Gjest Gjest_Linn_* Skrevet 14. juli 2009 #1 Skrevet 14. juli 2009 Kan noen her fortelle meg om det er lov/mulig å lese seg opp og melde seg opp til eksamen som privatist uten å gå noe skole? jeg har fagbrev men trenger generell studiekompetanse for å komme meg videre.
Gjest Gjest Skrevet 14. juli 2009 #2 Skrevet 14. juli 2009 Kan noen her fortelle meg om det er lov/mulig å lese seg opp og melde seg opp til eksamen som privatist uten å gå noe skole? jeg har fagbrev men trenger generell studiekompetanse for å komme meg videre. Ja, det er mulig, det er jo noe av poenget med privatisteksamen. Som regel er det jo en fordel med undervisning, men man kan lese seg til mye på egenhånd. Jeg var selv oppe til eksamen i ett enkeltfag på vgs, og må vel si at det ble den sekseren jeg måtte jobbe minst for totalt sett... men ser for meg at noen fag er vanskeligere enn andre. I naturfag må man vel gjøre eksperimenter og slikt på egenhånd, og skrive rapporter. Var i hvert fall slik før. Mens mange fag er rene lesefag som man ganske enkelt kan klare uten lærere.
Quirky Skrevet 14. juli 2009 #3 Skrevet 14. juli 2009 Det går utmerket. Jeg tok hele tredjeklassen som privatist- 11 eksamener på under en måned var pes, men jeg overlevde.
Gjest Gjest_linn_* Skrevet 14. juli 2009 #4 Skrevet 14. juli 2009 oi, hjelpe meg =) da bør jo jeg klare seks på ett år...=) Tenkte mer på det med lab.øvelsene og sånn ja, om det på en måte ble ''godkjennt'' dersom man gjorde det på egenhånd...ellers tror jeg uansett jeg kansje tar matte og naturfag over nettstudie og norsk, engelsk, historie og samfunnsfag alene...?
Twink Skrevet 18. juli 2009 #5 Skrevet 18. juli 2009 oi, hjelpe meg =) da bør jo jeg klare seks på ett år...=) Tenkte mer på det med lab.øvelsene og sånn ja, om det på en måte ble ''godkjennt'' dersom man gjorde det på egenhånd...ellers tror jeg uansett jeg kansje tar matte og naturfag over nettstudie og norsk, engelsk, historie og samfunnsfag alene...? Jeg tar alle studiekompetansefagene (etter 23/5 regelen) i tillegg til tre realfag på ett og et halvt år, og jobber fulltid ved siden av. Man må ikke lenger ha godkjente labøvelser i naturfag, men jeg kommer til å melde meg opp i kun øvelsene slik at jeg vet hva det dreier seg om d aman kan risikere å få det på eksamen. Folkeuniversitetet i Oslo tilbyr kun lab, tror også dette er mulig hos f.eks. Bjørknes og Sonans. Mitt beste råd er egentlig bare å begynne tidlig, og å være strukturert! Sett av faste tider hver uke som skal brukes til å lese, og det vi ikke være noe problem å komme seg igjennom pensum. Til matten vil jeg anbefale deg å benytte deg av Matematikk.net forumet der er veldig bra for å få hjelp til matteoppgaver! Om det ellers er noe du lurer på ang det å være privatist, er det bare å spørre!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå