyse den om guttungen er frisk igjen og vi ikke har fått påvist at dette var svineinfluensa. Har han bare hatt vanlig influensa er det jo ingen fare å reise.Noen som har synspunkt på hva vi skal gjøre? Reise eller bli hjemme? Må og nevne at dette er en reise til nesten 30 000 kr som vi har gledet oss lenge til. Og at det er til et land med lite svineinfluensa vi skal til. :)

Gjest Meticulous
Skrevet

Dessverre tror jeg mange leger blir litt "ødelagt" av alle pasientene de har til vanlig som faktisk er hypokondere, eller generelt over-engstelige for diverse sykdommer.

Det blir litt som NAV-ansatte som etter hvert kan ha lett for å se alle som trygde-snyltere.

Utrolig irriterende og gå til en slik lege - man sitter der og føler seg som en idiot fordi man gikk dit. Og enda man forsøker å forklare at man er der fordi man har fått beskjed om det, f.eks via plakater på gardermoen, eller av annet helsepersonell, så ser de fremdeles på deg som en hypokonder...

Trist at det skal være slik - det kan jo fort ende med at man kvier seg for å gå til legen neste gang, og man vet jo aldri når det faktisk kan være noe alvorlig.

Gjest Gjest_Maggie_*
Skrevet

Det skal ikke lenger tas prøver av alle med mistanke om svineinfluensa grunnet kapasitetsproblemer på laboratoriene. Det skal kun tas prøver dersom pas er i faresonen og har steke symptomer (KOLS, gravid, tansplantert, andre kroniske sykdommer o.l). Det er heller ikke en primæroppgave for legevakten, men for fastlegen. Stadig flere legevakter nekter nå å ta prøver av Influensa A, men henviser til fastlegen. De fleste som får symptomer blir kun lett syk, og kommer seg igjen fort. Media har skapt mye hysteri rundt dette, og det gjør mange unødvendig redde.

Skrevet (endret)
Jeg har nettopp kommet fra utlandet, Usa, der jeg var på besøk hos en venninne som tar medisin mot svineinfluensa pga. det har vært et utbrudd av det der hun jobber.(...)

Unnskyldte meg med at heg så den plakaten og jeg ville jo aldri dratt hit om det ikke var fordi det hadde vært et utbrudd på jobben til min venninne..

Søren også som jeg misliker leger av og til.

Jeg skjønte ikke helt hva det var du var misfornøyd med? Syns du han burde anstrengt seg litt mer for å si at det er helt i orden at du er bekymret, eller syns du det var dumt at han ikke bare tok en blodprøve for å få den analysert med en gang? Det er ikke ment som kritikk, jeg bare er nysgjerrig.

Endret av Relativist1
Gjest Gjest
Skrevet
Jeg vet ikkje om det er vanlig influensa han har eller om det er svineinfluensa.

For å si det sånn, i andre land (bla USA) stilles svineinfluensadiagnosen nå uten test for alle influensaformer fordi svineinfluensa dominerer og det ikke er vanlig influensasesong. Det denne legen gjorde var å dra ned rullegardinen og nekte å gjøre jobben sin.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...