Gjest Gjest_pasta_* Skrevet 15. juli 2009 #1 Skrevet 15. juli 2009 Jobber lærere mindre enn andre heltidsansatte ?
Gjest Gjest Skrevet 15. juli 2009 #2 Skrevet 15. juli 2009 Er du lærer og vil ha i gang ennå en blant millioner av tråder om lærere og lønnen deres (som forøvrig er kjempegod!)?
Gjest Maxtor Skrevet 15. juli 2009 #3 Skrevet 15. juli 2009 Tvilsomt, de har mye jobb etter den vanlige arbeidstiden også.
Karoline Skrevet 15. juli 2009 #4 Skrevet 15. juli 2009 Et årsverk er like stort for en lærer som for alle andre, altså 1687,5 timer/år.
Gjest Gjest Skrevet 15. juli 2009 #5 Skrevet 15. juli 2009 Nei, lærere jobber like mye som alle andre som jobber 100%. Om det er de lange feriene du stusser på, så er de faktisk avspasering og ikke ferie. Lærere må ofte jobbe mye på kveldstid. Jeg har flere lærere i familien, og flere av dem har skiftet beite fordi de var så lei av å sitte i helger og utover kveldene med arbeid.
Gjest Gjest Skrevet 15. juli 2009 #6 Skrevet 15. juli 2009 Lærere jobber like mye som andre i 100% arbeid, de bare sprer det utover året på en uvanlig måte. Som sagt over her: Lærernes mange og lange ferier er ikke ferier, det er avspasering for arbeid som er utført ellers på året. Andre arbeidstakere kan velge litt mer selv når de vil avspasere, mens lærere er pålagt å ta ut avspaseringen når elevene har skolefri. Derfor oppfattes det feilaktig som ferie.
Gjest ts Skrevet 15. juli 2009 #7 Skrevet 15. juli 2009 Avspasering er jo noe man gjør for overtid man har jobbet . Når er det lærere jobber så mye overtid da ? skolen starter vel klokka 0830 på morgenen og slutter 1430 , noe som bare gir en arbeidsdag på 6 timer mot 7,5 normalt .
Zealuu Skrevet 15. juli 2009 #8 Skrevet 15. juli 2009 Man skal i løpet av et vanlig skoleår retten ørten eksemplarer av prøver, innleverte oppgaver og tentamener. Om man har tre klasser á 30 elever i et fag, og hver av disse leverer i gjennomsnitt seks sider hver på en slik oppgave ... Det blir en del lesing, retting og markering. Mye av dette arbeidet må nødvendigvis skje utenfor vanlig arbeidstid.
Gjest Marlo Skrevet 15. juli 2009 #9 Skrevet 15. juli 2009 Avspasering er jo noe man gjør for overtid man har jobbet . Når er det lærere jobber så mye overtid da ? skolen starter vel klokka 0830 på morgenen og slutter 1430 , noe som bare gir en arbeidsdag på 6 timer mot 7,5 normalt . Planlegging av dager Lage pröver Retting av pröver Foreldremöter Samtaletimer Det blir ganske mye over det hele - har man 30 elever i klassen så er ikke retting av pröver gjort på 1 time.
Gjest Gjest Skrevet 15. juli 2009 #10 Skrevet 15. juli 2009 Avspasering er jo noe man gjør for overtid man har jobbet . Når er det lærere jobber så mye overtid da ? skolen starter vel klokka 0830 på morgenen og slutter 1430 , noe som bare gir en arbeidsdag på 6 timer mot 7,5 normalt . Pluss forberedelser til timen, tilrettelegging av undervisning for elevene med individuell opplæringsplan, oppfølging med PPT evt BUP, konferansetimer med foreldre til hvert barn 2 ganger i året, foreldremøter i plenum 2-3 ganger i året, retting av oppgaver/lekser, ekskursjoner... ++++ Den gangen jeg jobbet som lærer, var det ikke uvanlig at jeg hadde 10-12 timers dager, pluss planlegging og rettearbeider i "feriene"...
