Gå til innhold

Dyr som "dumpes"


Leo

Anbefalte innlegg

Link til artikkel

Jeg skal ikke uttale meg om denne spesifikke saken fordi den kjenner jeg ikke til ut over det DB skriver, men bare at de gjør det, og dessuten koster på seg to helsider inne i avisen, er veldig bra! Det er faktisk veldig mange dyr, og da kanskje særlig katter, som overlates til sin egne skjebne i disse hektiske ferieukene om sommeren. En god del av de kattungene som barna syes det var/er så morsomt å leke med i sommer ender også opp som hjemløse, halvvoksne katter når hyttene stenges i september/oktober. Dere som lar dette skje vet at de sulter/fryser i hjel når vinteren kommer? Hva gjøre dere neste sommer? Irriterer dere over all den inntørkede kattesmøkka på verandaen og lar dere sjokkere av en liten hodeskalle i blomsterbedet?

Har dere dessuten tenkt over hva slags holdninger dere formidler til barna deres, og ikke minst hvike skader dere påfører dem, når dere bare lar et dyr barna har vært veldig glad i, og opptatt av, "forsvinne" på den måten? Enten dere nå bare reiser fra dem eller setter det/dem fra dere i en eske eller et bur der det måtte passe.

Og dere som beholder kattungene over vinteren er vel forberedt på at de blir voksne? De kattungene som er såååå søte i sommer bør være kastrert i god tid før våren 2010 melder sin ankomst!

Hva mener dessuten folk flest om de som behandler dyrene sine på denne måten? Det må jo være ganske mange som synes det er akseptabelt siden det skjer så ofte som det gjør!

(PS. Man bør vel dessuten kanskje ikke uten videre flytte førstesiden på Dagbladet til "Kjæledyr" ;) ...).

Edit: Skrivefeil...

Endret av Leo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis jeg hører at et menneske har gjort noe slikt, avskriver jeg som regel hele mennesket med tilnærmet null rom for anking. Sånt gjør man bare ikke! For det første anskaffer man seg ikke et dyr uten å tenke gjennom om man har mulighet til å ha det resten av dyrets levetid, og tenke ut mulige alternativer dersom noe skulle skje (egen sykdom, el.l.). Hvis man så finner ut at man har tenkt litt for kort likevel, så tar man med dyret til veterinær og får det avlivet, heller enn å la det sulte eller fryse ihjel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Link til artikkel

Hva mener dessuten folk flest om de som behandler dyrene sine på denne måten? Det må jo være ganske mange som synes det er akseptabelt siden det skjer så ofte som det gjør!

Jeg håper da ikke majoriteten tenker slik, de må jo være lite oppegående disse folka. Er da ikke så forbarsket mye å kreve av et menneske å bare bruke hodet litt lenger. Synes det er mangel på viktige antenner

Endret av Ket
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe. Dyr > mennesker, tydeligvis.

Jeg er fristet til å svare ja, men i dette tilfellet: Hvor i alle dager får du det fra? Jeg tror nok minst like mange hadde reagert om det ble vanlig å sette fra seg ungene sine i veikanten når man ble lei av dem og ville ha ferie... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre har spesielt katter veldig lav status. Det er veldig lettvint, og ikke minst gratis, å skaffe katt. Når ferien kommer, eller katten blir syk, passer det plutselig ikke å ha katt lenger. Det koster litt å ha katten på kattepensjonat eller å ta den med til dyrlege. Da er det så enkelt å kvitte seg med katten. De kan jo skaffe en ny igjen senere. Denne bruk- og kastmentaliteten er helt forkastelig etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Dyr > mennesker, tydeligvis.

Jeg kan ikke helt forstå hvordan du kom frem til den konklusjonen ut fra det jeg skrev. Tvert i mot bekymrer dette meg bl.a. fordi det vitner om følelseskulde og mangel på empati hos dem som behandler dyr på denne måten. De som gjør det formidler også disse holdningene videre til sine barn. Forskning viser nemlig at hvis man mishandler og neglisjerer dyr, ja så gjør man gjerne det med mennesker også. Barn som f.eks. mishandler dyr blir bl.a. med større sannsynlighet enn andre voldsutøvere senere i livet. Det blir neppe noe bedre av at man faktisk har lært at dette er greit av sine foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Mennesker som behandler dyr slik er umodne og generelt sikkert ikke opptatt av samfunnet, politikk eller noen andre viktige empati,moral og fornuft saker og holdninger i det hele tatt. Jeg tror at disse gir veldig lite til samfunnet og andre mennesker som med dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre har spesielt katter veldig lav status. Det er veldig lettvint, og ikke minst gratis, å skaffe katt. Når ferien kommer, eller katten blir syk, passer det plutselig ikke å ha katt lenger. Det koster litt å ha katten på kattepensjonat eller å ta den med til dyrlege. Da er det så enkelt å kvitte seg med katten. De kan jo skaffe en ny igjen senere. Denne bruk- og kastmentaliteten er helt forkastelig etter min mening.

Det som også er litt synd er at dette kunne vært en yppelig mulighet til å vise at det ikke er lov å dumpe dyr. Dyrebeskyttelsen hadde bevis.

Endret av KatzenThang
Lenke til kommentar
Del på andre sider

i morgen får jeg to katter som jeg skal ha mens dyrebeskyttelsen finner noen eiere:)

Disse ble dumpet i en pappeske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyr har ingen rettigheter. Spiller ingen rolle hva vi gjør med de da.

Politiet svikter nok en gang - som alltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

i morgen får jeg to katter som jeg skal ha mens dyrebeskyttelsen finner noen eiere:)

Disse ble dumpet i en pappeske!

Så bra! Ikke at de ble dumpet, men at du vil være fosterhjem! Her har vi en kattunge som vi rakk å hente før det gikk så langt, men planene var visst så ymse...

Dyr har ingen rettigheter. Spiller ingen rolle hva vi gjør med de da.

Politiet svikter nok en gang - som alltid.

Nei, dyr har i praksis ingen rettigheter, men jeg tror ikke det er politiet som svikter. De har sine retningslinjer å følge og brudd på bl.a. Dyrevernloven kommer uhyre langt ned på listen. I min kommune har f.eks. ikke en gang politiet en chipleser som kan identifisere f.eks. jakthunder som kommer bort fra eieren og da jeg snakket med lensmannen visste han ikke en gang hva denne typen merking av dyr gikk ut på og hvordan den fungerte... Hva i helvete er da vitsen med å fortelle folk at de skal bruke penger på å merke dyrene sine når ikke en gang myndighetene er i stand til å forstå betydningen av det og formidle det videre til bl.a. lensmannskontorene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Er det mulig at politiet ikke har chipleser altså? Jeg trodde faktisk at det var standard på alle politikontor jeg. Vet iallefall at politiet hjemme har gått ut i avisen med at folk kan kontakte dem for å finne ut hvem som eier hunder, selv om de ikke har kapasitet til å ta hånd om hundene selv.

Når det er sagt så skjønner jeg meg overhodet ikke på mennesker som dumper dyr, men jeg kjenner at slike saker føles totalt håpløse. Hver eneste sommer er dette oppe i media, men hver eneste sommer skjer det samme. Hvordan kan man få til en endring, og få folk til å innse at de faktisk må ta vare på dyrene de skaffer seg? Det har jeg ingen som helst anelse om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...