Gjest Gjest Skrevet 15. juli 2009 #11 Skrevet 15. juli 2009 Pluss forberedelser til timen, tilrettelegging av undervisning for elevene med individuell opplæringsplan, oppfølging med PPT evt BUP, konferansetimer med foreldre til hvert barn 2 ganger i året, foreldremøter i plenum 2-3 ganger i året, retting av oppgaver/lekser, ekskursjoner... ++++ Den gangen jeg jobbet som lærer, var det ikke uvanlig at jeg hadde 10-12 timers dager, pluss planlegging og rettearbeider i "feriene"... I tillegg til alle andre slags møter på skolen, med andre lærere for å samkjøre undervisning, diskutere karakterer, osv, osv, osv. Kurs tar også tid. Og så har vi alle foreldrene som føler behov for å ringe på ettermiddager og kveldtid for å diskutere ting angående lillegullet. Det er ganske merkelig at enkelte faktisk tror at lærere kun jobber den tiden de faktisk tilbringer med elevene i et klasserom. Tror de undervisningsopplegget lager seg selv, og at foreldremøter er definert som fritidsunderholdning for lærere?
Gjest ferieklar Skrevet 15. juli 2009 #12 Skrevet 15. juli 2009 Jobber lærere mindre enn andre heltidsansatte ? JA, helt klart!!! Veit jeg får mange på nakken nå, men jeg mener lærere jobber mindre enn andre...MEN - nå tenker jeg spesielt lærere i barneskolen (de på videregående osv. har nok mye mer kvelds- og helgejobbing enn de i barneskolen). Skulle gjerne likt å tatt de 6 - 7 ukene - altså de ekstra ukene med fri i året de har - og sett om det gikk opp i opp med 'kveldsjobbing' (retting av prøver/ stiler samt foreldresamtaler). Jeg har flere slektninger som er lærere, og kan ikke si det er mye de jobber ekstra, nei. De har bunden tid fra kl 8- 16, men sjelden de er på skolen etter kl 14. Og i de 2 timene mellom skoleslutt og arbeidsslutt er det jo faktisk meningen de skal gjøre 'kontorjobb'.... Og min stefar som har jobbet som lærer siden 70-tallet, sier det samme. Han har nå valgt å jobbe på barneskole - med fag som musikk, sløyd etc. KUN for å slippe å rette prøver/ stiler etc. og å ha mye fri... Kjenner ingen som har så mye fri som han - helt patetisk i grunnen...i tillegg tjener han ganske så greit... Lærere er pokker'n meg lønnsadelen i Norge!
Gjest ts Skrevet 15. juli 2009 #13 Skrevet 15. juli 2009 Undervisningstiden i skolen er , fra hva jeg husker , bare fra 0830-1430 , dvs 6 timer eller 2 timer kortere enn en vanlig arbeidsdag . På et helt år så utgjør dette i overkant av 400 timer kortere arbeidsdag Hvis man da feks har 3 klasser med 25 elever hver som i løpet av året gjennomfører 9 prøver hver som det tar 20 minutter å rette per prøve . = 225 timer , utenom vanlig undervisningstid ( og dere har i tillegg til dette en time her og der fri ) som går med til å rette prøver . Dvs at en lærer har 175 timer i året til å gjennomføre de andre aktivitetene som er nevnt i denne tråden , uten at dette blir overtid ( i forhold til hva som er normal arbeidstid for andre i fulltidsstillinger )
Gjest Gjest Skrevet 15. juli 2009 #14 Skrevet 15. juli 2009 Undervisningstiden i skolen er , fra hva jeg husker , bare fra 0830-1430 , dvs 6 timer eller 2 timer kortere enn en vanlig arbeidsdag . På et helt år så utgjør dette i overkant av 400 timer kortere arbeidsdag Hvis man da feks har 3 klasser med 25 elever hver som i løpet av året gjennomfører 9 prøver hver som det tar 20 minutter å rette per prøve . = 225 timer , utenom vanlig undervisningstid ( og dere har i tillegg til dette en time her og der fri ) som går med til å rette prøver . Dvs at en lærer har 175 timer i året til å gjennomføre de andre aktivitetene som er nevnt i denne tråden , uten at dette blir overtid ( i forhold til hva som er normal arbeidstid for andre i fulltidsstillinger ) Hvor i alle dager får du disse tallene dine fra? Det er jo bare tull. For det første: de fleste lærere underviser i flere fag. Hvor mange klasser de underviser avhenger av hvor mange forskjellige fag de underviser i. En kan undervise flere klasser i hvert fag. De færreste lærere har så lite undervisning som du skisserer. For det andre: det eneste du har regnet som ekstraarbeid utenom undervisning her, er retting av prøver. Det er listet opp i innleggene over mye annet som stjeler tid. Disse prøvene lærerne skal rette, hvem tror du lager prøvene? Det tar faktisk ganske mye tid å lage gode oppgaver og bestemme hvor mye poeng man skal gi for hver oppgave og hva man skal trekke for og slikt. I tillegg må lærerene planlegge undervisningen, de kan ikke bare ta en skoletime på sparket uten å ha tenkt over hva de skal gå igjennom. Hvordan tror du de skulle klart å komme igjennom alt pensum på riktig tid om alt bare skulle tas på impuls? Undervisningen må tilpasses elevene i den klassen undervisningen skal foregå i. Du har helt glemt alle foreldremøter, konferansetimer, planleggingsmøter, møter med spesialpedagoger om det er elever med særskilte behov, karaktermøter, osv, osv.
Gjest ts Skrevet 15. juli 2009 #15 Skrevet 15. juli 2009 Hvor i alle dager får du disse tallene dine fra? Det er jo bare tull. For det første: de fleste lærere underviser i flere fag. Hvor mange klasser de underviser avhenger av hvor mange forskjellige fag de underviser i. En kan undervise flere klasser i hvert fag. De færreste lærere har så lite undervisning som du skisserer. For det andre: det eneste du har regnet som ekstraarbeid utenom undervisning her, er retting av prøver. Det er listet opp i innleggene over mye annet som stjeler tid. Disse prøvene lærerne skal rette, hvem tror du lager prøvene? Det tar faktisk ganske mye tid å lage gode oppgaver og bestemme hvor mye poeng man skal gi for hver oppgave og hva man skal trekke for og slikt. I tillegg må lærerene planlegge undervisningen, de kan ikke bare ta en skoletime på sparket uten å ha tenkt over hva de skal gå igjennom. Hvordan tror du de skulle klart å komme igjennom alt pensum på riktig tid om alt bare skulle tas på impuls? Undervisningen må tilpasses elevene i den klassen undervisningen skal foregå i. Du har helt glemt alle foreldremøter, konferansetimer, planleggingsmøter, møter med spesialpedagoger om det er elever med særskilte behov, karaktermøter, osv, osv. Kanskje du kunne bidra med bedre tall for hvor mange prøver en gjennomsnittslærer på feks barneskolen , ungdomsskolen og vgs retter i løpet av et år ? I forhold til det du sier " for det andre" om , så¨var jo spørsmålet om disse aktivitetene tok mer eller mindre tid enn de 175 timene i mitt regneeksempel , som var det som skulle til for å kunne snakke om avspasering i forhold til de ekstra ferieukene som lærere har .
Kanutte Skrevet 15. juli 2009 #16 Skrevet 15. juli 2009 Jeg er lærer i barneskolen og for mitt vedkommende er nok arbeidstidsavtalen noe gunstig. Det vil si, jeg er stort sett på jobb fra rundt kl. 8 til minimum kl. 16 hver dag i tillegg til at jeg i perioder også jobber hjemmefra. Men at jeg fyller opp 100% av avspasseringen tror jeg nok ikke, men det er heller ikke så langt unna. For meg hadde det vært mye bedre om lærerne fikk vanlig arbeidstid og hvor vi hadde mulighet til å avpassere overtiden time for time om sommeren. Jeg regner med at feriene mine ville blitt omtrent like lange som de er i dag ed en time for time avspassering, men da ble det i allefall synlig for resten av verden at jeg faktisk har fortjent avspasseringen. Å undervise noe særlig mer ønsker jeg ikke, men jeg skulle gjerne hatt mer tid til videreutdanning og faglig oppdatering. Det blir det lite av i en hektisk hverdag.
Gjest *Mim* Skrevet 15. juli 2009 #17 Skrevet 15. juli 2009 JA, helt klart!!! Veit jeg får mange på nakken nå, men jeg mener lærere jobber mindre enn andre...MEN - nå tenker jeg spesielt lærere i barneskolen (de på videregående osv. har nok mye mer kvelds- og helgejobbing enn de i barneskolen). Skulle gjerne likt å tatt de 6 - 7 ukene - altså de ekstra ukene med fri i året de har - og sett om det gikk opp i opp med 'kveldsjobbing' (retting av prøver/ stiler samt foreldresamtaler). Jeg har flere slektninger som er lærere, og kan ikke si det er mye de jobber ekstra, nei. De har bunden tid fra kl 8- 16, men sjelden de er på skolen etter kl 14. Og i de 2 timene mellom skoleslutt og arbeidsslutt er det jo faktisk meningen de skal gjøre 'kontorjobb'.... Og min stefar som har jobbet som lærer siden 70-tallet, sier det samme. Han har nå valgt å jobbe på barneskole - med fag som musikk, sløyd etc. KUN for å slippe å rette prøver/ stiler etc. og å ha mye fri... Kjenner ingen som har så mye fri som han - helt patetisk i grunnen...i tillegg tjener han ganske så greit... Lærere er pokker'n meg lønnsadelen i Norge! Lærere på videregående bruker mye mindre tid på foreldresamarbeid enn lærere på barneskolen. Late folk finnes overalt - også blant lærere. At stefaren din bare vil ha sløyd og musikk o.l. for å ha mest mulig fri sier vel sitt.
babord Skrevet 15. juli 2009 #18 Skrevet 15. juli 2009 Moren min er lærer, og bruker masse tid på spesielle opplæringsplaner, retting, planlegging osv, ingen tvil om det...det går tid til disse tingene, men likevel tror jeg absolutt lærere jobber mindre enn andre som har ansvarsfulle jobber. Faren min er mellomleder i et ganske stort industriselskap, og han jobber like mye som mamma utenom arbeidstid i hverdagene, i tillegg er han på jobben i alle fall 8 timer hver dag, og har bare 5 uker ferie. Mamma er kjempeflink, og fortjener for all del lønnen sin, men hverken jeg eller hun synes lærerjobben er særlig dårlig betalt. Dersom jeg skulle tatt åtte uker fri på sommeren ville det kostet meg seksti tusen før skatt! Litt jobb på kveldstid og det å være tilgjengelig på telefon i rimelige tider er noe en må regne med i de fleste jobber med litt ansvar, og ikke noe som er enestående for lærere.
Gjest ts Skrevet 15. juli 2009 #19 Skrevet 15. juli 2009 Late folk finnes overalt - også blant lærere. At stefaren din bare vil ha sløyd og musikk o.l. for å ha mest mulig fri sier vel sitt. Men dette er jo et eksempel på at lærere som underviser disse fagene og andre liknende fag , ikke på langt nær har alt det ekstra arbeidet som det skrives om i denne tråden . De fleste av oss har jo også selv gått på skolen og vet ca hvor ofte vi fikk prøver , hvor ofte det var foreldresammarbeid etc .
Kanutte Skrevet 15. juli 2009 #20 Skrevet 15. juli 2009 Men dette er jo et eksempel på at lærere som underviser disse fagene og andre liknende fag , ikke på langt nær har alt det ekstra arbeidet som det skrives om i denne tråden . De fleste av oss har jo også selv gått på skolen og vet ca hvor ofte vi fikk prøver , hvor ofte det var foreldresammarbeid etc . Det som tar mesteparten av tiden min er det man ikke ser som elev/foresatt. Det vil si, man ser vel resultatet av det jeg gjør. Det som tar tiden min er i tillegg til planlegging av timer, gjennomføring av timer og retting av ukeprøver/kapittelprøver og felles møtetid (5 timer pr uke): - skriving av IOP'er og halvårsvurderinger - skriving av pedagogisk rapport når jeg ønsker barn utredet - skriving av skriftlig vurdering - 2 ganger i året (fordi jeg er så heldig å jobbe i Osloskolen) - tverrfaglige møter - jo flere elever du har med spesielle behov jo flere møter - elevsamtaler - minst to ganger i året som skal tas utenom min undervisningstid - retting og registrering av nasjonale prøver (neste år skal jeg ha 5. trinn og da blir det mange) Dette tar mer enn vanlig arbeidstid pr uke, og jeg tror jeg fortjener mesteparten av avspasseringen min. Men ikke alle kollegaene mine gjør det (jeg har jo en viss oversikt siden jeg stort sett er på jobb fra kl. 8-17/18.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå